EPN-V2

M1GBO4100 Initial Education 1 Course description

Course name in Norwegian
Begynneropplæring 1
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history

Description of integrated courses

I dette emnet skal studenten integrere kunnskap fra tidligere emner og anvende vernepleierens arbeidsmodell i praksis. Studentene skal sette seg inn i rammer for tjenesteyting og ivareta brukermedvirkning/gi beslutningstøtte. Studentene får erfaring med betydningen av flerfaglig og tverrprofesjonelt samarbeid knyttet til sammensatte problemstillinger. Hovedfokus er deltagende observasjon, kartlegging og vurdering av behovet for endringsarbeid. Studentene skal delta på planlegging, gjennomføring og evaluering av opplæring, helse- og omsorgsarbeid. Målgruppen er personer med funksjonsnedsettelser og/eller sammensatte bistandsbehov.

Emnet VERPRA21 går over 12 uker og omfatter en seminardag på campus, samt en total arbeidsmengde i praksis på 10 uker (300 timer) brukerrettet praksisstudier i reelle yrkessituasjoner fordelt på de 12 ukene i emneperioden. Emnet går parallelt med VERB3200.

Introduction

Tre sentrale temaer i emnet Begynneropplæring 1: Den praktiserende og reflekterende lærer er det lekende og lærende barnet, begynneropplæring i lesing, skriving og matematikk og kommunikasjon og klasseromskultur.

Required preliminary courses

Se opptakskrav i fagplanen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om norskdidaktikk og matematikkdidaktikk med relevans for begynneropplæring
  • har avansert profesjonsrettet kunnskap om overgangen fra barnehage til skole
  • har fordypet kunnskap om interaksjonsmønstre og kommunikasjon knyttet til undervisning og klasseromskultur
  • har inngående kunnskap om barnet som aktør i skole og samfunn og om hvordan læreren kan utvikle og lede både inkluderende og lekende læringsmiljøer der begynneropplæringen tilpasses ulike elevers behov

Ferdigheter

Studenten

  • kan begrunne fagdidaktiske valg i begynneropplæringen på bakgrunn av selvstendige analyser og vurderinger av eksisterende teorier og metoder, og som samtidig ivaretar lekende, faglige og sosiale læringsprosesser
  • kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes evne til samarbeid og til å ta ansvar
  • kan bruke lek som inngang til sosialisering og som arbeidsmåte i fagene norsk og matematikk

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og kritisk vurdere faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger, arbeide selvstendig med å videreutvikle egen kompetanse
  • kan videreutvikle flerkulturelle perspektiver ved skolens arbeid og stimulere til demokratisk deltakelse

Content

Godkjente arbeidskrav i andreårsemnet VERB2300, samt bestått alle øvrige studiepoenggivende emner fra 2. studieår.

Teaching and learning methods

Se fagplanen

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

1. Fagseminar med gruppeframlegg og hverandrevurdering. Arbeidskravet består av to deler:

  • Seminarframlegg i gruppe. Framlegget skal ha en lengde på 10-15 minutter.
  • Muntlig respons på annen gruppes framlegg. Responsen skal presenteres rett etter framlegget. Den har en tidsramme på 5-10 minutter som inkluderer tid til spørsmål rettet til den andre gruppen.

Det er krav om obligatorisk oppmøte og aktiv deltakelse på fagseminaret for å få godkjent arbeidskravet. Formålet med arbeidskravet er å sette seg inn i tverrfaglige tema knyttet til begynneropplæring gjennom teori og å gi teoribasert respons.

2. Aktiv deltakelse på tre seminarer knyttet til utarbeiding av problemstilling og kritisk lesing av vitenskapelige tekster. Det er obligatorisk oppmøte på seminarene. Formålet med arbeidskravet er å øke kompetansen i å lese vitenskapelige tekster og drøfte problemstillinger i egne og andres tekster.

Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen.

Assessment

Eksamensform

En individuell 5 dagers skriftlig hjemmeeksamen der studenten skal levere en fagartikkel på 4500 ord +/- 10 %. I fagartikkelen skal kandidaten drøfte et flerfaglig tema som blir trukket fem virkedager før innlevering. Studenten skal selv utarbeide en problemstilling innenfor temaet, og benytte kunnskapsstoff fra pensum (felles og selvvalgt), både fra skolefag norsk/matematikk og pedagogikk. Valgfri målform.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Grading scale

Gradert karakterskala fra A til F

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor.