EPN-V2

LSUN6200 Language and Nonfiction in the Teaching of Reading and Writing Course description

Course name in Norwegian
Språk og saktekster i lese- og skriveopplæringen
Study programme
Teacher Specialist in Norwegian, Level 1–10
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Required preliminary courses

Opptak til programmet.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om forholdet mellom barn og unges literacy-utvikling og samfunnets sjangrer og språkbruk i analoge og digitale tekstkulturer både i og utenfor skolen
  • fordypet kunnskap om saktekstens uttrykksformer og funksjoner i ulike tekstkulturer
  • fordypet kunnskap om språk og kommunikasjon i et globalt og språktypologisk perspektiv
  • forskningsbasert kunnskap om skoleutvikling, aksjonsforskning og kollegaveiledning

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere og vurdere analoge og digitale sakprosatekster med utgangspunkt i retorikk og tekst- og diskursanalytiske metoder
  • bruke kunnskap om saktekster i møte med elevenes ulike analoge og digitale tekstverdener
  • veilede og motivere elever i lesing og skriving av saktekster
  • observere, analysere og vurdere elevers læring og utvikling på en selvstendig og kritisk måte, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og gjøre nødvendige endringer i opplæringen som ivaretar elevenes behov
  • samarbeide med og lede og veilede kollegaer i prosjekter med sikte på å utvikle lese- og skriveopplæringen i grunnskolen

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over sakteksters form og funksjon i ulike tekstkulturer både i og utenfor skolen
  • reflektere over fagdidaktiske utfordringer knyttet til elevers literacy-utvikling i møte med sakprosatekster
  • analysere og drøfte teoretisk og didaktisk språklige fenomen knyttet til språk og kommunikasjon i et globalt og språktypologisk perspektiv
  • bidra kunnskapsmessig til fagutvikling innenfor lese- og skriveopplæringen i grunnskolen

Content

  • Språk og språkbruk i et globalt og språktypologisk perspektiv, inkludert sidemålsdidaktikk, andrespråksdidaktikk og nabospråksdidaktikk
  • Sjanger- og tekstkunnskap i forskningsperspektiv, historisk perspektiv og didaktisk perspektiv
  • Lesing, skriving og muntlig bruk av språket innenfor norskfaget og på tvers av fag
  • Kompetanse i endrings- og utviklingsprosesser i skolen
  • Forskningstilnærming som inkluderer bruk av klasseromsobservasjoner for å videreutvikle egen praksis

Teaching and learning methods

Se programplanen.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Presentasjon av et faglig emne:
  1. I grupper (to til fire studenter pr. gruppe): Presentasjon av et emne knyttet til en eller flere pensumtekster. Omfang: om lag 20 minutt pr. gruppe.
  2. Individuelt: Presentasjon av samme emne som i gruppeoppgaven for kollegaer på egen arbeidsplass. Omfang: om lag 20 minutt.
  3. Individuelt: Innlevering: skriftlig rapport med refleksjon over presentasjonen for kollegaer. Omfang: 800 ord (+/-10%). Målform: bokmål.
  • Undervisningsopplegg som inkluderer bruk av omvendt undervisning:
  1. Planlegge et undervisningsopplegg knyttet til én undervisningsøkt som inkluderer bruk av omvendt undervisning.
  2. Lage videosekvensen som skal inngå i opplegget.
  3. Observere undervisningen i klasserommet knyttet til dette opplegget.
  4. Skrive en refleksjonstekst på 500 ord (+/- 10%). Målform: nynorsk.

Nærmere retningslinjer knyttet til arbeidskravene gis i undervisningsplanen.

Assessment

Eksamen er en individuell muntlig eksamen. Muntlig eksamen gjennomføres som en prøveforelesning med påfølgende fagsamtale med sensorer etter nærmere retningslinjer. Omfang: prøveforelesning om lag 20 minutter og påfølgende samtale på om lag 10 minutter.

Notater og bruk av presentasjonsverktøy er tillatt i forbindelse med prøveforelesningen.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Notater og bruk av presentasjonsverktøy er tillatt i forbindelse med prøveforelesningen.

Grading scale

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Examiners

To interne sensorer og ekstern tilsynssensor.

Admission requirements

Se programplanen.