Programplaner og emneplaner - Student
M1GBO4200 Initial Education 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Begynneropplæring 2
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GBO4100 Begynneropplæring 1.
Tre sentrale temaer i emnet Begynneropplæring 2: Den forskende og reflekterende lærer er samfunn og utdanning, digitalisering, vurdering og endring og utvikling med relevans for arbeid på 1.-4. trinn.
Required preliminary courses
Ingen
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har fordypet innsikt i vurdering av elevers læringsprosesser og i bruken av ulike vurderings- og kartleggingsverktøy på individ- og samfunnsnivå
- har inngående kunnskap om fagdidaktisk, pedagogisk og annen relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter knyttet blant annet til læringsressurser
- har utvidet kunnskap om begynneropplæring sett i lys av den digitale samfunnsutviklingen
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere læringsressurser i lys av teorier og metoder med relevans for begynneropplæring og bruke slik innsikt i forsknings- og utviklingsarbeid og for å fremme elevers tenkning, utvikling og læring
- kan søke ny kunnskap fra nasjonal og internasjonal forskning innen motivasjon og vurdering, analysere og forholde seg kritisk til ulike teorier og metoder, bruke slik innsikt i profesjonsutøvelsen og til å reflektere over og begrunne ulike sider ved vurderingspraksisen
- kan observere, analysere og vurdere elevers læring og utvikling på en selvstendig og kritisk måte, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og gjøre nødvendige endringer i opplæringen som ivaretar elevenes behov
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og vurdere faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger med tanke på samfunnsmessig endring og utvikling relevans for begynneropplæring
- kan analysere og vurdere digitale læringsressurser sett i lys av relevant teori innenfor begynneropplæring
- kan reflektere rundt tilpasset opplæring og vurdering i begynneropplæringen i en mangfoldig skole
- kan anvende et kritisk blikk på læreplaner i og overordet fag et begynneropplæringsperspektiv
Content
- Begynneropplæring sett i lys av utviklingstrekk i utdanning og samfunn
- Didaktiske utfordringer i begynneropplæring i det digitale samfunnet
- Faglig tilrettelegging og ulike vurderingspraksiser i begynneropplæringen
- Læreres kompetanse i endrings- og utviklingsprosesser
- En forskningstilnærming til bruk av klasseromobservasjoner for å videreutvikle egen praksis
Teaching and learning methods
Studenten må være tatt opp på studiet.
Course requirements
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten kan
- forklare hvordan virksomheter kan påvirke det ytre miljøet.
- referere til rammebetingelsene næringslivet jobber under på ytre miljøområdet. (økologisk, markedsmessig, juridisk, standarder m.m.)
- forklare hvordan bedrifter og den enkelte ansatte kan bidra til omstilling i egen bedrift
- gjenkjenne sentrale fagmiljøer på fagfeltet
Ferdigheter:
Studenten kan
- vurdere hva som er en gitt virksomhet sine mest sentrale utfordringer mht. ytremiljø
- identifisere og utrede aktuelle tiltak mot virksomhetens ytremiljøproblemer
- identifisere mulige virkninger for egen bedrift/virksomhet av endrede rammebetingelser
- gjennomføre og dokumentere et utviklingsarbeid mht. en gitt virksomhets påvirkning av det ytre miljøet
Generell kompetanse:
Studenten kan
- presentere faglige problemstillinger, analyser og aktuelle tiltak innenfor fagområdet næringsliv og ytremiljø
- reflektere over etiske problemstillinger knyttet til næringsliv og ytremiljø
- delta i/bidra til kunnskapsutvikling og innovasjon i samarbeid med ens virksomhets ansatte innen fagområdet
Assessment
Studiet består av 1,5 uker institusjonell undervisning og 6 mnd. egenstudier på deltid. Undervisningen vil bl.a bygge på studentenes erfaringer, og variere mellom forelesninger, diskusjoner, ekskursjon og gruppearbeid omkring de aktuelle temaene. Gruppearbeidet vil også være relatert til egenstudiets innsendingsoppgaver. For de som har lese-og skrivevansker vil AOF Norge legge tilrette og bistå med hjelpemidler for å avhjelpe dette.
Permitted exam materials and equipment
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- minimum 85 prosent tilstedeværelse på samlinger/undervisning.
- deltakelse i gruppearbeid, med innlevering av prosjektgave. Den skriftlige innleveringen skal bestå av 2300 ord (+/- 20 %).
- deltakelse i gruppearbeid, med utarbeidelse av en artikkel som er på 350 (+/- 20 %). Artikkelen skal gjenspeile funn fra arbeidet med prosjektoppgaven og brukes overfor de respektive faglige organisasjoner og blir derved en trening i å uttrykke seg i dette formatet.
- gruppearbeidene skal være innsendt min. 14 dager før 2. samling og skal framlegges i plenum.
Oppgave 1, prosjektoppgaven, gis vurderingen godkjent/ikke godkjent. Oppgave 2, artikkelen, gis en muntlig tilbakemelding - godkjent/ikke godkjent.
Grading scale
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Examiners
Gradert skala A-F.