EPN-V2

LORO6000 Leadership and Organizational Development Course description

Course name in Norwegian
Ledelse og organisasjonsutvikling
Study programme
Leadership and Organizational Development
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Programme description
Course history

Introduction

Emnet skal gi en bred oversikt over ledelsesfaget og gi studentene muligheter for å reflektere over og utvikle sin egen ledelsespraksis. Ledelse og organisering i norsk offentlig sektor vil bli særlig belyst. Emnet vil videre gi innblikk i ulike diagnoseverktøy for å forstå organisasjonsutfordringer, og gi kunnskaper og ferdigheter knyttet til organisasjonsutvikling, ulike typer endringsarbeid og metoder i endringsarbeidet. Ulike teorier om ledelse av endringsprosesser i organisasjoner, såkalt endringsledelse, vil bli drøftet.

Studentene vil, gjennom praktiske øvelser og gruppeoppgaver, settes i stand til å analysere både organisasjoner og egen lederrolle, samt gjøre studentene bedre i stand til å forstå samspillet mellom leder og medarbeider. Studentene skal i løpet av studiet arbeide med konkrete utviklingsprosesser på egen arbeidsplass. Disse skal ha fokus på organisasjonsutvikling, men også på å utvikle egen lederrolle. Studentene får veiledning i dette arbeidet.

Emnet er et oppdragsemne som har et faglig nivå tilsvarende masternivå.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående forsknings- og erfaringsbasert kunnskap om hvilke strategiske utfordringer offentlig sektor i Norge står overfor med fornyete krav til endringsledelse, og innsikt i og forståelse av hvordan slike utfordringer kan møtes
  • inngående kunnskap om formålet med og innholdet i strategi og strategiprosesser
  • kunnskaper om den strategiske ledelsens rolle i forhold til overordnet politisk-administrativ styring og andre styrings- og ledelsesformer i virksomheten
  • avansert kunnskap om instrumentelle, strategiske og relasjonelle perspektiver på ledelse og organisasjonsutvikling

Ferdigheter

Studenten kan

  • anlegge ulike teoretiske perspektiver i forståelse av ledelse og organisasjonsutvikling
  • bruke relevant teori for å reflektere over egen lederpraksis
  • analysere strategiske utfordringer og bruke noen utvalgte verktøy for å kartlegge behov for endring
  • bidra i planleggingen, implementeringen og ledelsen av en endrings - eller organisasjonsutviklingsprosess
  • ta i bruk relevant teori for å gjennomføre systematisk analyse- og utredningsarbeid
  • anvende oppnådde kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter innen ledelse og organisasjonsutvikling

Generell kompetanse

Studenten kan

  • anvende forskningsbasert kunnskap om ledelse som er relevant for egen ledelsespraksis
  • videreutvikle sine ferdigheter i et kollegialt samarbeid
  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger

Teaching and learning methods

Undervisningen vil variere mellom forelesninger, oppgaveløsning, presentasjoner, gruppe- og plenumsdiskusjoner og selvstudium.

Course requirements

Det er krav om 80 % oppmøte på samlingene. Studenten vil miste retten til å framstille seg til eksamen dersom fraværet overstiger 20 %.

Assessment

Vurderingsformen i emnet er en individuell prosjektoppgave. Arbeidet med prosjektoppgaven starter etter første undervisningssamling. Problemstillingen godkjennes av faglærer. I arbeidet med prosjektoppgaven mottar studentene 1 times veiledning, enten i forbindelse med samling eller web-basert.

Prosjektoppgaven skal ha en ramme på maksimum 20 sider. Tittelside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelt forord kommer i tillegg. Oppgaven skal ta utgangspunkt i problemstillinger i utviklingen av egen organisasjon og/eller enhet. Problemstillingen (-e) skal belyses med utgangspunkt i aktuell teori og inneholde en drøfting av ulike tilnærminger for å arbeide med problemstillingen (-e). Det skal refereres til relevant faglitteratur i drøftingen. Oppgaven skal også inneholde en refleksjonsdel der studenten bes redegjøre for og drøfte ledelsesutfordringer og egen læring. Oppgaven skal normalt besvares på bokmål eller nynorsk og følge fakultet SAM sin mal for oppgaveskriving.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt

Grading scale

Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, jf. lov om universiteter og høyskoler § 3-9 (6).

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelse.

Admission requirements

Målgruppen er lokallagsledere, medlemmer av særorgan og utvalgte personer fra forbundsstyret og forbundskontoret i Politiets Fellesforbund.

Opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende. Opptak skjer i henhold til forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Søkere som ikke fyller opptakskravet kan delta, men ikke avlegge eksamen.