Studyinfo subject LSPB6400 2022 HØST
LSPB6400 Action Research and R&D in initial education for years 1 – 4 in primary school Course description
- Course name in Norwegian
- Aksjonsforskning og FoU-arbeid med spesialisering i norsk eller matematikk
- Study programme
-
Lærerspesialistutdanning i begynneropplæring for 1. - 4. trinn
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I emne 4 får studentene undervisning og veiledning om aksjonsforskning og om hvordan de kan bruke aksjonsforskning i eget FoU-arbeid. På bakgrunn av skissen som er laget i emne 3 skal studentene utvikle og gjennomføre et aksjonsforskningsprosjekt som leder fram til en skriftlig FoU-oppgave. Denne FoU-oppgaven skal være et selvstendig vitenskapelig arbeid der studenten må demonstrere innsikt i problemstillinger knyttet til begynneropplæring, teori om begynneropplæring og aksjonsforskning.
Læringsstoffet fra emne 1 - 3 danner grunnlaget for undervisningen i emne 4.
Required preliminary courses
Opptak på programmet
Learning outcomes
Etter fullført emne 4 har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
har spesialisert seg på sitt forskningsområde med klar relevans særlig for begynneropplæring på 1. - 4. trinn i norsk eller matematikk.
har kunnskap om aksjonsforskning i begynneropplæring spesielt.
har dypere kunnskap innenfor FoU-oppgavens kunnskapsgrunnlag.
har oversikt over relevant forskningslitteratur innen begynneropplæring for 1. - 4. trinn i norsk eller matematikk som er relevant for FoU-oppgaven.
har dybdekunnskap til å analysere faglige problemstillinger og forskningslitteratur innenfor begynneropplæring for 1. - 4. trinn
Ferdigheter
Studenten
kan bidra til utvikling av ny forskningsbasert kunnskap innenfor begynneropplæringen på for 1. - 4. trinn.
kan gjøre forskningsmessige studier innenfor begynneropplæringen 1. - 4. trinn.
kan skrive en lengre vitenskapelig FoU-oppgave.
kan gjennomføre analyser av teorier og empiriske forskningsresultater innenfor begynneropplæringen på 1. - 4. trinn.
kan formidle forskningsbasert informasjon og utforme forskningsbaserte tiltak for kollegaer på egen skole innenfor begynneropplæringen 1. - 4. trinn.
Generell kompetanse
Studenten
kan bidra med ny kunnskap til fagutvikling innenfor begynneropplæringen på 1. - 4. trinn.
kan identifisere behov for ny forskningsbasert kunnskap relevant for begynneropplæringen på 1. - 4. trinn.
kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet.
kan bruke sin kompetanse på nye områder innenfor begynneropplæringen på 1. - 4. trinn.
Content
FoU-oppgaven skal faglig og forskningsmessig tilhøre fagutvikling innenfor begynneropplæring på 1. - 4. trinn i norsk eller matematikk, fortrinnsvis på egen arbeidsplass. Det er en forutsetning at studenten bruker aksjonsforskning i den datainnsamlingen og dataanalysen som leder frem til FoU-oppgaven. Innenfor denne rammen har studenten mulighet for selv å velge tema og problemstilling, men tema og problemstilling skal godkjennes av veileder. Problemstilling, forskningslitteratur og analyser skal i vesentlig grad ses i sammenheng med aksjonsforskning.
Teaching and learning methods
Se programplanen.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Individuelle arbeidskrav
Studentene skal utvikle et forskningsdesign med tanke på egen FoU, og studentene skal beskrive hvordan de vil bruke aksjonsforskning i dette FoU-prosjektet. Omfang på omlag 500 ord. Nærmere retningslinjer framgår av undervisningsplanen.
Studentene skal utvikle en digital presentasjon (f.eks. podcast, bildepresentasjon, film eller Power-Point presentasjon med lyd/film) for å formidle erfaringer fra egen FoU. Målgruppe for presentasjonen er medstudenter og andre lærere. Omfang omlag 10 minutter. Nærmere retningslinjer framgår av undervisningsplanen.
Arbeidskrav i gruppe
En gruppeoppgave (to til fire studenter pr gruppe) knyttet til presentasjon og refleksjon rundt litteratur om aksjonsforskning. Presentasjonen skal holdes for medstudenter. Omfang av presentasjonen er omlag 15 minutter. Alle gruppedeltakerne skal delta i presentasjonen. Nærmere retningslinjer framgår av undervisningsplanen.
Se fagplandelen for utfyllende informasjon om arbeidskrav.
Assessment
Eksamen er en individuell skriftlig FoU-oppgave med omfang 6000 ord +/- 10% (eksl. forside og litteraturliste).
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Examiners
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.
Admission requirements
Se programplanen.