EPN-V2

M1GBO4200 Initial Education 2 Course description

Course name in Norwegian
Begynneropplæring 2
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GBO4100 Begynneropplæring 1.

Tre sentrale temaer i emnet Begynneropplæring 2: Den forskende og reflekterende lærer er samfunn og utdanning, digitalisering, vurdering og endring og utvikling med relevans for arbeid på 1.-4. trinn.

Required preliminary courses

Ingen

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har fordypet innsikt i vurdering av elevers læringsprosesser og i bruken av ulike vurderings- og kartleggingsverktøy på individ- og samfunnsnivå
  • har inngående kunnskap om fagdidaktisk, pedagogisk og annen relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter knyttet blant annet til læringsressurser
  • har utvidet kunnskap om begynneropplæring sett i lys av den digitale samfunnsutviklingen

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere læringsressurser i lys av teorier og metoder med relevans for begynneropplæring og bruke slik innsikt i forsknings- og utviklingsarbeid og for å fremme elevers tenkning, utvikling og læring
  • kan søke ny kunnskap fra nasjonal og internasjonal forskning innen motivasjon og vurdering, analysere og forholde seg kritisk til ulike teorier og metoder, bruke slik innsikt i profesjonsutøvelsen og til å reflektere over og begrunne ulike sider ved vurderingspraksisen
  • kan observere, analysere og vurdere elevers læring og utvikling på en selvstendig og kritisk måte, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og gjøre nødvendige endringer i opplæringen som ivaretar elevenes behov

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og vurdere faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger med tanke på samfunnsmessig endring og utvikling relevans for begynneropplæring
  • kan analysere og vurdere digitale læringsressurser sett i lys av relevant teori innenfor begynneropplæring
  • kan reflektere rundt tilpasset opplæring og vurdering i begynneropplæringen i en mangfoldig skole
  • kan anvende et kritisk blikk på læreplaner i og overordet fag et begynneropplæringsperspektiv

Content

  • Begynneropplæring sett i lys av utviklingstrekk i utdanning og samfunn
  • Didaktiske utfordringer i begynneropplæring i det digitale samfunnet
  • Faglig tilrettelegging og ulike vurderingspraksiser i begynneropplæringen
  • Læreres kompetanse i endrings- og utviklingsprosesser
  • En forskningstilnærming til bruk av klasseromobservasjoner for å videreutvikle egen praksis

Teaching and learning methods

Studenten må være tatt opp på studiet.

Course requirements

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten kan

  • forklare hvordan virksomheter kan påvirke det ytre miljøet.
  • referere til rammebetingelsene næringslivet jobber under på ytre miljøområdet. (økologisk, markedsmessig, juridisk, standarder m.m.)
  • forklare hvordan bedrifter og den enkelte ansatte kan bidra til omstilling i egen bedrift
  • gjenkjenne sentrale fagmiljøer på fagfeltet

Ferdigheter:

Studenten kan

  • vurdere hva som er en gitt virksomhet sine mest sentrale utfordringer mht. ytremiljø
  • identifisere og utrede aktuelle tiltak mot virksomhetens ytremiljøproblemer
  • identifisere mulige virkninger for egen bedrift/virksomhet av endrede rammebetingelser
  • gjennomføre og dokumentere et utviklingsarbeid mht. en gitt virksomhets påvirkning av det ytre miljøet

Generell kompetanse:

Studenten kan

  • presentere faglige problemstillinger, analyser og aktuelle tiltak innenfor fagområdet næringsliv og ytremiljø
  • reflektere over etiske problemstillinger knyttet til næringsliv og ytremiljø
  • delta i/bidra til kunnskapsutvikling og innovasjon i samarbeid med ens virksomhets ansatte innen fagområdet

Assessment

Studiet består av 1,5 uker institusjonell undervisning og 6 mnd. egenstudier på deltid. Undervisningen vil bl.a bygge på studentenes erfaringer, og variere mellom forelesninger, diskusjoner, ekskursjon og gruppearbeid omkring de aktuelle temaene. Gruppearbeidet vil også være relatert til egenstudiets innsendingsoppgaver. For de som har lese-og skrivevansker vil AOF Norge legge tilrette og bistå med hjelpemidler for å avhjelpe dette.

Permitted exam materials and equipment

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • minimum 85 prosent tilstedeværelse på samlinger/undervisning.
  • deltakelse i gruppearbeid, med innlevering av prosjektgave. Den skriftlige innleveringen skal bestå av 2300 ord (+/- 20 %).
  • deltakelse i gruppearbeid, med utarbeidelse av en artikkel som er på 350 (+/- 20 %). Artikkelen skal gjenspeile funn fra arbeidet med prosjektoppgaven og brukes overfor de respektive faglige organisasjoner og blir derved en trening i å uttrykke seg i dette formatet.
  • gruppearbeidene skal være innsendt min. 14 dager før 2. samling og skal framlegges i plenum.

Oppgave 1, prosjektoppgaven, gis vurderingen godkjent/ikke godkjent. Oppgave 2, artikkelen, gis en muntlig tilbakemelding - godkjent/ikke godkjent.

Grading scale

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Examiners

Gradert skala A-F.