EPN-V2

LSSP6300 Change and Improvement Course description

Course name in Norwegian
Endring og forbedringsarbeid
Study programme
Teacher Specialist in Special Needs Education for Primary-, Secondary- and Vocational Education and Training. Level 1–13
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

Emne 3, Endring og forbedringsarbeid, retter oppmerksomheten mot grunnleggende kunnskaper og ferdigheter for å identifisere, planlegge og gjennomføre endringsarbeid og organisasjonsutvikling med henblikk på forebygging og tidlig innsats, barn og unge med særlige behov og barn og unge med lavt læringsutbytte. Sentralt er også organisasjonskunnskap og kollektive endringsprosesser innrammet av prinsipper for aksjonsforskning og innovasjon.

Required preliminary courses

Opptak til programmet.

Det faglige innholdet i emne 3 bygger på emne 1 og 2.

Learning outcomes

Læringsutbyttet på emnet omfatter kunnskaper om skolen som organisasjon og som lærende virksomhet.

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om skolen som lærende organisasjon - lærings- og endringsprosesser, systemteori og systemrettet arbeid
  • har avansert kunnskap om betydningen av å etablere tolkningsfellesskap for å fremme likeverdige og inkluderende utviklings- og læringsvilkår

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere områder der det er behov for å iverksette forebyggende tiltak og tidlig innsats
  • kan identifisere og analysere elementer som påvirker etablering av tolkningsfellesskap og kunnskapsdeling
  • kan bidra i skolens kollektive samhandling om utvikling, endring og forbedring
  • kan vurdere og planlegge organisasjonsutvikling og innovasjoner ut fra etiske perspektiver

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kommunisere muntlig og skriftlig med fagpersoner om problemstillinger knyttet til inkluderende og likeverdige- utviklings og opplæringsvilkår som grunnlag for endringsarbeid
  • kan identifisere og vurdere problemstillinger knyttet til kompetanse- og organisasjonsutvikling på egen skole/organisasjon
  • kan anvende strategier for å initiere kompetanse- og organisasjonsutvikling med henblikk på skape inkluderende og likeverdige- utviklings og opplæringsvilkår

Content

Emne 3 består av følgende tema:

Tema a: Organisasjonskunnskap

  • Organisasjonskulturer og lærende organisasjoner
  • Systemteori

Tema b: Skoleutvikling

  • Skolen som organisasjon, skolens samarbeidspartnere og samhandlingen mellom disse
  • Teamet som ressurs, nettverk og partnerskap

Tema c: Endringsprosesser og medvirkning

  • Initiering av utviklings og endringsprosesser - utfordringer og barrierer
  • Interprofesjonelt samarbeid, teamarbeid og foreldremedvirkning

Teaching and learning methods

Se programplanen.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjente før eksamen kan avlegges:

Arbeidskrav 3-1: Tentative innsatspunkt for kompetanse- og organisasjonsutvikling med henblikk på forebygging/spesialpedagogisk arbeid. Arbeidskravet omfatter tre ledd:

  • En analyse og vurdering av egen skoles/organisasjons behov for kompetanse- og organisasjonsutvikling med henblikk på forebyggende tiltak/ spesialpedagogisk arbeid.
  • Et notat (omfang 1200 ord +/- 10 %) som reflekterer over og vurderer tentative innsatspunkt for kompetanse- og organisasjonsutvikling med henblikk på forebyggende tiltak/ spesialpedagogisk arbeid.
  • En muntlig presentasjon av erfaringene for egen læringsgruppe (ca. 15 minutter).

Arbeidskravet er individuelt.

Arbeidskrav 3-2:Drøftingsmøte/beslutningsmøte om å initiere kompetanse- og organisasjonsutvikling på egen skole/organisasjon. Arbeidskravet omfatter tre ledd:

Refleksjonsnotat (omfang 1200 ord +/- 10 %) fra et drøftingsmøte/beslutningsmøte om å initiere kompetanse- og organisasjonsutvikling på egen skole/organisasjon. Arbeidskravet er individuelt og presenteres muntlig (ca. 15 minutter).

  • Et drøftingsmøte/beslutningsmøte med skolens ledelse/ledelsen i organisasjonen om å initiere kompetanse- og organisasjonsutvikling på et bestemt område.
  • Et notat (omfang 1200 ord +/- 10 %) som reflekterer over og kommenterer drøftingsmøte/beslutningsmøte med skolens ledelse/ledelsen i organisasjonen om å initiere kompetanse- og organisasjonsutvikling på et bestemt område.
  • En muntlig presentasjon av arbeidskravet i egen læringsgruppe (ca. 15 minutter).

Arbeidskravet er individuelt.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om deltakelse på studiesamlingene og på muntlige presentasjoner av emnets arbeidskrav.

For utfyllende informasjon om faglig aktivitet med krav om deltakelse, se programplanen.

Assessment

Permitted exam materials and equipment

Grading scale

Bestått/ ikke bestått.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensur gjennomføres hvert tredje studieår.

Admission requirements

Se programplanen.