Programplaner og emneplaner - Student
LSUM6200 Professional Development and Research Perspectives on Mathematics Teacher¿s Professional Practice Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjonsutvikling og forskningsperspektiver på matematikklærerens yrkesutøvelse
- Study programme
-
Teacher Specialist Education in Matematics, Level 1–7
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Eksamen vurderes etter gradert skala der A til E er bestått og F er ikke bestått.
Required preliminary courses
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsform og vurderingsprosess i studieprogrammet.
Learning outcomes
Se programplanen.
Content
Sentrale elementer vil være:
- Kunnskap om profesjonen som gjør en i stand til å håndtere spørsmål knyttet til skolefaget matematikk på en faglig og forskningsmessig forsvarlig måte
- Teoretiske perspektiver knyttet til ideen om 'den gode matematikklærer'
- Kritisk perspektiv på trender i matematikkundervisning, både nasjonalt og internasjonalt
- Aksjonsforskning med tilhørende intervensjoner vil være et gjennomgående tema, både med tanke på utvikling av den enkelte lærers kompetanse samt med tanke på kollektiv profesjons- og kunnskapsutvikling i skolen.
Teaching and learning methods
Sentrale temaer i studiet:
- læringsledelse knyttet til mangfoldsproblematikk og inkludering
- ungdom og yrkesidentitet i ulike læringssituasjoner
- frafall og motivasjon
- konflikthåndtering og inkluderende læringsmiljø
- profesjonelle læringsfellesskap for å videreutvikle skolen
Course requirements
Arbeidskrav
Arbeidskrav består av fem arbeider i gruppe, og er knyttet til faglige og didaktiske tema. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- To arbeidskrav inkluderer planlegging, gjennomføring av et arbeid med elever (for eksempel observasjon, samtale, undervisning) og drøfting opp mot nyere forskning. Omfang: 5000 ord (+/- 10%) per besvarelse.
- To arbeidskrav fokuserer og går videre på problemstillinger og faglige temaer som blir tatt opp og drøftet i samlingene. Omfang: 3000 ord (+/- 10%) per besvarelse.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Samlinger er obligatoriske. En sentral del av læringsutbyttet på samlingene er knyttet til drøftinger og erfaringsutveksling mellom studentene. Denne typen læring kan bare tilegnes ved tilstedeværelse og deltakelse. Studenter med mer enn 20 prosent fravær fra samlingene får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse.
Assessment
Karakteren i emnet fastsettes på grunnlag av skriftlig hjemmeeksamen i gruppe over to uker. Omfang 8000 - 10000 ord. Det gis én felles karakter for gruppen.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes en gruppe avlegges ny/utsatt eksamen individuelt.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler.
Grading scale
Gradert karakter, A-F.
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor.
Admission requirements
Se programplanen.