EPN-V2

LSUM6200 Professional Development and Research Perspectives on Mathematics Teacher¿s Professional Practice Course description

Course name in Norwegian
Profesjonsutvikling og forskningsperspektiver på matematikklærerens yrkesutøvelse
Study programme
Teacher Specialist Education in Matematics, Level 1–7
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Eksamen vurderes etter gradert skala der A til E er bestått og F er ikke bestått.

Required preliminary courses

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsform og vurderingsprosess i studieprogrammet.

Learning outcomes

Se programplanen.

Content

Sentrale elementer vil være:

  • Kunnskap om profesjonen som gjør en i stand til å håndtere spørsmål knyttet til skolefaget matematikk på en faglig og forskningsmessig forsvarlig måte
  • Teoretiske perspektiver knyttet til ideen om 'den gode matematikklærer'
  • Kritisk perspektiv på trender i matematikkundervisning, både nasjonalt og internasjonalt
  • Aksjonsforskning med tilhørende intervensjoner vil være et gjennomgående tema, både med tanke på utvikling av den enkelte lærers kompetanse samt med tanke på kollektiv profesjons- og kunnskapsutvikling i skolen.

Teaching and learning methods

Sentrale temaer i studiet:

  • læringsledelse knyttet til mangfoldsproblematikk og inkludering
  • ungdom og yrkesidentitet i ulike læringssituasjoner
  • frafall og motivasjon
  • konflikthåndtering og inkluderende læringsmiljø
  • profesjonelle læringsfellesskap for å videreutvikle skolen

Course requirements

Arbeidskrav

Arbeidskrav består av fem arbeider i gruppe, og er knyttet til faglige og didaktiske tema. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • To arbeidskrav inkluderer planlegging, gjennomføring av et arbeid med elever (for eksempel observasjon, samtale, undervisning) og drøfting opp mot nyere forskning. Omfang: 5000 ord (+/- 10%) per besvarelse.
  • To arbeidskrav fokuserer og går videre på problemstillinger og faglige temaer som blir tatt opp og drøftet i samlingene. Omfang: 3000 ord (+/- 10%) per besvarelse.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Samlinger er obligatoriske. En sentral del av læringsutbyttet på samlingene er knyttet til drøftinger og erfaringsutveksling mellom studentene. Denne typen læring kan bare tilegnes ved tilstedeværelse og deltakelse. Studenter med mer enn 20 prosent fravær fra samlingene får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse.

Assessment

Karakteren i emnet fastsettes på grunnlag av skriftlig hjemmeeksamen i gruppe over to uker. Omfang 8000 - 10000 ord. Det gis én felles karakter for gruppen.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes en gruppe avlegges ny/utsatt eksamen individuelt.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler.

Grading scale

Gradert karakter, A-F.

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor.

Admission requirements

Se programplanen.