EPN-V2

LSUN6400 School Development and Professional Learning Societies Course description

Course name in Norwegian
Skoleutvikling og kollegiale læringsfellesskap
Study programme
Teacher Specialist in Norwegian, Level 1–10
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

Emne 4 skal legge til rette for at studentene gjennomfører et forsknings- og utviklingsarbeid knyttet til lesing og/eller skriving med utgangspunkt i analyser av behov på egen skole. Vesentlig i emnet er drøfting av vitenskapelig forsking i et utdanningsperspektiv, slik som forskningsetikk, etablerte tenkemåter i vitenskapsteori, aksjonsforskning og aksjonslæring, metoder for innsamling av data.

Required preliminary courses

Opptak på programmet.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om hvordan en kan ta initiativ til, støtte og utfordre kollegaer i skolebasert kompetanseutvikling i norskfaget
  • avansert kunnskap om veiledningsformer og utviklingsarbeid og hvordan disse kan bidra til utvikling av arbeid med lesing, skriving og muntlighet i skolen
  • inngående kunnskap om metoder innenfor aksjonsforskningsfeltet i forbindelse med norskdidaktisk forskning

Ferdigheter

Studenten kan

  • håndtere fagspørsmål og problematisere faglig relevante sammenhenger på en forskningsmessig måte innen norsk og norskdidaktikk, særlig knyttet til lesing, skriving og muntlighet
  • planlegge og gjennomføre utviklingsarbeid på egen skole gjennom å bruke relevant didaktisk, teoretisk og metodisk kunnskap
  • på en selvstendig måte reflektere over og formulere problemstillinger knyttet til lese- og skriveopplæringen
  • vurdere, begrunne og anvende relevant teori og relevante forskningsresultater som grunnlag for profesjonell veiledning

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere kritisk, analytisk og forskningsbasert over norskdidaktiske og utdanningspolitiske problemstillinger og temaer
  • formidle og kommunisere forskningsresultater som er relevante for norskdidaktiske problemstillinger med den hensikt å utvikle egen og kollegaers lærerprofesjonalitet
  • planlegge og gjennomføre empiriske undersøkelser som kan gi økt innsikt i egen lærerpraksis og skolens praksis innenfor norskfaget, særlig knyttet til arbeid med lesing og skriving, både analogt og digitalt
  • bruke ervervet kunnskap og innsikt med faglig integritet og etisk bevissthet

Content

  • Sentrale begrep, forskningsetikk og etablerte tenkemåter i vitenskapsteori og metode som er relevant for skoleforskning knyttet til vitenskapelig forskning innenfor norskfaget.
  • Temaer som aksjonsforskning og aksjonslæring, skoleutvikling, veiledning og kollegiale læringsfellesskap.
  • Lesing, skriing og muntlighet i norskfaget og som redskap i andre fag.

Teaching and learning methods

Se programplanen.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Individuell digital og multimodal refleksjonslogg etter hver samling, i alt tre slike. Målform: nynorsk.
  • Forberedelse til prosjektrapport:
  1. Problemstilling med begrunnelse og motivasjon for valg av tema. Omfang: 300-500 ord.
  2. Prosjektrapport. Omfang: 2500 - 3000 ord, målform bokmål

Nærmere retningslinjer knyttet til arbeidskravene gis i undervisningsplanen.

Assessment

Eksamen er en individuell muntlig presentasjon;på om lag 20 minutter med påfølgende spørsmål og diskusjon på om lag 10 minutter.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått eksamen skal studenten presentere prosjektet i ny muntlig eksamen innen fastsatt frist.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt til eksamen.

Grading scale

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor.

Admission requirements

Se programplanen.