EPN

LSUN6300 Literacy Specialist – Professional Leader Role Course description

Course name in Norwegian
Lærerspesialist i norsk – faglig lederrolle
Study programme
Lærerspesialistutdanning i norsk for trinn 1–10
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Schedule
Course history

Introduction

Emne 3 har særlig fokus på aspekt ved den faglige lederrollen knyttet til skolebasert kompetanseutvikling og kollegaveiledning. Det vil blant annet dreie seg om kartlegging og vurdering av lesing og skriving på individ og samfunnsnivå; vurderingsformer som kan fremme læring og bidra til bevissthet om egen læring; analyse av planverk, læreverk og kartleggings-/vurderingsresultater; planlegging av helhetlig og tilpasset lese- og skriveopplæring i tråd med gjeldende planverk og relevant teori; kollektiv profesjonsutvikling gjennom ulike former for kollegaveiledning.

Required preliminary courses

Opptak til programmet.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten har

  • omfattende kunnskap om teori og nyere forskning knyttet til lese- og skriveopplæring i og på tvers av fag i grunnskolen
  • inngående kunnskap om hvordan planleggings- og vurderingsverktøy kan anvendes på en effektiv måte i lese- og skriveopplæringen i alle fag
  • inngående kunnskap om hvordan en kartlegger, forebygger og tilrettelegger for elever med lese- og skrivevansker
  • inngående kunnskap om hvordan lese- og skriveopplæringen kan tilpasses elevenes forutsetninger og behov
  • utvidet kunnskap om norskfaget og norskfagets ulike tekster i historisk og samtidig perspektiv, inkludert læreplankunnskap

Ferdigheter

Studenten kan

  • gi kollegaer veiledning i planlegging og gjennomføring av undervisning basert på didaktisk refleksjon i norskfaget
  • anvende prinsipper for vurdering i norskfaget på avansert nivå
  • tilrettelegge for elevenes utvikling av skriving, lesing og muntlige ferdigheter, også i et andrespråksperspektiv
  • anvende kartleggings- og vurderingsverktøy som vurdering for læring
  • sette i gang tiltak som forebygger lese- og skrivevansker og som hjelper de elevene som strever med lesing og skriving
  • analysere og vurdere gjeldende læreplan og arbeidet med planen i et historisk og samtidig perspektiv    

Generell kompetanse

Studenten kan

  • bidra kunnskapsmessig til fagutvikling innenfor norsk og norskdidaktikk i grunnopplæringen
  • støtte og veilede kollegaer i å utvikle god praksis i forbindelse med lese- og skriveopplæring
  • anvende kunnskaper og ferdigheter om elevers lese- og skriveutvikling til å organisere opplæringen i tråd med forskningsbaserte anbefalinger og i samsvar med gjeldende læreplan i en flerkulturell skole
  • formidle forskningsbasert kunnskap i norsk og norskdidaktikk skriftlig og muntlig på en reflektert og faglig forsvarlig måte
  • utforske og reflektere over egen praksis og gjøre refleksjoner og utprøvinger synlig for kollegaer

Content

  • Lærerspesialistrollen knyttet til norskfaget med særlig vekt på elevenes lese- og skriveutvikling
  • Vurdering av lese- og skrivekompetanse og læringsfremmende tilbakemelding
  • Kartleggingsmateriell og tester som grunnlag for tilpasset undervisning
  • Generelle og spesifikke lese- og skrivevansker, også i andrespråksperspektiv
  • Forebygging og tiltak
  • Læreplankunnskap og norskfagets tekster

Teaching and learning methods

Se programplanen.

Course requirements

Respons på medstudenters utkast. Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Første utkast av en individuell fagtekst knyttet til temaene på første eller andre samling. Det vil bli gitt respons av faglærer og medstudenter på fagteksten, som skal bearbeides videre til innlevering i eksamensmappe. Omfang: 2000 ord (+/- 10%).
  • Utprøving av Lesson Study-metoden i en norskfaglig sammenheng:
  1. Planlegge utprøving av Lesson Study-metoden for én undervisningsøkt i en klasse på egen arbeidsplass.
  2. Gjennomføre utprøvingen.
  3. Rapportere utprøvingen i en individuelt fagtekst på 2000 ord (+/- 10%). Det vil bli gitt respons av faglærer og medstudenter på fagteksten, som skal bearbeides videre til innlevering i eksamensmappe.
  4. Respons på medstudenters utkast på begge fagtekstene.
  • Omarbeiding av én av fagtekstene til en muntlig presentasjon for kollegaer ved egen skole. Omfang: om lag 20 minutter.

Samlet sett for arbeidskravene skal fordelingen av målform være noenlunde lik mellom nynorsk og bokmål.

Nærmere retningslinjer knyttet til arbeidskravene gis i undervisningsplanen.

Assessment

Eksamen er en individuell mappe bestående av to fagtekster og tilhørende presentasjonsnotat og refleksjonsnotat, samt annotert litteraturliste (litteraturliste med redegjørelse for et utvalg av pensumtekstene), til sammen 4500 ord (+/- 10%). De to fagtekstene er bearbeidete versjoner av tekstene som er levert inn som arbeidskrav. Målform: nynorsk og bokmål må være noenlunde likt representert.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått eksamen skal studenten omarbeide mappetekstene fra ordinær eksamen innen fastsatt frist.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt til eksamen.

Grading scale

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor.

Admission requirements

Se programplanen.