Programplaner og emneplaner - Student
LSPH6300 Employee-driven innovation - specialization in Organisational Learning Course description
- Course name in Norwegian
- Medarbeiderdrevet innovasjon - spesialisering i organisasjonslæring
- Study programme
-
Teacher Specialist in Health and Social Care Studies
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Dette emnet legger vekt på den teoretiske og praktiske mestringen av organisatorisk læring på egen arbeidsplass/skole. Temaer som aksjonsforskning, aksjonslæring og forskningsmetode vil støtte opp under dette.
Required preliminary courses
Ingen
Learning outcomes
Emnet skal dyktiggjøre kandidatene i systematisk organisasjonslæring på arbeidsplassen. Studiet skal bygge på lokalt utviklings-/innovasjonsarbeid. Studiet og det lokale innovasjonsarbeidet skal støtte opp om det praktiske arbeidet med å bygge et permanent og bærekraftig læringssystem på arbeidsplassen/skolen.
Kunnskap
Kandidaten:
- har avansert kunnskap innenfor fagområdet ledelse-, organisasjon og medvirkning (LOM) og spesialisert innsikt i organisasjonslæring
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan analysere aktuelle teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning innenfor kollektiv læring og kompetanseutvikling på arbeidsplassen/skolen
- utvikle kunnskap systematisk basert på erfaringer fra organisasjonspraksis, arbeid og yrkesutøvelse
- kan anvende og oppdatere eget kunnskap på nye områder innenfor fagområdet
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan analysere og drøfte samfunnsmessige utviklingstrekk som danner bakgrunn for behovene for styrket livslang læring og kompetanseutvikling med arbeidsplassen og praktisk yrkeserfaring som grunnlagsinnsikt
- har kompetanse i forskningsmetodiske og kunnskapsteoretiske spørsmål tilstrekkelig for de relevante former for kunnskapsutvikling og læring
Content
Hovedvekten av innholdet blir lagt på den teoretiske og praktiske mestringen av organisatorisk læring på egen arbeidsplass/skole, mens de andre temaene skal støtte opp under dette. De forskjellige temaene henger nøye sammen og utviklingen av forståelse og praktisk mestring forutsettes å skje fortløpende og gradvis gjennom samlinger og praktisk arbeid i mellomperiodene
- dialogbaserte metoder og verktøy
- organisasjonslæring, læring i organisasjoner, lærende organisasjoner
- dialog- og språkbruksformer, refleksjon over praksis
- aksjonsforskning og aksjonslæring, kunnskaps- og kompetanseformer, forskningsmetode
- samarbeid omkring læring mellom arbeidsplass og utdanningssystem / symbiotisk læring
- lokalt utviklings-/innovasjonsarbeid
Teaching and learning methods
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen
Course requirements
For å kunne gå opp til eksamen i emnet må studentene gjennomføre følgende tre arbeidskrav:
- Beskrive et mulig utviklings-/innovasjonsarbeid (ut fra innledende undervisning og øvelser) og gi en skriftlig refleksjon med utgangspunkt i relevant teori fra forelesninger/pensum, med diskusjon av hva som kan fremme eller hemme utviklings-/innovasjonsarbeid. Arbeidskravet utføres individuelt. Omfang: 1000 ord (+/- 10%)
- Muntlig fremlegg i gruppe* der erfaringer med utviklings-/innovasjonsarbeid presenteres for medstudenter. Omfang: 15 minutter
- Tilstedeværelse på medstudenters muntlige fremlegg. Ved sykdom eller liknende kan faglærer gi en kompensatorisk oppgave. Studenten må selv ta kontakt for å avtale dette med faglærer.
Hensikten med arbeidskravene er å synliggjøre og understøtte leddene i utviklings-/ og innovasjonsarbeid.
*Dersom det ikke kan dannes grupper fra et arbeidssted/skole kan arbeidet legges frem i individuelt etter avtale med fagansvarlig
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang. Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % kan, etter vurdering fra og avtale med faglærer, kompenseres med en ekstra oppgave. Nærmere omtale av arbeidskrav og krav om tilstedeværelse er omtalt i programplandelen.
Assessment
Skriftlig hjemmeeksamen består av en fagtekst om eget utviklings-/innovasjonsarbeid. Teksten skal skrives etter gitt kriterier. I teksten skal det anvendes relevant teori. Arbeidet gjøres individuelt, omfang på 2000 ord (+/- 10%) + litteraturliste og eventuelle vedlegg.
Ny og utsatt eksamen
- Ved karakteren F kan det leveres omarbeidet versjon av hjemmeeksamen èn gang. Ved senere forsøk og ved forbedring av karakter må det utformes ny oppgave.
- Studentenes rettigheter og plikter ved evt ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studentene er selv ansvarlig for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt
Grading scale
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.