Programplaner og emneplaner - Student
LEUS6000 Legal Training for Leaders Course description
- Course name in Norwegian
- Juss for ledere
- Study programme
-
Legal Training for Leaders
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Alle hjelpemidler tillatt.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- Inngående kunnskap om juridisk metode og saksbehandlingsregler
- Avansert kunnskap om rettigheter og plikter i barnehage og skole for ledere og personale, samt barnehagers og skolers rettigheter og plikter overfor barn/elever og foreldre
- Dybdeinnsikt i samarbeid med eier, foreldre, personale, tillitsvalgte, verneombud og tverrfaglige instanser lokalt og nasjonalt
- Spesialisert kunnskap om lederes stillingsvern, personvern, varsling og konflikthåndtering i barnehage og skole
Ferdigheter
Studenten kan:
- Bruke barnekonvensjonen og mestre saksbehandlingsregler i avgjørelser som gjelder barn
- Gjennomføre analyser av egen praksis og forbedringspotensial og utvikle tiltak på egen arbeidsplass
- Håndterer kolliderende rettigheter og konflikter i barne- og elevgrupper og mellom foreldre og mellom foreldre og barn
- Utøve oppgaver hvor system- og tverrsektoriell forståelse ligger til grunn
Generell kompetanse
Studenten kan:
- Identifisere og forstå foreldre og barns/elevers behov for et trygt og godt miljø i barnehage og skole
- Ha en overordnet og samtidig detaljert forståelse av de kompliserte forholdene som inngår i styrer/rektors rolle, ansvar og myndighet
- Se sammenhenger og avdekke spenninger mellom ulike aktørers roller i saker der disse er involvert
- Kommunisere med eier om egne vurderinger av faglig og pedagogisk art, være proaktive og selv ta initiativ til forandringer
Content
Studiet er organisert som en deltidsutdanning over to semester:
- Åtte dager undervisning fordelt på fire samlinger
- To møter med egen leder (eier) knyttet til utvikling av tiltak på egen arbeidsplass
- To skriftlige arbeidskrav
- Skriftlig hjemmeeksamen
Emnet har følgende fire temaer:
Tema 1: Egen lederrolle, juridisk metode og saksbehandlingsregler
Formålet med dette temaet er å gi studentene kunnskap om:
- Egen lederrolle i samarbeid med eier
- Sentrale saksbehandlingsregler og sentrale juridiske begreper
- Barnekonvensjonen
- Taushetspliktbestemmelser
- Personvernregelverket
- Krav til dokumentasjon
Tema 2: Sentrale rettigheter og plikter i barnehageloven og opplæringsloven
Formålet med dette temaet er å gi studentene kunnskaper om:
- Rett til spesialundervisning i skolen, og rett til spesialpedagogisk hjelp etter barnehageloven
- Retten til et trygt og godt miljø i barnehage og skole
- Foreldresamarbeid i barnehage og skole
- Hvordan håndtere kolliderende rettigheter og konflikter blant barn/elevgrupper og foreldre
- Rollene til ulike aktører nasjonalt og lokalt, forståelse av system og egen rolle som leder
- Tverrsektorielt samarbeid og hvordan løse problemer hvor flere instanser må involveres
Tema 3: Arbeidsgivers styringsrett og lederes handlingsrom
Formålet med dette temaet er å gi studentene kunnskaper om:
- Arbeidsgivers styringsrett
- Styrer/rektors rolle, ansvar og myndighet
- Behandling av personalsaker
- Gjennomføring av en oppsigelsesprosess
- Krav til dokumentasjon i oppsigelsessaker
- Håndtering av saker der leder ikke får støtte eller hjelp fra sin eier
Tema 4: Lederes stillingsvern, varsling og konflikthåndtering
Formålet med dette temaet er å gi studentene kunnskap om:
- Lederes stillingsvern
- Varsling etter arbeidsmiljøloven, varslingsrutiner og håndtering av varsling
- Konflikthåndtering og god kommunikasjon med involverte i personalsaker
- Leders samarbeid med tillitsvalgte og verneombud
- Kunnskap om avtaleverket; Hovedavtalen, Hovedtariffavtalen og arbeidstidsavtalen for personalet
- Kultur for gjensidig samhandling og praktisering av medbestemmelse
Teaching and learning methods
This course is designed to create a fast-paced, prolific production tempo that reflects the current multimedia landscape. Students will be required to produce several weekly multimedia shortform videos and posts that pertain to the thematic topics covered for each week. Topics shall include, but not be limited to: sports, climate, health, technology, politics, local reporting, youth, social justice, economy, inter alia.
In addition to weekly assignments, over the semester the students will create, individually or in groups of two, a larger multimedia scrolling reportage for the web. This project shall include some combination of pictures, video, text, and audio storytelling.
- Portfolio 1: At the end of the semester the students must be able to document weekly production shortform multimedia journalistic content pertaining to the various themes throughout the semester.
- Portfolio 2: Each student or pair of students create one multimedia feature scrolling news story as well as a reflection essay (5-8 pages). The reflection essay is done individually.
The purpose of portfolio 1 is to get students to create multimedia news content in various formats at a tempo that is reflective of that in faster-paced mobile platforms. The purpose of portfolio 2 is to have students integrate different storytelling skills and knowledge into a coherent, journalistically sound and aesthetically engaging multimedia project.
In the practical tasks, the scope will vary depending on the types of media or combinations thereof that the student chooses. The scope will be specified in the assignment texts or individually in collaboration with the subject teacher. More information about the content and deadlines for the assignments can be found in the teaching plan, which is electronically available to the students at the start of the course.
Students who do not submit work portfolios lose the right to receive feedback.
Course requirements
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- kildekritikk og kildearbeid
- journalistrollen i et demokratisk samfunn
- har kunnskap om juss og presseetikk
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre presseetiske vurderinger
- kan vurdere andres journalistikk kritisk
- kan gjennomføre live-sendinger
Generell kompetanse
Studenten
- kan vurdere og reflektere over egen integritet som journalist
- kan orientere seg i nyhetsbildet og samfunnsdebatten
Assessment
I eksamensbesvarelsen skal studenten dokumentere minst ett veilednings- eller coachingforløp med planlegging, gjennomføring og refleksjon over dette arbeidet knyttet opp mot relevant teori. Omfang: 2300-2800 ord.
Arbeid med eksamensoppgaven foregår gjennom hele emnet og innlevering av besvarelsen er ved avslutning av emnet.
Ny/utsatt eksamen
Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjektoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny prosjektoppgave.
Grading scale
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer, der en av sensorene er ekstern. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Examiners
All exam papers are assessed by one internal and one external examiner.
Admission requirements
Se programplanen.