EPN-V2

LSSP6100 Special Needs Education - Subject and Research Course description

Course name in Norwegian
Spesialpedagogikk - fag og forskningsfelt
Study programme
Teacher Specialist in Special Needs Education for Primary-, Secondary- and Vocational Education and Training. Level 1–13
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

Emne 1, Spesialpedagogikk - fag og forskningsfelt, retter fokus mot spesialpedagogikkens historie og praksiser, herunder nyere nasjonal og internasjonal pedagogisk og spesialpedagogisk forskning med henblikk på forebygging og tidlig innsats, inkluderende læringsmiljø og spesialpedagogisk arbeid. Videre retter emnet fokus mot rollen som lærerspesialist i spesialpedagogikk.

Required preliminary courses

Opptak til programmet.

Learning outcomes

Læringsutbyttet omfatter kunnskaper om fagets røtter og praksiser, spesialpedagogiske arbeidsformer og tiltak, samt lærerspesialistens rolle som veileder og profesjonell aktør på egen skole.

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om likeverd, normalitet og marginalisering og hva spesialpedagogikk er og innebærer i lys av fagets historie
  • har kunnskap om og oversikt over relevant nasjonal og internasjonal forskning, teori og vitenskapelige tenkemåter for pedagogisk og spesialpedagogisk arbeid i skolen
  • har kunnskap om betydningen av å etablere et tolkningsfellesskap for å skape tilpassede, likeverdige og inkluderende oppvekst- og læringsvilkår
  • har avansert kunnskap om ulike roller og aktører i skolen og hos skolens samarbeidspartnere, og deres oppgaver og funksjoner

Ferdigheter

Studenten

  • kan kritisk vurdere og ta i bruk nasjonal og internasjonal forsking og relevant teori for å realisere prinsipper som forebygging og tidlig innsats, tilpasset opplæring og inkludering
  • kan etablere tolkningsfellesskap på egen skole og i skolens organisasjon for utvikling av felles forståelser av grunnleggende prinsipper som tilpasset opplæring, inkludering og likeverdige oppvekst- og læringsvilkår
  • kan utvikle klasser og skoler som inkluderende læringsfellesskaper

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere, reflektere over og kommunisere om spesialpedagogiske grunnlagsproblemer og paradigmer
  • kan identifisere og håndtere spesialpedagogiske og profesjonsetiske dilemma
  • kan ta i bruk pedagogisk og spesialpedagogisk forskning og teori på en etisk og faglig forsvarlig måte
  • kan som lærespesialist initiere utvikling av skolens kollektive profesjonsfellesskap for bedre å kunne realisere skolens samfunnsmandat, verdier og oppgaver

Content

Se fagplanen.

Teaching and learning methods

Se programplanen.

Course requirements

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjente før eksamen kan avlegges:

Arbeidskrav 1-1: Likeverd, inkludering, tilpasset opplæring og spesialundervisning. Arbeidskravet omfatter tre ledd:

  • En samtale med to til tre kolleger ved egen skole om hvordan prinsippene likeverd, inkludering, tilpasset opplæring og spesialundervisning forstås og praktiseres.
  • Et notat (omfang 1200 ord +/- 10 %) som reflekterer over og kommenterer samtalen om forståelsen og praktiseringen av prinsippene likeverd, inkludering, tilpasset opplæring og spesialundervisning.
  • En muntlig presentasjon av arbeidskravet i egen læringsgruppe (ca. 15 minutter).

Arbeidskravet er individuelt.

Arbeidskrav 1-2: God psykisk helse. Arbeidskravet omfatter tre ledd:

  • En kartlegging av tiltak ved egen skole for å sikre god psykisk helse. Kartleggingen skal reflektere praksis på skole-/avdeling-/trinn-/klasse og individnivå, og forberedes i samråd med skolens ledelse. Kartleggingens omfang og dybde tilpasses innsatspunktet og skolen størrelse.
  • Et notat (omfang 1200 ord +/- 10 %) som reflekterer over og kommenterer tiltak for å sikre god psykisk helse.
  • En muntlig presentasjon av arbeidskravet i egen læringsgruppe (ca. 15 minutter).

Arbeidskravet er individuelt.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om deltakelse på studiesamlingene og muntlig presentasjon av emnets arbeidskrav.

For utfyllende informasjon om faglig aktivitet med krav om deltakelse, se programplanen.

Assessment

Se fagplanen.

Permitted exam materials and equipment

Se fagplanen.

Grading scale

Se fagplanen.

Examiners

Se fagplanen.

Admission requirements

Se fagplanen.