EPN

LSPB6100 The Reflective Classroom Practitioner Course description

Course name in Norwegian
Den praktiserende og reflekterende lærer
Study programme
Lærerspesialistutdanning i begynneropplæring for 1. - 4. trinn
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Schedule
Course history

Introduction

Tre sentrale temaer i emnet Den praktiserende og reflekterende lærer er det lekende og lærende barnet, begynneropplæring i lesing, skriving og matematikk og kommunikasjon og klasseromskultur.

Recommended preliminary courses

x

Required preliminary courses

Opptak til emnet.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har forskningsbasert kunnskap om norskdidaktikk og matematikkdidaktikk med relevans for begynneropplæring
  • har fordypet kunnskap om begynneropplæring i flerspråklige og flerkulturelle klasserom
  • har avansert forskningsbasert og profesjonsrettet kunnskap om overgangen fra barnehage til skole og om progresjon i begynneropplæring i norsk og matematikk
  • har fordypet kunnskap om interaksjonsmønstre og kommunikasjon knyttet til undervisning og klasseromskultur
  • har forskningsbasert kunnskap om barnet som aktør i skole og samfunn og om hvordan læreren kan utvikle og lede både utfordrende og inkluderende, kreative, trygge og helsefremmende læringsmiljøer der begynneropplæringen tilpasses ulike elevers behov
  • har utvidet kunnskap om kollegaveiledning

Ferdigheter

Studenten

  • kan begrunne fagdidaktiske valg i begynneropplæringen på bakgrunn av selvstendige analyser og vurderinger av eksisterende teorier og metoder,
  • kan sikre at gode faglige, sosiale og praktisk-estetiske læringsprosesser blir ivaretatt i begynneropplæringen
  • kan vurdere uventede innspill fra elever og ta begrunnede valg om respons
  • kan undervise forsknings- og erfaringsbasert, både selvstendig og sammen med andre
  • kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet, evne til samarbeid og til å arbeide systematisk
  • har profesjonsfaglig digital kompetanse og kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler begynneropplæringsdidaktikk
  • kan formidle sentralt fagstoff både muntlig og skriftlig til kollegaer på egen arbeidsplass

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og kritisk vurdere faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger, arbeide selvstendig med å videreutvikle egen kompetanse og justere egen praksis
  • kan videreutvikle flerkulturelle perspektiver ved skolens arbeid og stimulere til demokratisk deltakelse
  • kan vurdere, begrunne og anvende relevant teori og relevante forskningsresultater som grunnlag for profesjonell veiledning

Content

  • Begynneropplæring for det lekende og lærende barnet som tar i betraktning både kroppslige, affektive, kognitive og utforskende perspektiver
  • Faglig tilrettelegging for overgangen barnehage-skole og for begynneropplæring i lesing, skriving og matematikk.
  • Didaktiske utfordringer i begynneropplæring sett i en flerspråklig, flerkulturell og internasjonal sammenheng.
  • Kommunikasjon og klasseromskultur.
  • Faglig tilrettelegging for utforskende samtaler, didaktisk refleksjon, meningsskaping og dialog.
  • Organisering, klasseledelse og improvisasjon i begynneropplæringen.
  • Refleksjoner om kollegaveiledning og lærerspesialistens rolle

Teaching and learning methods

Se fagplanens hoveddel.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Individuelle arbeidskrav

  • Studentene skal skrive en refleksjonslogg etter hver samling, i alt tre slike på 500 - 800 ord hver. Nærmere retningslinjer om innhold vil bli gitt i undervisningsplanen.
  • Planlegge og gjennomføre et arbeid med elever (for eksempel undervisning, samtale, observasjon) på bakgrunn av en godkjent problemstilling.
    • Etter gjennomføringen leveres et individuelt skriftlig notat på 1000 ord +/- 10 %.
    • Notatet er en sammenfatning av resultater som skal presenteres og drøftes i et seminarinnlegg på inntil 15 minutter.
    • Studentene skal gi hverandre muntlig respons på innleggene, og det er derfor obligatorisk deltakelse på seminaret. Både notat og seminarinnlegg må godkjennes.
    • Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen.

Arbeidskrav i gruppe

  • To gruppeoppgaver (to til fire studenter pr. gruppe) knyttet til faglige og didaktiske tema og bruk av pensumlitteratur + evt. annen relevant litteratur.
    • Oppgavene inkluderer planlegging og gjennomføring av et arbeid med elever (for eksempel observasjon, samtale, undervisning).
    • Deretter drøftes erfaringene i et skriftlig notat. Omfang: 600-5400 ord per oppgave.
    • Ett av arbeidene skal deles i eget kollegium.
    • Minst ett av arbeidene er knyttet til pedagogisk bruk av digitale verktøy, og studentene skal dele besvarelsene på studiets digitale plattform.
    •  Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen.

Assessment

Individuell muntlig eksamen på ca. 30 minutter. En forberedt og en uforberedt del av omtrent samme omfang.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Notater til forberedt del.

Grading scale

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen. 

Examiners

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor. 

Admission requirements

Se fagplanens hoveddel.