EPN-V2

LSPB6400 Action Research and R&D in initial education for years 1 – 4 in primary school Course description

Course name in Norwegian
Aksjonsforskning og FoU-arbeid med spesialisering i norsk eller matematikk
Study programme
Teacher Specialist in Early Literacy and Mathematics, level 1 - 4
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

I emne 4 får studentene undervisning og veiledning om aksjonsforskning og om hvordan de kan bruke aksjonsforskning i eget FoU-arbeid. På bakgrunn av skissen som er laget i emne 3 skal studentene utvikle og gjennomføre et aksjonsforskningsprosjekt som leder fram til en skriftlig FoU-oppgave. Denne FoU-oppgaven skal være et selvstendig vitenskapelig arbeid der studenten må demonstrere innsikt i problemstillinger knyttet til begynneropplæring, teori om begynneropplæring og aksjonsforskning.

Læringsstoffet fra emne 1 - 3 danner grunnlaget for undervisningen i emne 4.

Required preliminary courses

For å kunne starte på emne MAYP4300 må emne MAYP4100 være bestått

for å kunne avlegge eksamen i emne MAYP4300 må emne MAYP4201 være bestått

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskaper

Studenten:

  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner og egenart i samfunnet
  • har perspektiver og innsikt i yrkespedagogiske læringstradisjoner for endring og utvikling i utdanning og arbeidsliv, også internasjonalt

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende relevante teorier og metoder i yrkespedagogisk forskning og utvikling, og gjennom et større prosjektarbeid vise innsikt i vitenskapsteoretisk og metodisk grunnlag
  • kan planlegge, legge til rette for, gjennomføre, dokumentere og vurdere yrkespedagogisk FoU-arbeid i endringsprosesser ut fra grunnleggende forskningsmetodiske krav
  • kan formidle resultater fra læringsprosesser og forsknings- og utviklingsarbeid

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan analysere og forholde seg kritisk til aktuell teori og forskningslitteratur
  • har erfaring med etiske overveielser i forsknings- og utviklingsarbeid
  • kan veilede andre i valg av forskningstilnærming og i nytenking i innovasjonsprosesser

Content

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

Teaching and learning methods

Veksling mellom forelesninger, dialog, bearbeiding av teori og praksis individuelt og i gruppe. Skrive og dele logg med refleksjoner over egen læring. Gruppeveiledning; studentene skal delta aktivt i læringsgrupper ved legge fram egne arbeider, sette seg inn i medstudenters arbeid, og gi og motta veiledning. Individuelle litteratur- og metodestudier, og utprøving for å erfare bruk av ulike strategier og metoder i forsknings- og utviklingsarbeid og teoretiske begrunnelser for yrkespedagogisk praksis.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Individuelle arbeidskrav

  • Studentene skal utvikle et forskningsdesign med tanke på egen FoU, og studentene skal beskrive hvordan de vil bruke aksjonsforskning i dette FoU-prosjektet. Omfang på omlag 500 ord. Nærmere retningslinjer framgår av undervisningsplanen.
  • Studentene skal utvikle en digital presentasjon (f.eks. podcast, bildepresentasjon, film eller Power-Point presentasjon med lyd/film) for å formidle erfaringer fra egen FoU. Målgruppe for presentasjonen er medstudenter og andre lærere. Omfang omlag 10 minutter. Nærmere retningslinjer framgår av undervisningsplanen.

Arbeidskrav i gruppe

  • En gruppeoppgave (to til fire studenter pr gruppe) knyttet til presentasjon og refleksjon rundt litteratur om aksjonsforskning. Presentasjonen skal holdes for medstudenter. Omfang av presentasjonen er omlag 15 minutter. Alle gruppedeltakerne skal delta i presentasjonen. Nærmere retningslinjer framgår av undervisningsplanen.

Se fagplandelen for utfyllende informasjon om arbeidskrav.

Assessment

Eksamen er en individuell skriftlig FoU-oppgave med omfang 6000 ord +/- 10% (eksl. forside og litteraturliste).

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Alle tilgjengelige hjelpemidler tillatt.

Examiners

Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.