EPN-V2

LSPB6200 The Researching Teacher Course description

Course name in Norwegian
Den forskende og reflekterende lærer
Study programme
Teacher Specialist in Early Literacy and Mathematics, level 1 - 4
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Tre sentrale temaer i emnet Den forskende og reflekterende l æ rer er samfunn og utdanning, vurdering og endring og utvikling med relevans for arbeid på 1.-4. trinn.

Recommended preliminary courses

x

Required preliminary courses

Bestått emne 1.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har fordypet innsikt i vurdering av elevers læringsprosesser og i bruken av ulike vurderings- og kartleggingsverktøy på individ- og samfunnsnivå
  • har inngående kunnskap om fagdidaktisk, pedagogisk og annen relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter
  • har utvidet kunnskap om begynneropplæring sett i lys av den digitale samfunnsutviklingen
  • har forskningsbasert kunnskap om skoleutvikling, aksjonsforskning og kollegaveiledning

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere teorier og metoder med relevans for begynneropplæring og bruke slik innsikt i forsknings- og utviklingsarbeid og for å fremme elevers tenkning, utvikling og læring
  • kan søke ny kunnskap fra nasjonal og internasjonal forskning, analysere og forholde seg kritisk til ulike teorier og metoder, bruke slik innsikt i profesjonsutøvelsen og til å reflektere over og begrunne ulike sider ved denne
  • kan observere, analysere og vurdere elevers læring og utvikling på en selvstendig og kritisk måte, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og gjøre nødvendige endringer i opplæringen som ivaretar elevenes behov
  • samarbeide med og lede og veilede kolleger i prosjekter med sikte på å utvikle begynneropplæringen på 1.4. trinn.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og vurdere faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger med relevans for begynneropplæring og videreutvikle egen kompetanse, justere egen praksis og bidra til både kollegers og skolens faglige og organisatoriske utvikling
  • kan bidra kunnskapsmessig til fagutvikling innenfor begynneropplæring i grunnopplæringen
  • kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet

Content

  • Begynneropplæring sett i lys av utviklingstrekk i utdanning og samfunn
  • Ulike pedagogiske tilnærminger i opplæringen på 1.-4.trinn
  • Didaktiske utfordringer i begynneropplæring i det digitale samfunnet
  • Faglig tilrettelegging og ulike vurderingspraksiser og bruk av ulike kartleggingsverktøy i begynneropplæringen
  • Læreres kompetanse i endrings- og utviklingsprosesser
  • En forskningstilnærming til bruk av klasseromobservasjoner for å videreutvikle egen praksis

Teaching and learning methods

Se fagplanens hoveddel.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Individuelle arbeidskrav

  • Studentene skal skrive en refleksjonslogg etter hver samling, i alt tre slike på 500-800 ord hver. Nærmere retningslinjer om innhold vil bli gitt i undervisningsplanen.
  • Studentene skal utarbeide to fagtekster knyttet til utprøving i egen praksis (én med utgangspunkt i matematikk og én i norsk). Omfang: om lag 1500 ord pr tekst. Oppgavebesvarelsene er knyttet til faglige og didaktiske tema, og inkluderer også drøfting av erfaringer i etterkant av arbeid med elever (for eksempel observasjon, samtale, undervisning) opp mot nyere forskning og pensumteori. Nærmere retningslinjer om arbeidskravet vil bli gitt i undervisningsplanen.
  • Studentene skal gjennomføre kunnskapsdeling på egen skole og formidle i et digitalt forum på studiets læringsplattform hva de har gjort. Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen.

Arbeidskrav i gruppe (to til fire studenter pr gruppe)

  • To gruppeoppgaver knyttet til faglige og didaktiske tema og bruk av pensumlitteratur + evt. annen relevant litteratur.
    • Oppgavene inkluderer planlegging og gjennomføring av et arbeid med elever (for eksempel observasjon, samtale, undervisning.
    • Resultatene drøftes deretter i et skriftlig notat. Omfang: 800-5400 ord per oppgave.
    • Studentene skal dele besvarelsene på studiets digitale plattform.
    • Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen.

Assessment

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 10 dager.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått eksamen kan fagartikkelen omarbeides én gang.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Examiners

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.

Admission requirements

Se fagplanens hoveddel.