EPN-V2

M1GBO4200 Initial Education 2 Course description

Course name in Norwegian
Begynneropplæring 2
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
SPRING 2021
Schedule
Course history

Description of integrated courses

Alle hjelpemidler tillatt.

Introduction

Tre sentrale temaer i emnet Begynneropplæring 2: Den forskende og reflekterende l æ rer er samfunn og utdanning, vurdering og endring og utvikling med relevans for arbeid på 1.-4. trinn.

Required preliminary courses

Ingen

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har fordypet innsikt i vurdering av elevers læringsprosesser og i bruken av ulike vurderings- og kartleggingsverktøy på individ- og samfunnsnivå
  • har inngående kunnskap om fagdidaktisk, pedagogisk og annen relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter
  • har utvidet kunnskap om begynneropplæring sett i lys av den digitale samfunnsutviklingen

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere teorier og metoder med relevans for begynneropplæring og bruke slik innsikt i forsknings- og utviklingsarbeid og for å fremme elevers tenkning, utvikling og læring
  • kan søke ny kunnskap fra nasjonal og internasjonal forskning, analysere og forholde seg kritisk til ulike teorier og metoder, bruke slik innsikt i profesjonsutøvelsen og til å reflektere over og begrunne ulike sider ved denne
  • kan observere, analysere og vurdere elevers læring og utvikling på en selvstendig og kritisk måte, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og gjøre nødvendige endringer i opplæringen som ivaretar elevenes behov

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og vurdere faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger med relevans for begynneropplæring og videreutvikle egen kompetanse, justere egen praksis og bidra til både kollegers og skolens faglige og organisatoriske utvikling
  • kan bidra kunnskapsmessig til fagutvikling innenfor begynneropplæring i grunnopplæringen
  • kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet

Content

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Teaching and learning methods

Se fagplanen.

Course requirements

Ingen.

Assessment

Etter fullført fag har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om teorier, muligheter og utfordringer knyttet til digitalt støttet pedagogikk for skole, klasserom og læring
  • har kunnskaper om trender innen digitalt støttet pedagogikk
  • kjenner til nasjonal og internasjonal forskning og utvikling innen digitalt støttet pedagogikk
  • har bred kunnskap om didaktisk bruk av digitale verktøy og evne til å sette seg inn i ny teknologi
  • har kunnskaper om digital dømmekraft
  • kjenner til de digitale medienes rolle i et samfunnsmessig og praktisk perspektiv
  • viser god kunnskapsoversikt om skolers og læreres oppdrag med å utnytte klassen som fellesskap for å skape inkluderende klasserom
  • dokumenterer aktuell og oppdatert kunnskap og nyansert forståelse om problemer skolen kan skape i forholdet til den enkelte elev, elevgruppe og lokalsamfunn
  • viser god innsikt i kjennetegn ved det profesjonelle møtet
  • viser god kunnskap om lokalt utviklingsarbeid på disse områdene
  • viser bred kunnskap om digitale dimensjonen i barn og unges hverdagsliv

Ferdigheter

Studenten

  • kan utvikle og vurdere digitale læringsressurser for bruk i læringsarbeid
  • kan reflektere over bruk av digitale verktøy for samarbeidslæring
  • kan designe digitale læringsaktiviteter og læringsmiljøer for å legge til rette for aktive læringsformer
  • kan anvende søkeverktøy og kritisk evaluere informasjon fra digitale kilder
  • kan reflektere over elevkulturens betydning for elevens læring, og over handlingsrom for å skape et klasserom for alle
  • kan tilrettelegge for og anvende varierte metoder i forskjellige fag, som ivaretar hvordan ulike elever krever ulik tilrettelegging med hensyn til faginnhold, arbeidsmåter og progresjon
  • viser evne og vilje til faglig samarbeid
  • kan reflektere over muligheter og begrensninger ved lokalt utviklingsarbeid på disse områdene

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, designe og gjennomføre undervisning i, med og om teknologi
  • har innsikt i barn og unges mediebruk og hvordan legge til rette for utvikling av elevenes digitale dømmekraft
  • kan formidle erfaringer om og bidra til utvikling av digital praksis i skolen
  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning innen de aktuelle temaene, og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • viser evne og vilje til å finne fram til egne profesjonelle kompetansebehov
  • Viser god innsikt i og vilje til å arbeide med pedagogisk utviklingsarbeid

Permitted exam materials and equipment

Se fagplanen.

Grading scale

Retten til å avlegge eksamen forutsetter gjennomføring av arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Arbeidskravene tar opp, binder sammen og utdyper sentrale perspektiver og dilemma knyttet til fagets to deler og studentenes selvvalgte problemstillinger.

Følgende arbeidskrav må være bestått for å kunne avlegge eksamen:

  • Inviduell fagtekst der studentene diskuterer sammenhengen mellom temaet “Inkludering og klassen som fellesskap” og fagfordypningen. Studenten utvikler selv tema, tittel og problemstilling. Fagteksten skal ha et omfang på 2000 ord +/- 10 %.
  • Individuell fagtekst for å få innsikt i fagområdets egenart: Studentene skal skrive et fagnotat om digital kompetanse knyttet til et skolefag eller begynneropplæring. Formålet med arbeidskravet er å stimulere refleksjon mellom forskningsfeltet og praksis. Omfang: 1500 ord +/- 10 %.
  • Utvikling og vurdering av en digital læringsressurs.

    • Del 1 gruppeoppgave: Utvikling av en digital læringsressurs for å fremme aktive læringsformer innen et skolefag eller begynneropplæring. Formålet med arbeidskravet er å få erfaring med å utvikle en digitale læringsressurser. Omfang: 5 til 10 arbeidstimer per student. Grupperapport 1500 ord +/- 10 %.
    • Del 2 individuell oppgave: Vurdering av og tilbakemelding til en gruppes digitale læringsressurs, Omfang per tilbakemelding: 500 ord +/- 10 %.

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Krav om deltakelse skal bidra til å kvalifisere for eksamen og knytte studiet til profesjonsfeltet. Det er krav om deltakelse i følgende aktiviteter:

  • Introduksjonsuka. Her presenteres fagets innhold, og studenten får dypere innsikt i både fellesdelen og fagfordypningen
  • Deltakelse i tre seminarer, ett for hver av arbeidskravene. Studenten skal trekke på kunnskaper fra både fellestema og fordypningstema og vurdere sammenhenger

Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i emnet. Sykdom fritar ikke fra kravet om deltakelse. For studenter med gyldig fravær vil det bli utformet en kompensatorisk oppgave/alternativ gjennomføring. Form og omfang avtales med faglærer.

Examiners

Individuell muntlig eksamen, ca. 45 minutter. Studentene får tildelt tema for en muntlig presentasjon to dager før eksamen. I tillegg til presentasjonen (ca. 10 minutter) eksamineres studenten muntlig i to temaer fra pensumlitteraturen (ca. 30 minutter) som trekkes under eksamen. Det forventes at studenten kan trekke linjer mellom fellestema og fordypningstema.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.