EPN-V2

LSUM6100 Learning and Teaching of Mathematics Course description

Course name in Norwegian
Læring og undervisning i matematikk
Study programme
Teacher Specialist Education in Matematics, Level 1–7
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Det stilles krav om 80 % tilstedeværelse i undervisningen. Dette kravet er begrunnet i studiets vektlegging av studentmedvirkning, samarbeidslæring, dialog og diskusjoner. Viktig læring skjer i samhandling med andre, blant annet gjennom å høre og forholde seg til andres kunnskaper og erfaringer og gjennom å måtte resonnere og forklare for andre, en avgjørende kompetanse for kommende RLE lærere. Uten studentenes tilstedeværelse faller læring av en slik kompetanse bort, både for den enkelte student og for læringsfellesskapet. I spesielle tilfeller kan det etter søknad gjøres unntak fra deler av disse kravene, eventuelt stilles krav om tilsvarende aktiviteter.

Muligheten for å gjøre kompensatoriske aktiviteter når fraværet overstiger 20 %, gjelder fram til 40 % fravær fra undervisningen på hvert emne. Dersom fraværet overskrider 40 % av undervisningen på de respektive emnene, har studenten ikke oppfylt kravene for å gå opp til eksamen og må ta emnet på nytt. Dette gjelder uavhengig av årsaken til fraværet.

  • Arbeidskrav knyttet til flerfaglig tema (i tredje studieår).
  • Minst 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen.
  • Deltakelse i to fagdidaktiske verksteder: fortellingsverksted og digitale læremidler i RLE-undervisningen.
  • Individuell veiledning i forbindelse med fordypningsoppgaven.
  • Deltakelse på ekskursjon til Den norske kirke, synagoge og moské. Krav om deltakelse har sammenheng med at det faglige innholdet i ekskursjonen er en kompetanse som ikke kan tilegnes gjennom et teoretisk selvstudium. Fravær på enkelte ekskursjoner kan etter avtale med faglærer tas igjen ved at studenten oppsøker ekskursjonsmålet på egen hånd, får en bekreftelse på oppmøtet og skriver om lag én A4-side fra besøket.

Required preliminary courses

Eksamen består av en individuell, faglig fordypningsoppgave. Omfang: ca. 5000 ord. Studenten velger tema for oppgaven i samråd med faglærer. Temaet skal være knyttet til et av de faglige områdene på emne 1. Oppgaven skal også inneholde et fagdidaktisk perspektiv.

Avsluttende karakter i RLE1 oppnås når eksamener i G1RLE3150 og 3250 er gjennomført med bestått karakter. Emnene vektes likt ved samlet karakter.

Ny/utsatt eksamen

Dersom en student har fått karakteren F på fordypningsoppgaven, skal det ved ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av oppgaven. Dersom en student ikke leverer på grunn av sykdom (sykmelding kreves), skal oppgaven ferdigstilles til ny/utsatt eksamen. Ved ønske om forbedring av oppgaven, må ny oppgave leveres.

Learning outcomes

Alle.

Content

  • Tallbegrep
  • Prosessaspekter i matematikk
  • Teorier om læring og undervisning i matematikk
  • Forskning på undervisning og læring
  • Vurdering
  • Digitale ressurser

Teaching and learning methods

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til F.

Course requirements

Arbeidskrav

Arbeidskrav består av fem arbeider i gruppe, og er knyttet til faglige og didaktiske tema. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • To arbeidskrav inkluderer planlegging, gjennomføring av et arbeid med elever (for eksempel observasjon, samtale, undervisning) og drøfting opp mot nyere forskning. Omfang: 5000 ord (+/- 10%) per besvarelse.
  • To arbeidskrav fokuserer og går videre på problemstillinger og faglige temaer som blir tatt opp og drøftet i samlingene. Omfang: 3000 ord (+/- 10%) per besvarelse.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Samlinger er obligatoriske. En sentral del av læringsutbyttet på samlingene er knyttet til drøftinger og erfaringsutveksling mellom studentene. Denne typen læring kan bare tilegnes ved tilstedeværelse og deltakelse. Studenter med mer enn 20 prosent fravær fra samlingene får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse.

Permitted exam materials and equipment

Se fagplanen.

Grading scale

Gradert karakter, A-F.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor benyttes til evaluering av vurderingsordningen.

Admission requirements

Se programplanen.