Programplaner og emneplaner - Student
M1GBO4200 Initial Education 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Begynneropplæring 2
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GBO4100 Begynneropplæring 1.
Tre sentrale temaer i emnet Begynneropplæring 2: Den forskende og reflekterende lærer er samfunn og utdanning, digitalisering, vurdering og endring og utvikling med relevans for arbeid på 1.-4. trinn.
Required preliminary courses
Ingen
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har fordypet innsikt i vurdering av elevers læringsprosesser og i bruken av ulike vurderings- og kartleggingsverktøy på individ- og samfunnsnivå
- har inngående kunnskap om fagdidaktisk, pedagogisk og annen relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter knyttet blant annet til læringsressurser
- har utvidet kunnskap om begynneropplæring sett i lys av den digitale samfunnsutviklingen
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere læringsressurser i lys av teorier og metoder med relevans for begynneropplæring og bruke slik innsikt i forsknings- og utviklingsarbeid og for å fremme elevers tenkning, utvikling og læring
- kan søke ny kunnskap fra nasjonal og internasjonal forskning innen motivasjon og vurdering, analysere og forholde seg kritisk til ulike teorier og metoder, bruke slik innsikt i profesjonsutøvelsen og til å reflektere over og begrunne ulike sider ved vurderingspraksisen
- kan observere, analysere og vurdere elevers læring og utvikling på en selvstendig og kritisk måte, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og gjøre nødvendige endringer i opplæringen som ivaretar elevenes behov
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og vurdere faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger med tanke på samfunnsmessig endring og utvikling relevans for begynneropplæring
- kan analysere og vurdere digitale læringsressurser sett i lys av relevant teori innenfor begynneropplæring
- kan reflektere rundt tilpasset opplæring og vurdering i begynneropplæringen i en mangfoldig skole
- kan anvende et kritisk blikk på læreplaner i og overordet fag et begynneropplæringsperspektiv
Content
- Begynneropplæring sett i lys av utviklingstrekk i utdanning og samfunn
- Didaktiske utfordringer i begynneropplæring i det digitale samfunnet
- Faglig tilrettelegging og ulike vurderingspraksiser i begynneropplæringen
- Læreres kompetanse i endrings- og utviklingsprosesser
- En forskningstilnærming til bruk av klasseromobservasjoner for å videreutvikle egen praksis
Teaching and learning methods
Se fagplanen.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Et todelt arbeidskrav knyttet til praksis:
- Studenter skal i grupper gjennomføre to arbeid med elever på småskoletrinnet på bakgrunn av godkjent problemstilling, ett i matematikk og ett i norsk, eller ett større tverrfaglig opplegg. I begge oppgavene skal pedagogiske perspektiver integreres. Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen.
- Etter gjennomføring leveres en digital presentasjon som sammenfatter resultater og knytter disse til pensumlitteraturen. Omfang tilsvarende 12-15 minutter. Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen. Formålet med arbeidskravet er å integrere teori knyttet til begynneropplæring i et undervisningsopplegg og drøfte disse, samt økt digital kompetanse.
Et arbeidskrav som skal presenteres i undervisningen i form av en utdanningsmesse.
- Deltakelse på seminar der studenter i gruppe muntlig presenterer analyse og vurdering av læringsressurser i norsk og i matematikk for trinn 1-4. For begge fag skal pedagogiske perspektiver integreres. I tillegg skal studentene ha en skriftlig framstilling. Omfang: om lag 15 minutter pr. gruppe på utdanningsmessa og skriftlig ett A4-ark per læringsressurs. Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen. Det er obligatorisk oppmøte på seminaret. Formålet med arbeidskravet er økt kompetanse i teoribasert vurdering av læringsressurser, samt å erfare presentasjonsformer som egner seg i begynneropplæringen.
MERKNAD!
For studenter på programmet master i skolerettet utdanningsvitenskap må de i tillegg gjennomføre følgende arbeidskrav:
Et todelt arbeidskrav knyttet til masterskisse:
- Levere en skisse av et mastertema med problemstilling og aktuell faglitteratur for masteroppgaven (1500 ord). Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.
- Deltakelse på masteroppgaveseminar der skissene presenteres
Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen.
Assessment
Individuell muntlig eksamen på ca. 30 minutter med en forberedt og en uforberedt del.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Egne notater etter nærmere retningslinjer
Grading scale
Det benyttes gradert karakterskala fra A til F.
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.