EPN-V2

M1GBO5100 Initial Education 3 Course description

Course name in Norwegian
Begynneropplæring 3 - Fagovergripende perspektiver
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1–7 with Waldorf Pedagogy
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GBO4100 Begynneropplæring 1.

**Alle studenter på Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 kan velge Begynneropplæring 3 (uavhengig av om de har valgt Begynneropplæring 1 og Begynneropplæring 2 tidligere). Kun studenter som har Begynneropplæring 1 og Begynneropplæring 2 kan gjennomføre masteroppgaven i 10. semester i begynneropplæring.

I emnet Begynneropplæring 3 - Fagovergripende perspektiver i begynneropplæringen vil begynneropplæringsperspektiver i alle fag på småskoletrinnet stå sentralt. Fagovergripende temaer som praktisk-estetiske arbeidsmåter, utforsking, kritisk tenkning og kroppslig læring. I dette emnet skal studentene videreutvikle sine kunnskaper om begynneropplæring i de andre fagene de har studert ved siden av norsk og matematikk og overordnet fag.

Required preliminary courses

Ingen

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om fagdidaktikk i begynneropplæringen i egne skolefag
  • har inngående kunnskap om praktisk-estetiske arbeidsmåter som egner seg i begynneropplæring
  • har inngående kunnskap om utforskende arbeidsmetoder i begynneropplæringen
  • har inngående kunnskap om kroppslig læring i ulike miljøer i begynneropplæringen
  • har inngående kunnskap om hvordan skolen kan stimulere elevenes kreativitet

Ferdigheter

Studenten

  • kan på selvstendig måte legge til rette for elevaktiviteter som stimulerer til læring på ulike læringsarenaer
  • kan reflektere over og vurdere kritisk ulike arbeidsmåter som brukes i begynneropplæringen
  • kan stimulere til kreative og utforskende arbeidsmåter i sine skolefag og på tvers av fag
  • kan tilpasse lærerrollen sin til ulike arbeidsmåter i begynneropplæringen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bruke sin kunnskap til å se begynneropplæring i et helhetlig perspektiv i alle fag
  • kan på bakgrunn av forskningsbasert kunnskap bidra til å drøfte og videreutvikle god begynneropplæring i sine fag og på tvers av fag
  • kan gi faglig tilbakemelding på høyt nivå til medstudenter

Content

  • begynneropplæringsperspektiver i ulike fag og på tvers av fag på småskoletrinnet
  • begynneropplæring som tar i betrakting både kroppslige, affektive, kognitive, praktisk-estetiske og utforskende perspektiver
  • kritisk refleksjon rundt og argumentasjon ved bruk av vitenskapelige tekster i et begynneropplæringsperspektiv

Teaching and learning methods

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • Hva som karakteriserer kapitalismen som økonomisk system/samfunnssystem
  • Kjennetegn ved og årsaker til økonomiske kriser, med særlig vekt på norske og europeiske forhold i et historisk perspektiv
  • Makroøkonomisk stabiliseringspolitikk (finanspolitikk, pengepolitikk)
  • Oljeøkonomiens utfordringer for Norge på kort og lang sikt
  • Valutamarkedenes funksjonsmåte og sammenhenger mellom valutakurs, makroøkonomisk stabilisering og oljeøkonomi
  • Hvordan en kan vurdere hva som økonomisk sett er lønnsomt/fordelaktig for samfunnet
  • Metodikk for analyse av lønnsomheten av offentlige tiltak/prosjekter

Ferdigheter

Studenten kan

  • Tilegne seg ny/oppdatert kunnskap om problemstillinger og temaer som inngår i emnet
  • Anvende grunnleggende verktøy for enkle stiliserte analyser av makroøkonomiske sammenhenger og økonomisk politikk
  • Utføre enkle kalkyler av lønnsomheten av offentlige tiltak/prosjekter (nyttekostnadsanalyse)
  • Lese og vurdere kritisk enkle rapporter, utredninger og saksdokumenter som omtaler det økonomiske systems funksjonsmåte og utvikling, makroøkonomisk politikk og lønnsomheten av offentlige tiltak/prosjekt

Generell kompetanse

Studenten

  • Får innsikt i hvordan det økonomiske system er bygd opp og fungerer, og hvordan norsk økonomi står i avhengighet til den økonomiske utviklingen i andre land
  • Får styrket sin evne til å vurdere realismen i og svakheter ved samfunnsøkonomisk informasjon og utsagn om samfunnsøkonomiske forhold
  • Får styrket evne til å stille krav til og til å kvalitetssikre beslutningsgrunnlag av økonomisk karakter

Course requirements

Hovedstammen i undervisningen er forelesninger og gjennomgang av øvingsoppgaver i plenum. I tillegg organiseres et par seminarer, samt en frivillig innleveringsoppgave som rettes. Faglærer setter av treffetider der studentene kan søke avklaring på faglige spørsmål og diskutere studieteknikk. I emnet utgis en samling med øvingsoppgaver som er å regne som en del av pensum, i tillegg til læreboklitteraturen. Samfunnsøkonomisk analyse er et krevende emne, der gjennomføringen forutsetter at studenten har en høy grad av egeninnsats med lærebøker og øvingsoppgaver.

Assessment

Skoleeksamen på fem timer.

Permitted exam materials and equipment

Følgende hjelpemidler er tillatt:

Enkel kalkulator (se reglement).

Grading scale

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Examiners

Dag Flater Hwang