EPN-V2

LSPH6100 Vocational didactics and adaptive Learning for learners vocational Choice Course description

Course name in Norwegian
Yrkesdidaktikk og tilpasset opplæring til elevenes ulike yrkes- og utdanningsplaner
Study programme
Teacher Specialist in Health and Social Care Studies
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

Dette emnet omhandler yrkesdidaktikk og tilpasset opplæring til elevens yrkesinteresse. Videreutvikling av egen undervisningspraksis samt utvikling av yrkesrelevante læringsoppgaver med vurderingskriterier er sentrale deler av emnet.;

Required preliminary courses

Ingen

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap Studenten:

  • har inngående kunnskap om nasjonale føringer for tilpasset og yrkesrelevant opplæring for alle elever på yrkesfaglige utdanningsprogram
  • har avansert kunnskap om yrkesdidaktikk og læring
  • har evne til å analysere yrkesdidaktiske problemstillinger med utgangspunkt i nyere forskning på feltet og aktuell læringsteori

Ferdigheter

Studenten:

  • kan analysere og sammenligne yrkene i eget utdanningsprogram, som grunnlag for valg av innhold i yrkesrelevant opplæring på Vg1 og i brede Vg2 ;;
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesrelevant læringsarbeid på egen arbeidsplass/skole
  • kan vurdere og dokumentere yrkesfaglige arbeidsprosesser på en hensiktsmessig måte

;

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan analysere, vurdere og videreutvikle egen undervisningspraksis i henhold til elevenes ulike læringsbehov, nasjonale krav/retningslinjer og bransjenes krav til kompetanse;;
  • kan etablere og videreutvikle samarbeidsarenaer i skole og arbeidsliv
  • kan gjennomføre og begrunne forskningsbasert evaluering av pedagogisk virksomhet og bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser på egen arbeidsplass/skole

Content

  • nasjonale føringer som grunnlag for yrkesretting av programfag og yrkesfaglig fordypning
  • elevmedvirkning, motivasjon og yrkesretting
  • arbeids- og ansvarsfordeling mellom lærer/instruktør, elev/lærling/lærekandidat og andre samarbeidspartnere
  • lærerens rolle i yrkesdifferensiert opplæring
  • yrkesinteresser som læreforutsetning
  • vurdering for og av læring, underveisvurdering og sluttvurdering, i interessedifferensiert opplæring
  • ulik yrkeskompetanse i forhold til samme læreplan i Vg.1
  • kvalitet på ulike faglige arbeider, som grunnlag for vurdering av samme kompetanse i forhold til periodens felles læringsmål
  • utvikling av vurderingskriterier/ kjennetegn i yrkes-/interessedifferensiert opplæring

Teaching and learning methods

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Course requirements

Følgende to arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

;

1. Kartlegge særtrekk og fellestrekk i ulike yrker, dokumentere arbeidsprosesser og vurdere overføringsverdi til egen undervisning. Arbeidsform: Hospitering 5 dager i offentlig eller privat virksomhet. Dokumentasjon: En visuell logg fra hvert yrke. Omfang pr logg 500-800 ord i tillegg til bilder, video, skisser eller lignende. Kan gjennomføres individuelt, helt eller delvis i gruppe. Omfang avtales med faglærer etter størrelse på gruppa.

Hensikten med arbeidskravet er å få erfaring med gjennomføring, analyse, vurdering og dokumentasjon av yrkesutøvelse i ulike yrker.

;

2. Planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere et yrkesrettet og differensiert undervisningsopplegg på egen skole. Gjennomføres individuelt, helt eller delvis i gruppe. Arbeidet skal presenteres for en gruppe og det skal leveres et skriftlig refleksjonsnotat. Omfang: 700-1000 ord på refleksjonsnotat, muntlig presentasjon 10-15 min.

Hensikten med arbeidskravet er at studentene skal få erfaring med yrkesrettet og differensiert opplæring som er relevant for og tilpasset hver enkelt elevs yrkesinteresser og eventuelle utdanningsplaner.

;

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang. Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % kan, etter vurdering fra og avtale med faglærer, kompenseres med en ekstra oppgave. Mer om arbeidskrav og krav om tilstedeværelse er omtalt i programplandelen.

Assessment

Individuell mappeeksamen som består av de to arbeidskravene samt refleksjoner og vurdering av egen læring knyttet til læringsutbyttene og det faglige innholdet. Omfang på det skriftlige arbeidet: 1000 - 1500 ord.

Ny/utsatt eksamen

  • ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved eventuell stryk på ordinær eksamen kan mappen forbedres, ved senere forsøk må det utarbeides ny mappe
  • studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen. Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt

Grading scale

Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.

Examiners

To interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.