EPN-V2

LSUN6100 The Role of Literature in the Teaching of Reading and Writing Course description

Course name in Norwegian
Skjønnlitteratur i lese- og skriveopplæringen
Study programme
Teacher Specialist in Norwegian, Level 1–10
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Etter endt emne har studenten følgende kompetanse inndelt i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har innsikt i ulike psykologiske, sosiale og biologiske perspektiver på sykdom og helse
  • kan redegjøre for hvordan en persons livserfaringer kan gi kroppslige uttrykk
  • har kunnskap om fysioterapeuters faglige og profesjonelle bidrag i psykisk helsearbeid
  • har grunnleggende kjennskap om klassifikasjons- og diagnosesystemer
  • har omfattende kunnskap om helhetlige psykomotoriske kroppsundersøkelser og hvordan de er teoretisk og empirisk begrunnet

Ferdighet

Studenten kan

  • utføre helhetlige psykomotoriske kroppsundersøkelser
  • vurdere kroppsfunn helhetlig og i lys av pasientens livssituasjon og historie
  • analysere og reflektere faglig, etisk og profesjonelt sammen med pasienten over aktuelle funn i undersøkelsen
  • gjennomføre relevante behandlingstiltak basert på funksjonsvurdering av pasienten

Generell kompetanse

Studenten kan

  • vurdere og anvende relevante forskningsartikler innen fagfeltet psykisk helse og psykomotorisk fysioterapi
  • analysere, drøfte og formidle relevante faglige problemstillinger og presentere teori og empiri innenfor fagområdet

Learning outcomes

Arbeids- og undervisningsformer veksler mellom forelesninger, veiledet ferdighetstrening, gruppearbeid, seminarer og selvstudier.

Praksisstudier

Studentene skal ha klinisk praksis med pasienter som skal ha NPMF. Første del av praksisperiode 1 ligger i dette emnet. Studentene får gruppeveiledning. Deler av observasjonspraksis kan eventuelt gjennomføres i dette emnet.

Content

  • Skjønnlitteraturens betydning for identitet, dannelse og interkulturell forståelse
  • Eldre og nyere skjønnlitterære tekster for barn, unge og voksne
  • Formidling og resepsjon av skjønnlitteratur
  • Litteraturdidaktikk og hermeneutiske perspektiver
  • Kollegaveiledning og lærerspesialistens rolle

Teaching and learning methods

Gradert skala A-F, der A er beste karakter og E er dårligste karakter for å bestå eksamen. Karakteren F innebærer at eksamen ikke er bestått.

Course requirements

Karakteren blir satt på bakgrunn av ein individuell, seks timars skuleeksamen.

Eksamenssvaret skal leverast på norsk, da emnet er eit norskfagleg ferdigheitsfag.

Assessment

Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Minimum 25 prosent vurderes av ekstern og intern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Permitted exam materials and equipment

Intern og ekstern sensor vurderer alle studentene.

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

Både intern og ekstern sensor blir nytta til å sensurere eksamenssvara. Eit utdrag på 25 prosent av svara blir sensurerte av to sensorar. Karakterane på utdraget fastset nivået for korleis resten av svara skal vurderast.

Admission requirements

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om generelle patologiske prosesser (1B)
  • kan forklare årsaker til og symptomer ved sykdommer og skader knyttet til undersøkelser i bevegelsesapparatet og respirasjonssystemet (1B)
  • har kjennskap til ulike behandlingsformer ved aktuelle sykdommer og skader (1B)
  • kan forklare de vanligste mikroorganismers forekomst og vekst, og hvordan sykehusinfeksjoner kan forbygges (1B)
  • kan gjenkjenne tydelig patologi i skjelett- og thoraxbilder (1B, 3F)
  • har kunnskap om norske retningslinjer for strålevern (1E)
  • kan forklare ALARA-prinsippet (As Low As Reasonably Achievable) (1E)
  • har kjennskap til sentrale yrkesetiske utfordringer (1E)
  • har innsikt i hvordan ivareta pasienter med bevegelses- og respirasjonsproblemer (3A)
  • har innsikt i observasjon som ledd i pasientomsorg (3A)
  • har kunnskap om bildekriterier ved skjelett- og thoraxundersøkelser (3F)
  • kan forklare oppbygging, virkemåte og anvendelse av gjennomlysingsapparatur (3C)
  • har kunnskap om hvordan pasient- og bildeinformasjonssystemer fungerer, RIS og PACS (3D)
  • har kunnskap om hvordan pasient- og bildeinformasjonssystemene RIS og PACS fungerer (3D).

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende medisinsk nomenklatur (1B)
  • beskrive hvordan ergonomiske teknikker anvendes (3A)
  • bruke av konvensjonell røntgenapparatur (3C)
  • anvende kunnskap om eksponeringsteknikk (3E)
  • anvende kunnskap om faktorer som påvirker stråledose og bildekvalitet (3E)
  • vise ferdigheter innen enkelte skjelett- og thoraxundersøkelser og gi faglige begrunnelser for hvordan disse utføres (3F)
  • anvende fagterminologi som benyttes i skjelett- og thoraxprotokoller (3F)