Programplaner og emneplaner - Student
LPLB6000 Facilitating processes of development in kindergartens/preschools Course description
- Course name in Norwegian
- Prosessledelse av utviklingsarbeid i barnehagen
- Study programme
-
Facilitating processes of development in kindergartens/preschools
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Curriculum
-
FALL 2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Description of integrated courses
4 studiepoeng overlapp med BIO2000 Medisinsk biokjemi og laboratoriediagnostikk.
3 studiepoeng overlapp med BIOPRA1.
Introduction
Videreutdanningen Læringsmiljø og pedagogisk ledelse i barnehagen (30 studiepoeng) er et deltidsstudium for pedagogiske ledere og barnehagelærere. Tilbudet skal bidra til å styrke og avklare den pedagogiske lederens rolle og samfunnsmandat. Pedagogisk ledelse som fenomen utforskes gjennom litteraturstudier, praktisk utforsking på egen arbeidsplass og diskusjoner og refleksjoner over temaet med medstudenter og lærere. Barnehagens læringsmiljø med fokus på at det enkelte barn og barnegruppen får ivaretatt behovet for anerkjennelse, omsorg, lek, læring og danning, vil være en gjennomgående del av studiet. Studentene skal tilegne seg kritisk innsikt i egen yrkesrolle og egen praksis, økt forståelse for barnehagens formål og samfunnsmandat og styrke sin kompetanse og ferdigheter når det gjelder rammebetingelser, virkemidler og arbeidsformer. Studentene skal utvikle seg som ledere til å bli bedre yrkesutøvere av rollen som pedagogisk leder. Samarbeid med foresatte, samt planlegging og gjennomføring av praktisk pedagogisk arbeid med barnegrupper i barnehagen inngår i utdanningen. Studiet vektlegger videre å oppøve ferdigheter i å gjennomføre utviklings- og læringsprosesser ved bruk av egnede verktøy for god og effektiv prosessledelse. Parallelt arbeider deltagerne med et aksjonsbasert utviklingsarbeid i egen barnehage.
Studiet har fokus på ledelse av utviklingsprosesser i barnehagen, og legger vekt på tett tilknytning mellom teoristudier og praksisfelt. Videreutdanningen er bygd på en todelt tilnærming. Dels dreier det seg om et individuelt studium, hvor barnehagelærerne som deltar, blir utfordret på nødvendigheten av å holde et kritisk blikk på egen forståelse av det å være leder. Dels er det et studium med fokus på barnehagens læringsmiljø, som er en viktig forutsetning for å styrke barns læring og utvikling. Studiet er nett- og samlingsbasert og går over to semester med eksamen i vårsemesteret.
Studieprogrammet kan inngå som del av aktuelle masterstudier. Interesserte må da søke om opptak til masterstudiet på ordinær måte, basert på de opptakskrav som gjelder for det enkelte studium (inkl. karakterkrav). Det vil deretter kunne søkes om fritak for deler av masterstudiet på grunnlag av gjennomført og bestått videreutdanning i læringsmiljø og pedagogisk ledelse i barnehagen (30 studiepoeng). Det er opp til den institusjonen som tilbyr masterstudiet å vurdere og fatte vedtak om eventuelt fritak. Søknad om fritak vurderes på individuell basis.
Required preliminary courses
10 studiepoeng overlapp med KREFTPRA1 Kliniske studier i kreftsykepleierens funksjons- og ansvarsområder 1, 10 stp.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- Kan analysere og kritisk vurdere perspektiver på pedagogisk ledelse i barnehagen
- Har inngående kunnskap om barnehagen som organisasjon, personalledelse samt samarbeid med foreldregruppen og andre samarbeidspartnere
- Har avansert kunnskap om veiledning og pedagogisk dokumentasjon som grunnlag for refleksjonsprosesser
- Har inngående kunnskap om utviklingsarbeid i barnehagen
- Kan analysere og kritisk vurdere yrkesetiske problemstillinger forbundet med lederrollen
Ferdigheter
Studenten
- Kan analysere egen lederpraksis og se den i sammenheng med resten av barnehagens ledelsesfunksjoner og deltagere
- Kan analysere eksisterende teorier om barnehagens leke- og læringsmiljø, og arbeide selvstendig med å utvikle det fysiske og psykososiale læringsmiljøet i egen organisasjon
- Kan anvende relevante veiledningsstrategier, og selvstendig lede, analysere og videreutvikle samarbeidsprosesser i pedagogisk arbeid
- Kan kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap og ta den innovativt i bruk i ledelse i praktisk-pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen
- Kan forholde seg analytisk til barnehagens møtekultur, og kunne anvende relevante metoder for møteledelse.
Generell kompetanse
Studenten
- Kan kritisk vurdere betydningen av relasjonell forståelse og kompetanse, og kan kommunisere faglig med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere
- Har evne til å reflektere etisk over egen lederrolle, og kommunisere om profesjonsetiske utfordringer.
- Kan gjennomføre og kritisk analysere et selvstendig, avgrenset utviklingsprosjekt under veiledning
- Bidra til nytenkning og innovasjon
Content
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan forklare oppbyggingen av atomer og hvordan grunnstoffenes egenskaper bestemmes av elektronkonfigurasjoner
- kan forklare den kjemiske oppbyggingen av molekyler, ioner og metaller ved hjelp av de viktigste kjemiske bindingstypene
- kan forklare stoffers reaktivitet på bakgrunn av termodynamiske og kinetiske prinsipper
- kan gjøre rede for stoffklassene innen organisk kjemi og forklare hvordan de ulike stoffene reagerer
- kan forklare de kjemiske og fysiske prinsippene som ligger til grunn for sentrale kjemiske analysemetoder
- kan gjøre rede for grunnleggende begreper innen måleusikkerhet
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre om måleenheter knyttet til masse, volum, temperatur, stoffmengde og konsentrasjon
- kan sette navn på molekyler og ioniske forbindelser
- kan gjøre grunnleggende støkiometriske beregninger og likevektsberegninger i kjemiske reaksjoner
- kan gjøre nødvendige beregninger for å lage løsninger med ønsket konsentrasjon
- har grunnleggende ferdigheter i praktisk laboratoriearbeid, herunder korrekt bruk av vekter og volumetrisk utstyr
- kan sette opp kontrolldiagrammer (Shewhartdiagrammer) og vurdere kontrollresultater
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere sammenhengen mellom grunnleggende kjemi og biomedisinske analysemetoder
- kan beskrive sikkerhetsrutinene og kan håndtere kjemikalier på en forsvarlig måte
Teaching and learning methods
Tilbudet er delvis nettbasert og delvis samlingsbasert med inntil tre fysiske samlinger à to dager per semester. Arbeidsmåtene vil variere mellom forelesning og annen undervisning, seminarer og workshops, gruppearbeid og gruppeoppgaver, individuelle arbeidsoppgaver, veiledning og selvstudium. Samlingene er heldagsseminarer organisert som korte faglige introduksjoner med etterfølgende arbeid i prosessgrupper og veiledning i gruppe. Som forberedelse til samling vil ulike temaer bli lagt ut i form av «flipped classroom». Til innlevering og vurdering av arbeidskrav etter samlinger vil en benytte OsloMets digitale læringsplattform. Informasjonsteknologi (IKT) og universitetets lærestøttesystem (Canvas) inngår som integrert del av læringsaktivitetene i studiet.
Det forventes at studentene er aktive i egne læringsprosesser mellom samlingene, og at de reflekterer over egen læring i en læringslogg. Deltakerne organiseres i nettverk, hvor hver basisgruppe består av tre til fem studenter. Med utgangspunkt i det teoretiske begrepsapparatet studenten utvikler i løpet av studiet, skal gruppa gi mulighet til å styrke kollegiale refleksjoner og erfaringslæring knyttet til utviklingsarbeid i egen barnehage. Kommunikasjon med andre studenter og lærere mellom samlingene foregår via studiets digitale læringsplattform.
Course requirements
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Utviklingsarbeid på egen arbeidsplass; prosjektskisse med problemstilling og fremdriftsplan. Omfang: om lag 800 ord.
- Fagartikkel om veiledning. Omfang: om lag 1300 ord.
- Refleksjonsnotat om møteledelse og møtestruktur. Omfang: om lag 1000 ord.
- Multimodal presentasjon av læringsmiljø, varighet tre til fem minutter.
- Refleksjonsnotat om utvikling av egen lederrolle. Omfang: om lag 1200 ord.
Nærmere informasjon om innhold og omfang konkretiseres i undervisningen.
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om deltakelse på alle deler av samlingene. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. [1]
[1] Redaksjonell endring 07.12.2016.
Assessment
Emnekode: LPLB6000
Avsluttende vurdering gjennomføres i andre semester.
Avsluttende vurdering er en prosjektoppgave (omfang 6000 ord +/-10%) med påfølgende muntlig eksamen (omfang om lag 25 minutter).
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Grading scale
Det gis én gradert karakter (A-F) som fastsettes etter den muntlige eksamen.
A: Har et fremragende kunnskaps- og ferdighetsnivå, og en særlig god evne til selvstendig bruk av kunnskap hhv. ferdigheter som inkluderer god analytisk evne (det betyr at kandidaten må vise oversikt over feltet, kunne sette ulike perspektiver opp mot hverandre, kunne begrense seg og gå i dybden).
Viser høyt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
B: Har et meget godt kunnskaps- og ferdighetsnivå, og en meget god evne til selvstendig bruk av kunnskap/ferdighet som inkluderer analytisk evne. Viser høyt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
C: Har et godt kunnskaps- og ferdighetsnivå, og en god evne til selvstendig bruk av kunnskap/ferdighet. Viser et godt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
D: Har begrensede kunnskaper/ferdigheter. Refererende og lite sammenhengende framstilling og lite relevant stoff. Begrenset faglig og etisk refleksjon rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
E: Meget begrensede kunnskaper/ferdigheter. Manglende sammenheng mellom teoretisk kunnskap og bruk av kunnskap i praksis. Lavt refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
F (ikke bestått): Utilstrekkelige kunnskaper/ferdigheter. Viser manglende oversikt og detaljkunnskaper. Manglende bruk av kunnskaper og /eller utelukkende praktisk uten forankring i litteraturen. Manglende refleksjon rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
Examiners
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.
Admission requirements
Emnet har hovedvekt på grunnleggende kjemi og innholdet blir presentert i en bioingeniørfaglig sammenheng. Det gis også en innføring i kjemiske analyseprinsipper som er aktuelle for biomedisinske analyser og som settes i sammenheng med kvalitetssikring av analyseresultater. Laboratoriepraktiske aspekter, inkludert sikkerhet, blir belyst i laboratorieundervisningen. Kunnskap om kjemi er et viktig grunnlag for å forstå fagområder som fysiologi, biokjemi, cellebiologi og molekylær genetikk senere i studiet.