EPN-V2

LEO-NLSB Leadership Role of Early Childhood Education and Care Units Course description

Course name in Norwegian
Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager
Study programme
Leadership Role of Early Childhood Education and Care Units
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Description of integrated courses

Arbeidskrav

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren. Arbeidskrav vurderes til «Godkjent» eller «Ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «Ikke godkjent», har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

Arbeidskrav 1 (individuelt)

Arbeidskravet omfatter å velge et utviklingsområde ved egen barnehage eller skole gjennom på den ene siden å beskrive barnehagens eller skolens organisasjonskultur (1/3 av arbeidskravet) og på den andre siden gjennomføre analysedelen av pedagogisk analyse (2/3 av arbeidskravet). Omfang: 1500 ord +/- 10%.

Arbeidskrav 2 (læringsgruppen)

Arbeidskravet består i at gruppen sammen skriver et notat fra barnehage- eller skolebesøket, basert på intervjuene som er gjennomført. Omfang: 1000 ord +/- 10%.

Arbeidskrav 3 (individuelt)

På bakgrunn av den pedagogiske analysen (fra arbeidskrav 1) velger studenten seg ut to til fire av de faktorene som opprettholder situasjonen på egen enhet. Arbeidskravet innebærer å beskrive noen avgrensede tiltak som vil redusere betydningen av de opprettholdende faktorene (tiltaksdelen i pedagogisk analyse) (2/3 av arbeidskravet), og reflektere over hvordan tiltakene dine skal føre til organisasjonslæring (1/3 av arbeidskravet). Omfang: 1500 ord +/- 10%. Etter godkjent arbeidskrav skal tiltakene prøves ut i egen barnehage eller skole.

Arbeidskrav 4 (individuelt)

Sluttsymposium: Muntlig presentasjon av arbeid med eget utviklingsområde. Omfanget på presentasjonen er på omlag 15 minutter. Presentasjonen skal redegjøre for hvilke analyser som er gjort (jf. arbeidskrav 1), hvilke tiltak som er planlagt (jf. arbeidskrav 2), og hvordan tiltakene er gjennomført og evaluert.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

  • Deltakelse på ett digitalt barnehage eller skolebesøk.
  • For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse. Begrunnelsen for dette er at det faglige innholdet på samlingene kun kan tilegnes ved tilstedeværelse, og at en avgjørende del av læringsarbeidet skjer i læringsgruppene på samlingene.

Deltakelse på barnehage- eller skolebesøket er obligatorisk siden det er bakgrunnen for å kunne utføre ett av arbeidskravene. Av velferdsgrunner kan det gis fritak for undervisning inntil et maksimum av 20 prosent samlet undervisningstid for hvert emne.

Introduction

OsloMet - storbyuniversitetet har inngått en avtale med Utdanningsdirektoratet om samarbeid om nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager, heretter kalt styrerutdanningen. Styrerutdanningen gjennomføres i samarbeid med Høgskolen i Innlandet og Stiftelsen IMTEC (International Movement Towards Educational Change).

Overordnet mål for studieprogrammet er at studentene skal utvikle seg som ledere til å bli bedre yrkesutøvere av styrerrollen innenfor fagområdet utdanningsledelse. De skal tilegne seg kritisk innsikt i egen yrkesrolle og egen praksis, økt forståelse for barnehagens formål og samfunnsmandat og styrke sin kompetanse og ferdigheter når det gjelder barnehagens rammebetingelser, virkemidler og arbeidsformer.

Styrerutdanningen er en videreutdanning. Studiet er samlingsbasert og organisert som en deltidsutdanning over tre semester. Det er 2-4 samlinger per semester, og hver samling er over 2 dager.

På OsloMet - storbyuniversitetet og Høgskolen i Innlandet kan styrerutdanningen inngå som del av følgende masterstudier som tilbys ved disse institusjonene: masterstudiet i offentlig ledelse og styring, masterstudiet i tilpasset opplæring, masterstudiet i utdanningsledelse (Høgskolen i Innlandet), masterstudiet i barnehagepedagogikk med fordypning i barnehageledelse, og masterstudiet i styring og ledelse (OsloMet). Interesserte som ønsker at emnet skal kunne inngå som del av ett av disse masterstudiene må søke om opptak til det aktuelle masterstudiet på ordinær måte, basert på de opptakskrav som gjelder for det enkelte masterstudium (inkludert karakterkrav). Det vil deretter kunne søkes om fritak for deler av det aktuelle masterstudiet på grunnlag av det gjennomførte og beståtte emnet. Det er opp til den institusjonen som tilbyr masterstudiet å vurdere og fatte vedtak om eventuelt fritak. Søknad om fritak vurderes på individuell basis.

Required preliminary courses

x

Learning outcomes

Se læringsutbyttebeskrivelser under hvert tema.

Content

LEDU6000. Andre semester:

Muntlig eksamen.

Eksamen er en individuell digital muntlig eksamen med en faglig presentasjon over et oppgitt tema som involverer ledelse av utviklings- og endringsarbeid. Praksiseksempler og teoretiske begreper trekkes inn for å belyse temaet og er utgangspunkt for selvstendig drøfting og kritisk refleksjon. Eksamen gjenspeiler en lederoppgave styrere og skoleledere må kunne mestre; det å holde en faglig presentasjon med en gjennomgående argumentasjon og evne å imøtekomme spørsmål og mulige innvendinger.

Studenten skal i løpet av to uker forberede en faglig presentasjon som følges opp av spørsmål fra to interne sensorer (om lag 15 minutter).

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Teaching and learning methods

Undervisningen gjennomføres med forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, modellering av gruppeprosesser, studentpresentasjoner og seminarer. Arbeid med utviklingsprosjektet og arbeidskrav legges mellom samlingene. Egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen. Undervisningen vil i stor grad være problembasert, og det vil bli tatt utgangspunkt i eksempler fra studentenes erfaring som styrer/assisterende styrer.

Studenten skal gjennomføre et utviklingsprosjekt i egen barnehage som skal være knyttet til lederrollen. Gjennom prosjektet skal studenten arbeide systematisk med problemstillinger basert på barnehagens utviklingsbehov. Koblingen til egen lederjobb og barnehageeier ivaretas gjennom presentasjoner og prosessgrupper knyttet til utviklingsprosjektet, casearbeid og ferdighetstrening i prosessgruppen under samlingene.

Hver student blir knyttet til en prosessgruppe ved studiestart, og hver prosessgruppe har en prosessveileder. I gruppene utøver studentene ferdighetstrening, som blant annet kan være kollegaveiledning, refleksjon og observasjon. Slik ferdighetstrening knyttes opp mot teori, undervisning og egen praksis.

Det forventes at studentene benytter elektronisk læringsplattform for å holde seg oppdatert i forhold til informasjon, for innlevering av arbeidskrav og prosjektrapport, til veiledning og til diskusjoner seg imellom og med veiledere.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

Det skal leveres to individuelle arbeidskrav i løpet av studiet.

Følgende arbeidskrav i første semester må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:

  • Skriftlig forarbeid (ca. 2000 ord) knyttet til utviklingsprosjektet og egen lederrolle.

Følgende arbeidskrav i andre semester må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:

  • Skriftlig arbeidskrav om egen lederrolle og barnehagen som organisasjon (ca. 2000 ord). Arbeidskravet er knyttet til utviklingsprosjektet.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle prosessveilederen. Arbeidskrav vurderes til «Godkjent» eller «Ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «Ikke godkjent», har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med prosessveileder.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om deltakelse på alle deler av samlingene. Studentene har utdanningsbakgrunn med forskjellig faglig fordypning og ledererfaring fra ulike barnehager. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere. Manglende deltakelse medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse.

Assessment

Ved bruk av varierte vurderingsformer legges det til rette for at studentene skal kunne dra nytte av sin erfaringsbakgrunn.

Eksamen gjennomføres i siste semester. Avsluttende vurdering er en individuell rapport fra utviklingsprosjekt med påfølgende muntlig eksamen.

Studenten arbeider med rapporten gjennom utdanningens tre semestre, forventet omfang 9000-11000 ord, ca. 30 sider. Muntlig eksamen tar utgangspunkt i rapporten og pensum, og gjennomføres som en individuell presentasjon. Presentasjonen er på om lag 15 minutter, som følges opp med spørsmål fra en intern og en ekstern sensor (om lag 15 minutter). Presentasjonen skjer med studentens læringsgruppe til stede.

Avsluttende vurdering uttrykkes i én karakter ut fra karakterskalaen A-F. Denne karakteren fastsettes etter avsluttet muntlig eksamen. Det benyttes ekstern og intern sensor.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen fremgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Permitted exam materials and equipment

OsloMet-storbyuniversitetet har inngått en avtale med Utdanningsdirektoratet om samarbeid om et videreutdanningstilbud for styrere i barnehagen og skoleledere. Ledelse av utviklings- og endringsarbeid gjennomføres i samarbeid med Høgskolen i Innlandet. Emnet skal gi styrere i barnehagen og skoleledere økt kunnskap og ferdigheter i ledelse av utvikling- og endringsarbeid, og tilsvarende ferdigheter i å lede konkret forbedring og endring i den enkelte barnehage og på den enkelte skole. Emnet baserer seg på rammeverket for Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager (30 studiepoeng) og Nasjonal rektorutdanning (30 studiepoeng) og de krav og forventninger som stilles til styrere i barnehagen og rektorer. Det innbefatter samarbeid med barnehage- og skoleeier. Fagområdet vektlegger fordypning i form av kunnskaper om hvordan barnehagen og skolen kan vise evne og vilje til endring og utvikling for å møte de store samfunnsendringene de står overfor. Dersom barnehagen og skolen skal lykkes i å forberede barna og elevene på disse store samfunnsmessige endringer, må kvalitetsarbeidet drives i regi av systemiske og lærende organisasjoner. Norsk barnehage og skole vil være i en utvikling som vil kreve ny kompetanse blant ledere. Profesjonelle læringsfellesskap representerer en arena for drøfting av hvordan nasjonale mål kan transformeres i den enkelte barnehage og skole, ikke minst hvordan de nye ideene utfordrer leder- og ansattrollen, samt barnehage- og skolekulturen.

Styrer og rektor blir pekt ut som den aktøren som har størst ansvar for at hver barnehage og skole gjennomgår en slik utvikling, men ledelse er ikke noe en person kan gjøre alene. Tvert imot kjennetegnes ledelse av tett samhandling mellom lederne og de som skal ledes. I utvikling og endringsarbeid kommer dette til uttrykk ved at aktørene hele tiden må forhandle om hva som skal forbedres. Det betyr at de gode «oppskriftene» ikke kan kopieres fra en barnehage/skole til en annen barnehage/skole, eller fra en kommune/fylkeskommune til en annen kommune/fylkeskommune. Kunnskap om hva som skjer gjennom initierings-, implementerings- og vurderingsfasen er nyttig. Men den største utfordringen ligger i samspillet med barnehagens og skolens profesjonelle læringsmiljø, der problemer, konflikter og sammenbrudd kan forekomme. Emnet skal være forskningsbasert og samtidig være praksisrettet. Studiet er basert på at studentene er ansatt som styrere i barnehagen eller som skoleledere i grunnskole eller videregående opplæring, og at de kombinerer studium og arbeid.

Ledelse av utviklings- og endringsarbeid er en videreutdanning på mastergradsnivå. Etter bestått eksamen kan emnet inngå som del av en masterutdanning i barnehagekunnskap og studieretning barnehageledelse, utdanningsledelse eller andre relevante masterutdanninger. Kandidater som ønsker at studiet skal kunne inngå som del av et slikt masterstudium, må søke om opptak til masterstudiet på ordinær måte, basert på de opptakskriterier som gjelder for det aktuelle masterstudiet (inkludert karakterkrav). Det vil deretter kunne søkes om fritak for deler av masterstudiet på grunnlag av gjennomført og bestått studium i ledelse av utviklings- og endringsarbeid. Det er opp til den enkelte institusjon å vurdere og fatte vedtak om eventuelt fritak. Søknad om fritak vurderes på individuell basis.

Grading scale

Opptak til programmet.

Examiners

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • Spesialisert kunnskap om planlegging, implementering og evaluering i utviklings- og endringsarbeid
  • Avansert kunnskap om hvordan implementeringsfasen kan følges opp gjennom forpliktende tiltak i utprøving av ny praksis
  • Dybdeinnsikt i hvordan barnehage/skolekulturer påvirker lederens handlingsrom
  • Inngående kunnskap om hvordan ledere i samarbeid med tilsatte kan utvikle organisasjonen som et profesjonelt lærende fellesskap

Ferdigheter

Studenten kan:

  • Identifisere utviklings- og endringsbehov
  • Bruke observasjon, intervjuer og kartleggingsundersøkelser som grunnlag for evaluering og organisasjonslæring
  • Gjennomføre avgrensede analyser av barnehage-/skolekultur og organisasjonskultur
  • Lede analyseprosesser i personalet

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • Ha en overordnet og samtidig detaljert forståelse av de kompliserte forholdene som inngår i -utviklings- og endringsprosesser
  • Se sammenhenger mellom nasjonale føringer og forventninger om kvalitet og barnehagens og skolens daglige virksomhet, samt å avdekke hvilke spenninger som vil kunne oppstå i endringsarbeidet
  • Begrunne barnehager og skolers prioriteringer av utviklingsområder internt og eksternt

Admission requirements

Emnet er organisert med fire samlinger. Hver samling består av to fulle arbeidsdager. I tillegg vil det gjennomføres ett digitalt barnehage- eller skolebesøk, med en tidsramme på én arbeidsdag. Samlingene består av korte forelesninger og arbeid i grupper.

Både på og mellom samlingene vil studentene jobbe i læringsgrupper. I læringsgruppene som er relatert til arbeidskravene og de digitale barnehage- og skolebesøkene vil det være naturlig å dele inn studentene i homogene grupper etter om de er ledere i barnehage eller skole. Under gruppediskusjoner på samlingene vil det også være naturlig å dele inn i heterogene grupper, for å få belyst overganger osv.

Evaluering av samlingene

Evaluering av samlingene, evaluering av arbeid mellom samlingene og emnet som helhet vil bli gjennomført på ulike måter, eksempelvis gjennom nettskjema, muntlige evalueringer og studieråd bestående av representanter fra studentene.