EPN-V2

LSEN6100 Text, Literacy and Reading Course description

Course name in Norwegian
Tekst, literacy og lesing
Study programme
Teacher Specialist in English, Level 8–13
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

Studentene skal levere en individuell emneoppgave på 1500-2000 ord.Temaet skal være godkjent av faglærer på forhånd. Formålet med arbeidskravet er å gi studenten tilstrekkelig refleksjonsgrunnlag og veiledning i emnets faglige innhold

Learning outcomes

Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret.

Avsluttende vurdering

Eksamen er en 3-dagers hjemmeeksamen. Besvarelsen skal være på 2000 ord +/- 10 %, eventuelt som videofil på 12 minutter +/- 10 % (se -Eksamensspråk- nedenfor).

Eksamensspråk

Følgende språk kan benyttes: skriftlig norsk (bokmål eller nynorsk), svensk, dansk eller engelsk, eller norsk tegnspråk. Studenter som ønsker å levere på tegnspråk, må sende e-post om dette til infosenter-lui@oslomet.no innen gjeldende frister.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.

Content

  • Teksters betydning for identitet, dannelse og flerkulturell forståelse
  • Literacy og utvidet tekstbegrep
  • Praktisk-estetiske resepsjon og formidling av tekst
  • Eldre og nyere skjønnlitterære tekster for barn, unge og voksne
  • Didaktikk og hermeneutiske perspektiver
  • Kollegaveiledning og lærerspesialistens rolle

Course requirements

Alle hjelpemidler tillatt.

Assessment

Det gis gradert bokstavkarakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.

Permitted exam materials and equipment

Avsluttende vurdering sensureres av to interne sensorer.

Grading scale

Studentene får utdyping av språklige emner fra emnet grunnleggende tegnspråkteori (10 studiepoeng) med emner som ordklasser/tegnklasser, navnetegn, tegnspråkstilistikk, om morfologiske prosesser (tegnendringer o.l.), samt historisk-kulturelle emner som døve barns tegnspråklige og tospråklige utvikling, om kommunikasjonssyn og -metoder i undervisning av døve gjennom historien.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer og ekstern tilsynssensor.

Admission requirements

Se programplanen.