EPN-V2

LSSP6100 Special Needs Education - Subject and Research Course description

Course name in Norwegian
Spesialpedagogikk - fag og forskningsfelt
Study programme
Teacher Specialist in Special Needs Education for Primary-, Secondary- and Vocational Education and Training. Level 1–13
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Emne 1, Spesialpedagogikk - fag og forskningsfelt, retter fokus mot spesialpedagogikkens historie og praksiser, herunder nyere nasjonal og internasjonal pedagogisk og spesialpedagogisk forskning med henblikk på forebygging og tidlig innsats, inkluderende læringsmiljø og spesialpedagogisk arbeid. Videre retter emnet fokus mot rollen som lærerspesialist i spesialpedagogikk.

Required preliminary courses

Opptak til programmet.

Learning outcomes

Læringsutbyttet omfatter kunnskaper om fagets røtter og praksiser, spesialpedagogiske arbeidsformer og tiltak, samt lærerspesialistens rolle som veileder og profesjonell aktør på egen skole.

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om likeverd, normalitet og marginalisering og hva spesialpedagogikk er og innebærer i lys av fagets historie
  • har kunnskap om og oversikt over relevant nasjonal og internasjonal forskning, teori og vitenskapelige tenkemåter for pedagogisk og spesialpedagogisk arbeid i skolen
  • har kunnskap om betydningen av å etablere et tolkningsfellesskap for å skape tilpassede, likeverdige og inkluderende oppvekst- og læringsvilkår
  • har avansert kunnskap om ulike roller og aktører i skolen og hos skolens samarbeidspartnere, og deres oppgaver og funksjoner

Ferdigheter

Studenten

  • kan kritisk vurdere og ta i bruk nasjonal og internasjonal forsking og relevant teori for å realisere prinsipper som forebygging og tidlig innsats, tilpasset opplæring og inkludering
  • kan etablere tolkningsfellesskap på egen skole og i skolens organisasjon for utvikling av felles forståelser av grunnleggende prinsipper som tilpasset opplæring, inkludering og likeverdige oppvekst- og læringsvilkår
  • kan utvikle klasser og skoler som inkluderende læringsfellesskaper

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere, reflektere over og kommunisere om spesialpedagogiske grunnlagsproblemer og paradigmer
  • kan identifisere og håndtere spesialpedagogiske og profesjonsetiske dilemma
  • kan ta i bruk pedagogisk og spesialpedagogisk forskning og teori på en etisk og faglig forsvarlig måte
  • kan som lærespesialist initiere utvikling av skolens kollektive profesjonsfellesskap for bedre å kunne realisere skolens samfunnsmandat, verdier og oppgaver

Content

Kandidaten tilegner seg avansert kompetanse i planlegging, gjennomføring og vurdering av forsknings- og utviklingsoppgaver (FoU-oppgaver) og videreutvikler profesjonell virksomhet og fagkritisk refleksjon.

I løpet av studiet utvikler kandidaten spesialiserte kunnskaper, ferdigheter og kompetanse innenfor fagdidaktikk: kunst og design.

Etter gjennomført master i estetiske fag beskrives kandidatens kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

 

Kunnskap

En kandidat med fullført utdanning:

  • har avansert kunnskap innenfor det estetiske fagfeltets profesjoner og roller
  • har inngående kunnskap om diskurser og problemstillinger innen eget studieretningsområde
  • har inngående kunnskap om det estetiske fagfeltets vitenskapelige teorier og metoder og om kunstfagenes og/eller designfagenes egenart som forskningsområde
  • har inngående kunnskap om didaktiske problemstillinger
  • har inngående kunnskap om samfunnsetiske perspektiver på dannelse
  • har kunnskap om det norske og internasjonale kunstfeltet og/eller designfeltet
  • har avansert kunnskap om estetisk praksis i samfunnet
  • har kunnskap om og evne til å analysere perspektiver på det flerkulturelle og globale, kjønn og likestilling

 

Ferdigheter

En kandidat med fullført utdanning:

  • kan analysere og vurdere teorier, metoder og fortolkninger som er relevante for det estetiske fagfeltet
  • kan foreta etiske refleksjoner i teori og praksis
  • har praktisk estetisk kompetanse på høyt faglig nivå
  • har spesialisert praktisk teoretisk kompetanse
  • kan benytte relevante metoder for forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid/artistic research
  • kan anvende kunnskap fra studieretningsemnet skapende og kritisk
  • kan vurdere og kontekstualiserer estetiske praksiser i et samfunnsperspektiv
  • kan reflektere over det estetiske fagfeltet i lys av ulike dannelsesdimensjoner

 

Generell kompetanse

En kandidat med fullført utdanning:

  • kan benytte tilegnet kunnskap og ferdigheter i nyskapende arbeid og prosjekter innenfor det estetiske fagfeltet
  • kan forvalte kunstfaglig og/eller designfaglig kompetanse og kulturell dannelse i ulike institusjoner
  • kan utarbeide og gjennomføre formidlingskonsepter for ulike målgrupper
  • er kvalifisert til å arbeide i en forskningskontekst

Teaching and learning methods

Se programplanen.

Course requirements

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjente før eksamen kan avlegges:

Arbeidskrav 1-1: Likeverd, inkludering, tilpasset opplæring og spesialundervisning. Arbeidskravet omfatter tre ledd:

  • En samtale med to til tre kolleger ved egen skole om hvordan prinsippene likeverd, inkludering, tilpasset opplæring og spesialundervisning forstås og praktiseres.
  • Et notat (omfang 1200 ord +/- 10 %) som reflekterer over og kommenterer samtalen om forståelsen og praktiseringen av prinsippene likeverd, inkludering, tilpasset opplæring og spesialundervisning.
  • En muntlig presentasjon av arbeidskravet i egen læringsgruppe (ca. 15 minutter).

Arbeidskravet er individuelt.

Arbeidskrav 1-2: God psykisk helse. Arbeidskravet omfatter tre ledd:

  • En kartlegging av tiltak ved egen skole for å sikre god psykisk helse. Kartleggingen skal reflektere praksis på skole-/avdeling-/trinn-/klasse og individnivå, og forberedes i samråd med skolens ledelse. Kartleggingens omfang og dybde tilpasses innsatspunktet og skolen størrelse.
  • Et notat (omfang 1200 ord +/- 10 %) som reflekterer over og kommenterer tiltak for å sikre god psykisk helse.
  • En muntlig presentasjon av arbeidskravet i egen læringsgruppe (ca. 15 minutter).

Arbeidskravet er individuelt.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om deltakelse på studiesamlingene og muntlig presentasjon av emnets arbeidskrav.

For utfyllende informasjon om faglig aktivitet med krav om deltakelse, se programplanen.

Assessment

Avsluttende vurdering gjennomføres i høstsemesteret. LSSP6100 Spesialpedagogikk - fag og forskningsfelt: Individuell skriftlig hjemmeeksamen.

Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen med selvvalgt oppgaveformulering. Eksamen gjennomføres over fem (arbeids)dager og har en ramme på om lag 4500 ord. Informasjon om arbeidets faglige orientering og form vil bli gitt i et eget notat.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. En omarbeidet versjon av oppgaven kan leveres ved første nye/utsatte eksamensforsøk. Ved ytterligere eksamensforsøk må studenten utvikle en ny besvarelse.

Vurderingsuttrykk og vurderingskriterier Bestått: Kandidaten viser akseptable kunnskaper og evne til kritisk refleksjon gjennom analyser av praksis i egen virksomhet. Kandidaten viser akseptabelt læringsutbytte gjennom faglige vurderinger av skolens egenart og behov for utvikling/endring. Ikke bestått: Kandidaten viser mangelfull kunnskap eller fravær av analyse av praksis i egen virksomhet. Kandidaten viser lavt læringsutbytte gjennom ufullstendige faglige eller utilfredsstillende etiske vurderinger.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt. Det gjennomføres plagiatkontroll.

Grading scale

Bestått/ Ikke bestått.

Examiners

Sentral målgruppe er studenter fra bachelorstudiet faglærer i design, kunst og håndverk, Institutt for estetiske fag ved OsloMet, samt studenter med annen relevant bakgrunn (se opptakskrav).

 

Karrieremuligheter

Studieretningen fagdidaktikk: kunst og design gir grunnlag for tittelen lektor og kvalifiserer til undervisningsarbeid i og utenfor skolen.

 

Studiet kvalifiserer til å søke forskerutdanning.

Admission requirements

Det vises til forskrift om opptak til masterstudier ved Høgskolen i Oslo og Akershus http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20111208-1215.html

25 % av studieplassene er forbeholdt søkere som konkurrerer på grunnlag av karakterpoeng.

 

Til studieretningen fagdidaktikk: kunst og design

  • Bachelorgrad faglærerutdanning i design, kunst og håndverk, treårig faglærerutdanning i formgiving, kunst og håndverk eller treårig faglærerutdanning i forming og formingsfag eller tilsvarende.
  • Lærerutdanning og, som del av eller i tillegg til denne, formingsfaglig utdanning med et omfang på 60 studiepoeng eller tilsvarende.
  • Bachelorgrad innen visuelle kunstfag og/eller design og i tillegg praktisk-pedagogisk utdanning med et omfang på 60 studiepoeng eller tilsvarende.

 

Tilleggspoeng for relevant praksis og tilleggsutdanning

Det gis inntil 2 tilleggspoeng for relevant praksis. Slik praksis kan være:

  • pedagogisk virksomhet og annen relevant yrkeserfaring i minimum 50 % stilling i ett år eller hel stilling i et halvt år ut over opptaksgrunnlaget. Praksis må være opparbeidet etter endt grunnutdanning.
  • kunstnerisk virksomhet som har omfattet juryerte utstillinger, offentlige innkjøp og oppdrag, juryerte stipendtildelinger eller verkstedsvirksomhet. Erfaring som selvstendig næringsdrivende knyttet til relevant virksomhet kan gi uttelling etter bestemte krav til dokumentasjon.
  • teaterfaglig virksomhet i form av engasjement i teatergrupper, fortellerteater, organisasjoner eller andre formidlingssituasjoner.
  • annen kunstfaglig virksomhet i form av kuratorvirksomhet, offentlig formidlingsvirksomhet eller publisering
  • motefaglig virksomhet i form av produktutvikling, klesproduksjon, utstillinger, kostyme og faglig publisering. Erfaring som selvstendig næringsdrivende knyttet til relevant virksomhet kan gi uttelling etter bestemte krav til dokumentasjon.

Det gis også inntil 2 tilleggspoeng for relevant tilleggsutdanning, dvs. utdanning innen fagområder som:

  • formgivingsfag, kunst og design og duodji
  • pedagogikk, spesialpedagogikk og psykologi
  • ex.phil. og ex.fac. og filosofi
  • sosiologi, sosialantropologi og utviklingsstudier
  • kunsthistorie, designhistorie, arkitektur, kunstvitenskap, kultur- og idéstudier
  • media og kommunikasjon, film og drama/teatervitenskap
  • innovasjon og entreprenørskap