Programplaner og emneplaner - Student
LSPB6400 Action Research and R&D in initial education for years 1 – 4 in primary school Course description
- Course name in Norwegian
- Aksjonsforskning og FoU-arbeid med spesialisering i norsk eller matematikk
- Study programme
-
Teacher Specialist in Early Literacy and Mathematics, level 1 - 4
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I emne 4 får studentene undervisning og veiledning om aksjonsforskning og om hvordan de kan bruke aksjonsforskning i eget FoU-arbeid. På bakgrunn av skissen som er laget i emne 3 skal studentene utvikle og gjennomføre et aksjonsforskningsprosjekt som leder fram til en skriftlig FoU-oppgave. Denne FoU-oppgaven skal være et selvstendig vitenskapelig arbeid der studenten må demonstrere innsikt i problemstillinger knyttet til begynneropplæring, teori om begynneropplæring og aksjonsforskning.
Læringsstoffet fra emne 1 - 3 danner grunnlaget for undervisningen i emne 4.
Required preliminary courses
Opptak på programmet
Learning outcomes
Etter fullført emne 4 har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har spesialisert seg på sitt forskningsområde med klar relevans særlig for begynneropplæring på 1. - 4. trinn i norsk eller matematikk.
- har kunnskap om aksjonsforskning i begynneropplæring spesielt.
- har dypere kunnskap innenfor FoU-oppgavens kunnskapsgrunnlag.
- har oversikt over relevant forskningslitteratur innen begynneropplæring for 1. - 4. trinn i norsk eller matematikk som er relevant for FoU-oppgaven.
- har dybdekunnskap til å analysere faglige problemstillinger og forskningslitteratur innenfor begynneropplæring for 1. - 4. trinn
Ferdigheter
Studenten
- kan bidra til utvikling av ny forskningsbasert kunnskap innenfor begynneropplæringen på for 1. - 4. trinn.
- kan gjøre forskningsmessige studier innenfor begynneropplæringen 1. - 4. trinn.
- kan skrive en lengre vitenskapelig FoU-oppgave.
- kan gjennomføre analyser av teorier og empiriske forskningsresultater innenfor begynneropplæringen på 1. - 4. trinn.
- kan formidle forskningsbasert informasjon og utforme forskningsbaserte tiltak for kollegaer på egen skole innenfor begynneropplæringen 1. - 4. trinn.
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra med ny kunnskap til fagutvikling innenfor begynneropplæringen på 1. - 4. trinn.
- kan identifisere behov for ny forskningsbasert kunnskap relevant for begynneropplæringen på 1. - 4. trinn.
- kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet.
- kan bruke sin kompetanse på nye områder innenfor begynneropplæringen på 1. - 4. trinn.
Content
Work and teaching methods include independent work, project work in groups and seminars. The seminars will focus on philosophy of science and different scientific methods and approaches. Digital learning resources will be made available to students in advance and the time they spend at the university will be used for discussion and group work.
Project work
Students work independently in groups and receive supervision in relation to the project work and how to write assignments. In part one, the students are to document a project plan through writing a project outline. In part two, the students are to carry out the project and write the bachelor thesis. The supervision is organised on the basis of the projects the students work on, and takes place partly in larger groups with presentations and discussions with peer feedback, and partly in the individual bachelor groups.
Teaching and learning methods
Se programplanen.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Individuelle arbeidskrav
- Studentene skal utvikle et forskningsdesign med tanke på egen FoU, og studentene skal beskrive hvordan de vil bruke aksjonsforskning i dette FoU-prosjektet. Omfang på omlag 500 ord. Nærmere retningslinjer framgår av undervisningsplanen.
- Studentene skal utvikle en digital presentasjon (f.eks. podcast, bildepresentasjon, film eller Power-Point presentasjon med lyd/film) for å formidle erfaringer fra egen FoU. Målgruppe for presentasjonen er medstudenter og andre lærere. Omfang omlag 10 minutter. Nærmere retningslinjer framgår av undervisningsplanen.
Arbeidskrav i gruppe
- En gruppeoppgave (to til fire studenter pr gruppe) knyttet til presentasjon og refleksjon rundt litteratur om aksjonsforskning. Presentasjonen skal holdes for medstudenter. Omfang av presentasjonen er omlag 15 minutter. Alle gruppedeltakerne skal delta i presentasjonen. Nærmere retningslinjer framgår av undervisningsplanen.
Se fagplandelen for utfyllende informasjon om arbeidskrav.
Assessment
Eksamen er en individuell skriftlig FoU-oppgave med omfang 6000 ord +/- 10% (eksl. forside og litteraturliste).
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Passed first and second year of the programme or equivalent.
Examiners
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has broad knowledge of updated national and international research on the topic of the bachelor’s thesis
- has knowledge of professional development and project work and can use the knowledge in his/her own project
- has knowledge of philosophy of science, research ethics and research methods, and is capable of discussing how this impacts the development of knowledge in occupational therapy
Skills
The student is capable of
- applying problem-solving and creative strategies in the development of a project outline
- preparing a research question and a project plan
- using philosophy of science, research ethics and methods to his/her own bachelor’s degree project
- applying a relevant scientific method and conducting data collection and analysis
- preparing an abstract and bachelor’s thesis based on traditions in research dissemination
- obtaining, applying and discussing relevant research articles and other specialist literature from national and international R&D work on the topic of the bachelor thesis
- discussing the bachelor thesis’ topic and results in relation to occupational therapy theory and occupational science
- discussing, assessing and reflecting on results and factors that have influenced the results’ reliability and validity
General competence
The student is capable of
- planning and carrying out an occupational therapy development project in cooperation with others under supervision
- critically reflecting on research ethics issues and guidelines
- communicating in written form, discussing and presenting the results of his/her own project