Programplaner og emneplaner - Student
LSGF6100 Literacy in Primary School, level 1, Unit 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter 1, emne 1
- Study programme
-
Literacy in Primary School, level 1
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
None.
Required preliminary courses
Knowledge
The student has knowledge of
- the development of different types of property
- how real estate markets are affected by the location and status of cities, urban and population growth, travel times, travel and transport costs
- the main segments in the real estate market
- land use/hire market (urban economics) versus the property ownership market (financial economics)
- market indicators for the property markets and financial and non-financial key figures for property
- the principles for and methods of valuing property and calculating returns on property
- the financing and depreciation of property
Skills
The student is capable of
- applying academic knowledge to analyse the property markets
- applying academic knowledge to perform own/hire analyses and to value property
- applying academic knowledge to calculate the return on property investments
- applying academic knowledge to calculate alternative costs for property
General competence
The student is capable of
- critically reflecting on the development, procurement, use, change and disposal of property
- seeing the subject in a greater societal perspective
- exchanging points of view and experience with other specialists/experts and contributing to developing good practice
Learning outcomes
A variety of teaching methods will be used, such as lectures, plenary discussions, practical exercises, group work and study trips. The students are expected to work on the practical exercises, take part in discussions and participate in study trips.
Content
Hovedemner:
- Teorier og forskning om lese- og skriveutvikling
- Metoder og prinsipper i lese- og skriveopplæring
- Kartleggingsmateriell og tester som grunnlag for læringsstøttende vurdering og tilpasset undervisning
- Forebygging av lese- og skrivevansker de første skoleårene
- Læremidler for lese- og skriveopplæring, analoge og digitale
Teaching and learning methods
Emnet er nettbasert med samlinger og går over ett semester. Det er tre samlinger. Hver samling går over to dager. I tillegg til undervisning blir samlingene brukt til diskusjoner og erfaringsdeling, blant annet med utgangspunkt i praksisopplegg deltakerne gjennomfører på egen skole. Dialogen mellom student og lærer, oppgaveinnleveringer, deling av faglige ressurser og individuell oppfølging fra lærer skjer i nettbasert forum på høgskolens LMS. Deltakerne arbeider selvstendig med teoretiske og didaktiske oppgaver mellom samlingene. Oppgavene knytter sammen teoretisk fagstoff, didaktisk refleksjon og praksisaktiviteter i klasserommet. Deltakerne arbeider i faste grupper. Gruppene støtter hverandre i arbeidet, utveksler erfaringer, kommenterer hverandres innlegg og diskuterer faglig i digitalt diskusjonsforum.
Course requirements
Retten til å gå opp til eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav.
Det blir stilt krav til bruk av både bokmål og nynorsk som målform på arbeidskravene, om lag likt representert. Minst ett av arbeidskravene skal danne grunnlag for kunnskapsdeling i eget kollegium. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Minst to faglige innlegg i digitalt diskusjonsforum knyttet til hovedemnene og til utprøving av/refleksjon over ny faglig og fagdidaktisk kunnskap. Omfang: 500 ord +/- 10 % pr. innlegg.
- Fagartikkel. Omfang: 2000 ord +/- 10%.
- Vurdering av kartleggingsverktøy (gruppeoppgave). Muntlig framlegg med selvvalgt digital presentasjon. Omfang: om lag 20 min. pr gruppe.
Arbeidskravene blir nærmere spesifisert i undervisningsplanen. Se også generell informasjon i emneplanens hoveddel (over).
Assessment
LSGF6100: Lesing og skriving som grunnleggende ferdighet 1 trinn 1-7, emne 1. Individuell muntlig eksamen. Høstsemester. Karakterskala: A-F.
Den avsluttende vurderingen er en individuell muntlig eksamen. Den muntlige eksamineringen består av spørsmål og samtale knyttet til pensumrelaterte emner. Omfang av muntlig eksamen: om lag 25 minutter. Det blir brukt intern og ekstern sensor.
Vurderingskriterier
A: Arbeidet er en fremragende prestasjon som klart skiller seg ut. Det vitner om særdeles god faglig og fagdidaktisk kunnskap om lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter. Arbeidet preges av stor grad av selvstendig tenking og særdeles god språklig framstilling.
B: Arbeidet er en meget god prestasjon som ligger over gjennomsnittet. Det vitner om meget god faglig og fagdidaktisk kunnskap om lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter. Arbeidet preges av selvstendig tenking og meget god språklig framstilling.
C: Arbeidet er en gjennomsnittlig prestasjon med innslag av selvstendig tenking. Det er tilfredsstillende når det gjelder faglig og fagdidaktisk kunnskap om lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter, og når det gjelder språklig framstilling.
D: Arbeidet er en prestasjon under gjennomsnittet med mangler i faglig og fagdidaktisk kunnskap om lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter, og/eller når det gjelder språklig framstilling.
E: Arbeidet har store mangler i faglig og fagdidaktisk kunnskap om lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter, og/eller når det gjelder språklig framstilling, men tilfredsstiller noen faglige minimumskrav.
F (Ikke bestått): Arbeidet tilfredsstiller ikke minimumskrav til faglig og fagdidaktisk kunnskap om lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter og/eller til språklig framstilling.
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen blir gjennomført på samme måte som ved ordinær eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen går fram av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Grading scale
A grade scale with grades from A to E for pass and F for fail is used.
Examiners
Each answer paper is assessed by two examiners, one external and one internal.