Programplaner og emneplaner - Student
LSPB6100 The Reflective Classroom Practitioner Course description
- Course name in Norwegian
- Den praktiserende og reflekterende lærer
- Study programme
-
Teacher Specialist in Early Literacy and Mathematics, level 1 - 4
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Tre sentrale temaer i emnet Den praktiserende og reflekterende l æ rer er det lekende og lærende barnet, begynneropplæring i lesing, skriving og matematikk og kommunikasjon og klasseromskultur.
Recommended preliminary courses
x
Required preliminary courses
Opptak til emnet.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har forskningsbasert kunnskap om norskdidaktikk og matematikkdidaktikk med relevans for begynneropplæring
- har fordypet kunnskap om begynneropplæring i flerspråklige og flerkulturelle klasserom
- har avansert forskningsbasert og profesjonsrettet kunnskap om overgangen fra barnehage til skole og om progresjon i begynneropplæring i norsk og matematikk
- har fordypet kunnskap om interaksjonsmønstre og kommunikasjon knyttet til undervisning og klasseromskultur
- har forskningsbasert kunnskap om barnet som aktør i skole og samfunn og om hvordan læreren kan utvikle og lede både utfordrende og inkluderende, kreative, trygge og helsefremmende læringsmiljøer der begynneropplæringen tilpasses ulike elevers behov
- har innsikt i rollen som lærerspesialist
Ferdigheter
Studenten
- kan begrunne fagdidaktiske valg i begynneropplæringen på bakgrunn av selvstendige analyser og vurderinger av eksisterende teorier og metoder,
- kan sikre at gode faglige, sosiale og praktisk-estetiske læringsprosesser blir ivaretatt i begynneropplæringen
- kan vurdere uventede innspill fra elever og ta begrunnede valg om respons
- kan undervise forsknings- og erfaringsbasert, både selvstendig og sammen med andre
- kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet, evne til samarbeid og til å arbeide systematisk
- har profesjonsfaglig digital kompetanse og kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler begynneropplæringsdidaktikk
- kan formidle sentralt fagstoff både muntlig og skriftlig til kollegaer på egen arbeidsplass
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og kritisk vurdere faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger, arbeide selvstendig med å videreutvikle egen kompetanse og justere egen praksis
- kan videreutvikle flerkulturelle perspektiver ved skolens arbeid og stimulere til demokratisk deltakelse
- kan vurdere, begrunne og anvende relevant teori og relevante forskningsresultater som grunnlag for profesjonell veiledning
Content
- Begynneropplæring for det lekende og lærende barnet som tar i betraktning både kroppslige, affektive, kognitive og utforskende perspektiver
- Faglig tilrettelegging for overgangen barnehage-skole og for begynneropplæring i lesing, skriving og matematikk.
- Didaktiske utfordringer i begynneropplæring sett i en flerspråklig, flerkulturell og internasjonal sammenheng.
- Kommunikasjon og klasseromskultur.
- Faglig tilrettelegging for utforskende samtaler, didaktisk refleksjon, meningsskaping og dialog.
- Organisering, klasseledelse og improvisasjon i begynneropplæringen.
- Refleksjoner om kollegaveiledning og lærerspesialistens rolle ¿
Teaching and learning methods
Opptak til studiet.
Course requirements
Etter fullført emne har studenten følgjande læringsutbytte i faget definert som kunnskap, ferdigheiter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngåande undervisningskunnskap om matematikken elevane arbeider med på 1.-4. trinn, særleg utvidingar av talomgrep, multiplikasjon og divisjon, relasjonar mellom rekneartar, statistikk
- kunnskap om korleis elevar utviklar matematikkunnskap gjennom undersøkingar, eksperiment og argumentasjon
- kunnskap om ulike teoriar for læring, og om samanheng mellom læringssyn og fag- og kunnskapssyn
- undervisningskunnskap om rekning som grunnleggjande ferdigheit i alle skulefaga og kunnskap om alle dei grunnleggjande ferdigheitene i matematikkfaget
Ferdigheiter
Studenten kan
- utvikle og bruke arbeidsmåtar og læringsaktivitetar som fremmar undringa, kreativiteten og evna hos elevane til å arbeide systematisk med utforskande aktivitetar, grunngjevingar, argument og bevis
- analysere og vurdere tenkemåtane, argumentasjonen og løysingsmetodane til elevane frå ulike perspektiv på kunnskap og læring
Generell kompetanse
Studenten har
- forståing for matematikk som allmenndannande fag og samspelet med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
Assessment
Individuell muntlig eksamen på ca. 30 minutter. Eksamen tar utgangspunkt i blant annet arbeidskravene
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Ingen.
Grading scale
Avsluttande vurdering blir gjennomført i vårsemestret. Eksamen er ein individuell munnleg eksamen. Omfang: inntil 30 minutt. Den munnlege eksamineringa tar utgangspunkt i arbeidsmappa i matematikk, som inneheld tekstar studentane har arbeidd med i løpet av heile studiet, både 1. og 2. studieår.
Examiners
Gradert skala A-F
Admission requirements
Se programplanen.