Studyinfo subject LSPB6100 2018 HØST
LSPB6100 The Reflective Classroom Practitioner Course description
- Course name in Norwegian
- Den praktiserende og reflekterende lærer
- Study programme
-
Lærerspesialistutdanning i begynneropplæring for 1. - 4. trinn
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Tre sentrale temaer i emnet Den praktiserende og reflekterende lærer er det lekende og lærende barnet, begynneropplæring i lesing, skriving og matematikk og kommunikasjon og klasseromskultur.
Recommended preliminary courses
x
Required preliminary courses
Opptak til emnet.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har forskningsbasert kunnskap om norskdidaktikk og matematikkdidaktikk med relevans for begynneropplæring
- har fordypet kunnskap om begynneropplæring i flerspråklige og flerkulturelle klasserom
- har avansert forskningsbasert og profesjonsrettet kunnskap om overgangen fra barnehage til skole og om progresjon i begynneropplæring i norsk og matematikk
- har fordypet kunnskap om interaksjonsmønstre og kommunikasjon knyttet til undervisning og klasseromskultur
- har forskningsbasert kunnskap om barnet som aktør i skole og samfunn og om hvordan læreren kan utvikle og lede både utfordrende og inkluderende, kreative, trygge og helsefremmende læringsmiljøer der begynneropplæringen tilpasses ulike elevers behov
- har utvidet kunnskap om kollegaveiledning
Ferdigheter
Studenten
- kan begrunne fagdidaktiske valg i begynneropplæringen på bakgrunn av selvstendige analyser og vurderinger av eksisterende teorier og metoder,
- kan sikre at gode faglige, sosiale og praktisk-estetiske læringsprosesser blir ivaretatt i begynneropplæringen
- kan vurdere uventede innspill fra elever og ta begrunnede valg om respons
- kan undervise forsknings- og erfaringsbasert, både selvstendig og sammen med andre
- kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet, evne til samarbeid og til å arbeide systematisk
- har profesjonsfaglig digital kompetanse og kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler begynneropplæringsdidaktikk
- kan formidle sentralt fagstoff både muntlig og skriftlig til kollegaer på egen arbeidsplass
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og kritisk vurdere faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger, arbeide selvstendig med å videreutvikle egen kompetanse og justere egen praksis
- kan videreutvikle flerkulturelle perspektiver ved skolens arbeid og stimulere til demokratisk deltakelse
- kan vurdere, begrunne og anvende relevant teori og relevante forskningsresultater som grunnlag for profesjonell veiledning
Content
- Begynneropplæring for det lekende og lærende barnet som tar i betraktning både kroppslige, affektive, kognitive og utforskende perspektiver
- Faglig tilrettelegging for overgangen barnehage-skole og for begynneropplæring i lesing, skriving og matematikk.
- Didaktiske utfordringer i begynneropplæring sett i en flerspråklig, flerkulturell og internasjonal sammenheng.
- Kommunikasjon og klasseromskultur.
- Faglig tilrettelegging for utforskende samtaler, didaktisk refleksjon, meningsskaping og dialog.
- Organisering, klasseledelse og improvisasjon i begynneropplæringen.
- Refleksjoner om kollegaveiledning og lærerspesialistens rolle
Teaching and learning methods
Se fagplanens hoveddel.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Individuelle arbeidskrav
- Studentene skal skrive en refleksjonslogg etter hver samling, i alt tre slike på 500 - 800 ord hver. Nærmere retningslinjer om innhold vil bli gitt i undervisningsplanen.
- Planlegge og gjennomføre et arbeid med elever (for eksempel undervisning, samtale, observasjon) på bakgrunn av en godkjent problemstilling.
- Etter gjennomføringen leveres et individuelt skriftlig notat på 1000 ord +/- 10 %.
- Notatet er en sammenfatning av resultater som skal presenteres og drøftes i et seminarinnlegg på inntil 15 minutter.
- Studentene skal gi hverandre muntlig respons på innleggene, og det er derfor obligatorisk deltakelse på seminaret. Både notat og seminarinnlegg må godkjennes.
- Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen.
Arbeidskrav i gruppe
- To gruppeoppgaver (to til fire studenter pr. gruppe) knyttet til faglige og didaktiske tema og bruk av pensumlitteratur + evt. annen relevant litteratur.
- Oppgavene inkluderer planlegging og gjennomføring av et arbeid med elever (for eksempel observasjon, samtale, undervisning).
- Deretter drøftes erfaringene i et skriftlig notat. Omfang: 600-5400 ord per oppgave.
- Ett av arbeidene skal deles i eget kollegium.
- Minst ett av arbeidene er knyttet til pedagogisk bruk av digitale verktøy, og studentene skal dele besvarelsene på studiets digitale plattform.
- Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen.
Assessment
Individuell muntlig eksamen på ca. 30 minutter. En forberedt og en uforberedt del av omtrent samme omfang.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Notater til forberedt del.
Grading scale
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Examiners
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.
Admission requirements
Se fagplanens hoveddel.