EPN-V2

M1GEN2200 English 1, Module 2 Course description

Course name in Norwegian
Engelsk 1, emne 2
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history
Curriculum
SPRING 2022
Schedule
  • Introduction

    Behaviorism; philosophy of science; verbal behavior; rule governed behavior; joint control; stimulus equivalence; naming; problem-solving; Relational Frame Theory.

  • Required preliminary courses

    Ingen.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om tilegnelse av ordforråd og om strukturer i engelsk fra lyd- til tekstnivå
    • har kunnskap om hvordan barn lærer språk, med fokus på begynneropplæring
    • har kunnskap om flerspråklighet som ressurs i klasserommet
    • har kunnskap om læreplanverket, nasjonale prøver, kartleggingsverktøy, og læremidler for engelskfaget
    • kjenner forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for engelskfaget på trinn 1-7

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan bruke engelsk muntlig og skriftlig, sikkert og selvstendig
    • kan oppdage lese- og skrivevansker og legge til rette for tilpasset opplæring
    • kan bruke underveisvurdering for å veilede elever i engelskopplæringen

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset elever på trinn 1-7 ¿
    • kan reflektere over egen læring og undervisningspraksis i lys av etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
    • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å tilrettelegge for elevers læring og utvikling
    • kan vedlikeholde og utvikle sin egen språklige og didaktiske kompetanse
  • Content

    Engelsk 1 for trinn 1-7 omfatter engelskundervisning for hele barnetrinnet, hva som kjennetegner elevene i denne aldersgruppen og deres tidlige språkutvikling i engelsk. Emnet gir en innføring i engelskdidaktikk og strukturer i engelsk fra lyd- til tekstnivå.

    Engelsk språk og språklæring

    • Strukturer i engelsk fra lyd- til tekstnivå
    • Begynneropplæring
    • Grunnleggende ferdigheter med fokus på skriftlige, muntlige og digitale ferdigheter
    • Progresjon i engelsk og overgang til barnetrinnets siste del ¿
    • Vurdering for læring ¿
    • Lærerarbeid i det mangfoldige klasserommet
    • Undervisningsmetoder for tilpasset opplæring
  • Teaching and learning methods

    Se fagplanen.

  • Course requirements

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

    Arbeidskrav

    Arbeidskravene er knyttet til studenters utvikling av egne ferdigheter i faget og til et bestemt antall tekster. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

    • Et arbeidskrav relatert til grunnleggende fonetikk (Del A) og grammatikk (Del B). Individuell oppgave med tekst på 900 ord +/- 10 % og lydfil på 3-5 minutter.
    • Et arbeidskrav relatert til analyse av elevtekst. Individuell oppgave: tekst som svar på 8-12 spørsmål. ¿

    Faglig aktivitet med krav om deltakelse

    Krav om deltakelse i undervisningen er beskrevet i den innledende delen av fagplanen.

  • Assessment

    Individuell seks timers skriftlig eksamen under tilsyn. Eksamensspråket er engelsk.

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen hjelpemidler tillatt.

  • Grading scale

    Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

  • Examiners

    Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved HiOA.

  • Target group and admission

    Se fagplanen.