EPN-V2

LEO-NLSB Leadership Role of Early Childhood Education and Care Units Course description

Course name in Norwegian
Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager
Study programme
Leadership Role of Early Childhood Education and Care Units
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Curriculum
FALL 2017
Schedule
Course history

Introduction

Høgskolen i Oslo og Akershus har inngått en avtale med Utdanningsdirektoratet om samarbeid om nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager, heretter kalt styrerutdanningen. Styrerutdanningen gjennomføres i samarbeid med Høgskolen i Hedmark, Karlstad Universitet og Stiftelsen IMTEC (International Movement Towards Educational Change).

Styrerutdanningen er en videreutdanning. Høgskolen i Hedmark, Karlstad universitet og Høgskolen i Oslo og Akershus har avtalt at styrerutdanningen kan inngå som del av følgende masterstudier som tilbys ved disse institusjonene: masterstudiet i offentlig ledelse og styring og masterstudiet i tilpasset opplæring (Høgskolen i Hedmark), masterprogrammet i pedagogisk yrkesverksamhet og Master¿s Programme in Innovation Management (Universitetet i Karlstad), og masterstudiet i styring og ledelse (Høgskolen i Oslo og Akershus).

Interesserte som ønsker at emnet skal kunne inngå som del av ett av disse masterstudiene må søke om opptak til det aktuelle masterstudiet på ordinær måte, basert på de opptakskrav som gjelder for det enkelte masterstudium (inkludert karakterkrav). Det vil deretter kunne søkes om fritak for deler av det aktuelle masterstudiet på grunnlag av det gjennomførte og beståtte emnet. Det er opp til den institusjonen som tilbyr masterstudiet å vurdere og fatte vedtak om eventuelt fritak. Søknad om fritak vurderes på individuell basis.

Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager er basert på at studentene er ansatt som styrer eller tilsvarende i barnehagen og at studiet tas i kombinasjon med dette arbeidet.

Studiet er samlingsbasert og organisert som en deltidsutdanning over tre semester.

Learning outcomes

Utdanningen kvalifiserer for ledelse på styrernivå i private og offentlige barnehager. Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har avansert kunnskap innenfor fagområdet utdanningsledelse
  • har avansert kunnskap innenfor fagområdet organisasjon og ledelse, og spesialisert kunnskap om organisasjonsutvikling
  • har avansert kunnskap om styring og spesialisert kunnskap om barnehagens samfunnsoppdrag og relevant jus.
  • har avansert kunnskap om barns læring og utvikling, og spesialisert kunnskap om leders rolle knyttet til å utvikle barnehagens omsorgs- og læringsmiljø.

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
  • kan analysere og kritisk reflektere over egen lederatferd
  • kan analysere og utvikle organisasjonen og dens felles visjon, formål og retning, og pedagogiske praksis
  • kan analysere og utvikle et godt omsorgs- og læringsmiljø i barnehagen
  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer knyttet til egen barnehage

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan analysere relevante yrkesetiske problemstillinger knyttet til barnehagen
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter i barnehagen
  • kan formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske faglig rapportering, skriftlig utredning og muntlig presentasjon som profesjonsfaglig uttrykksform
  • kan kommunisere med ansatte og allmennheten om barnehagefaglige og organisatoriske problemstillinger
  • kan bidra til nytenking i fornyings- og omstillingsarbeid i barnehagen

Content

Faglig innhold

Tema 1 har følgende innhold:

  • Ledelsesteori, ledelsesfunksjoner, lederroller og lederstiler
  • Makt og autoritet, ansvar og lojalitet som leder
  • Konflikthåndtering
  • Teambygging og kapasitetsbygging

Tema 2: Samarbeid og organisasjonsbygging

Styreren har ansvar for at barnehagen fungerer godt som lærende organisasjon og pedagogisk virksomhet. Han/hun skal samarbeide med andre aktører og bidra i prosesser hvor målet er å støtte barns utvikling. Styrer må evne å involvere og engasjere ansatte og foreldre i arbeidet med å nå felles målsetting. Han/hun skal lede arbeidet med å etablere en kollektiv kultur som fører til et godt arbeidsmiljø der utviklingen av barnehagen gjennom kontinuerlig kompetanseutvikling står sentralt. Styreren skal også sørge for å formidle og tydeliggjøre forventninger til personalet i barnehagen, samt følge opp og sikre veiledning for den enkelte medarbeider.

Etter gjennomført tema har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten har:

  • avansert og inngående kunnskap om sentrale temaer i organisasjonsteori
  • avansert og inngående kunnskap om lederrollen i organisasjonsbygging
  • avansert og inngående kunnskap om barnehagens omgivelser og samarbeidsinstanser
  • avansert og inngående kunnskap om veiledning

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • · etablere felles verdier og normer, utvikle felles organisasjonskultur
  • · etablere hensiktsmessige strukturer for fordeling av arbeidsoppgaver, ansvar og myndighet
  • · utvikle kunnskap og kompetanse gjennom veiledning og lærende fellesskap
  • · lede og ivareta organisasjonslæring
  • · lede og gjennomføre beslutningsprosesser
  • · lede arbeidet med mål og strategier
  • · etablere og utøve et godt tverrfaglig samarbeid med barnehagens samarbeidsinstanser

Generell kompetanse

Kandidaten

  • · kan veilede, følge opp, motivere og støtte medarbeidere i ulike situasjoner og prosesser i organisasjonen
  • · kan sørge for at alle medarbeidere tar medansvar for arbeidet i barnehagen
  • · kan tolerere ulikhet og avvik, se den enkelte medarbeiders muligheter
  • · utvikle mot og styrke til å takle krisesituasjoner

Faglig innhold

Tema 2 har følgende innhold:

  • Barnehagen som organisasjon
  • Barnehagens omgivelser og samarbeidsinstanser
  • Beslutningsprosesser
  • Organisasjonslæring
  • Organisasjonskultur og organisasjonsstruktur
  • Mål og strategi
  • Veiledning

Tema 3: Styring og samfunnsoppdrag

Styreren har ansvar for at barnehagens samfunnsmandat, slik det er beskrevet i Barnehageloven og Rammeplanen, blir fulgt opp. Det innebærer at hun/han handler på vegne av sentrale og lokale myndigheter og kjenner og følger loven med forskrift. Styreren skal sørge for gode systemer og rutiner for administrasjon, økonomistyring og kvalitetssikring.

Etter gjennomført tema har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten har

  • avansert og inngående kunnskap om lov- og forskrifter som gjelder for barnehagen
  • avansert og inngående kunnskap om saksbehandling og regelanvendelse på sentrale områder
  • avansert og inngående kunnskap om offentlig styring
  • avansert og inngående kunnskap om mål/resultatstyring og ressursdisponering

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • iverksette og gjennomføre aktiviteter i henhold til fastlagt regelverk
  • utvikle systemer som sikrer ivaretakelse av samfunnsoppdraget, herunder blant annet likestilling, sosial utjevning og barns medvirkning
  • formidle og tydeliggjøre forventninger til personalet, samt følge opp den enkelte medarbeider for at hele barnehagen skal jobbe mot samfunnsmandatet
  • utvikle evne til å kommunisere med medarbeidere med ulik bakgrunn, utdanning og erfaring
  • kunne beskrive, analysere og tolke barnehagens praksis for å realisere samfunnsmandatet
  • kunne forvalte og styre virksomheten, og ha ferdigheter i bruk av verktøy for økonomistyring og personalforvaltning

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan skille mellom lojalitet og lydighet som arbeidsgiver, og handler ut i fra en etisk bevissthet
  • følge lover og forskrifter
  • utøve barnehagens samfunnsmandat

Faglig innhold

Tema 3 har følgende innhold:

  • Lover og forskrifter, relevant jus for barnehageledere
  • Regelstyring, mål- og resultatstyring, verdistyring, økonomistyring
  • Offentlig forvaltning og politisk styring
  • Styringssystemer og styringsrelasjoner
  • Barnehagemyndighetens og barnehageeiers ansvar, roller og oppgaver

Tema 4: Barnehagens omsorgs- og læringsmiljø

Styreren har ansvar for at hvert enkelt barn tilbys et inkluderende barnehagemiljø som støtter opp om en allsidig utvikling, og som ivaretar behovet for omsorg og lek, læring og danning hos det enkelte barnet og i barnegruppa. Det skje blant annet gjennom at barnehagens rammeplan etterleves i praksis, og gjennom at barns rettsikkerhet ivaretas.

Etter gjennomført tema har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten har

  • avansert og inngående kunnskap om barnehagens samfunnsoppdrag og verdigrunnlag
  • avansert og inngående kunnskap om barns omsorgsmiljø, og leke- og læringsmiljø
  • avansert og inngående kunnskap om pedagogisk dokumentasjon
  • avansert og inngående kunnskap om barns rettssikkerhet

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • ivareta det overordnede ansvaret for barns læring og utvikling
  • ivareta sine ansattes behov for faglig oppdatering og veilede sine ansatte
  • lede arbeidet med å utvikle en felles forståelse for barnehagens samfunnsmandat, innhold og oppgaver og sørge for at Rammeplanens mål ivaretas
  • sette mål for det pedagogiske arbeidet, samt følge opp og lede det pedagogiske arbeidet på en tydelig måte
  • å sørge for at barns rettsikkerhet ivaretas
  • å innarbeide gode rutiner for håndtering av bekymring omkring barns omsorgsmiljø
  • til enhver tid vurdere kvaliteten på barnehagetilbudet, blant annet basert på systematiske observasjoner og bruk av kartlegging av praksis

Generell kompetanse

  • Kandidaten
  • kan se barnehagen som organisasjon i samspill med omgivelsene
  • er reflektert og tar den andres perspektiv
  • er søkende og anvender kunnskap kritisk, og ikke som absolutte sannheter

Faglig innhold

Tema 4 har følgende innhold:

  • Barnehagens samfunnsoppdrag og verdigrunnlag
  • Barns omsorgsmiljø, og leke- og læringsmiljø
  • Pedagogisk dokumentasjon
  • Barns rettssikkerhet
  • Barnehagen som en del av utdanningsløpet, overgang barnehage og skole.

Tema 5: Utvikling og endring i barnehagen

Styreren har det overordnede ansvaret for utvikling- og endringsprosesser i barnehagen. Samfunnet, barnegruppen og foreldregruppen endrer seg over tid. Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver slår fast at barnehagen skal være en lærende organisasjon, slik at den er rustet til å møte nye krav og forventninger. Han/hun skal lede arbeidet med å beskrive, analysere og tolke barnehagens praksis som grunnlag for utvikling. Ledelse og styring av utviklings, - og endringsprosesser blir derfor en sentral oppgave for styrer.

Etter gjennomført tema har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

  • Kandidaten har
  • avansert og inngående kunnskap om organisasjonsutvikling og endringsprosesser
  • avansert og inngående kunnskap om å lede utviklings- og endringsprosesser
  • avansert og inngående kunnskap om barnehagemyndighet, barnehageeier og barnehagens rolle i utviklings- og endringsprosesser
  • avansert og inngående kunnskap om barnehagens interne og eksterne krav, og om samfunnsendringer som har betydning for barnehagen
  • avansert og inngående kunnskap om makt og påvirkning

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • lede og styre utviklingsprosesser, organisasjonslærings- og endringsprosesser og anvende ulike endringsstrategier
  • motivere sine ansatte, sørge for medvirkning og arbeide med mål
  • samarbeide godt med barnehageeier og andre involverte i utviklings- og endringsprosesser
  • til enhver tid sette seg inn i gjeldende nasjonale og lokale føringer og politisk styring, og implementere disse i barnehagen

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • viser stolthet på vegne av barnehagen, egen profesjon og sektor
  • stå fast på samfunnsmandatet og kunne håndtere foreldrekrav innenfor et slikt mandat
  • skal kunne beskrive, analyse og utvikle organisasjonen

Faglig innhold

Tema 5 har følgende innhold:

  • Endrings- og utviklingsteori, ledelse av slike utviklings- og endringsprosesser
  • Barnehagens kontekst (systemforståelse, strukturforståelse og kulturforståelse barnehagemyndighet, barnehageeier)
  • Motivasjon og involvering av medarbeidere
  • Implementering av føringer

Teaching and learning methods

Undervisningen gjennomføres som samlinger med to til tre dagers varighet. Det holdes to-tre samlinger per semester. Mellom samlingene arbeider studentene med barnehageutviklingsprosjekt, arbeidskrav, litteratur og ferdighetstrening.. Det forventes at studentene benytter elektronisk læringsplattform for å holde seg oppdatert i forhold til informasjon, for innlevering av arbeidskrav og prosjektrapport, til veiledning og til diskusjoner seg imellom og med veiledere.

Undervisningen gjennomføres med forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, modellering av gruppeprosesser, studentpresentasjoner og seminarer. Arbeid med utviklingsprosjektet og arbeidskrav legges mellom samlingene. Egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen. Undervisningen vil i stor grad være problembasert, og det vil bli tatt utgangspunkt i eksempler fra studentenes erfaring som styrer.

Det forventes at studentene medvirker aktivt gjennom hele studieløpet ved å undersøke og drøfte faglige utfordringer i sin egen arbeidssituasjon, og ved at de presenterer egne behov for kompetanseutvikling knyttet til de ulike temaene i studiet.

Studenten skal gjennomføre et utviklingsprosjekt i egen barnehage. Utviklingsprosjektet skal være knyttet til lederrollen. Gjennom prosjektet skal studenten arbeide systematisk med problemstillinger basert på barnehagens utviklingsbehov. Koblingen til styrerjobben og barnehageeier ivaretas gjennom presentasjoner og prosessgrupper knyttet til utviklingsprosjektet, casearbeid og ferdighetstrening i prosessgruppen.

Hver student blir knyttet til en prosessgruppe ved studiestart, og hver prosessgruppe har en prosessveileder. I gruppene utøver studentene ferdighetstrening, som blant annet kan være kollegaveiledning, refleksjon og observasjon. Slik ferdighetstrening knyttes opp mot teori, undervisning og egen praksis.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

Det skal leveres to individuelle arbeidskrav i løpet av studiet: ett arbeidskrav i første semester og ett i andre semester.

Følgende arbeidskrav i første semester må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:

  • Skriftlig forarbeid (fem sider) knyttet til utviklingsprosjektet og egen lederrolle.

Følgende arbeidskrav i andre semester må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:

  • Skriftlig arbeidskrav om egen lederrolle og barnehagen som organisasjon (fem sider). Arbeidskravet er knyttet til utviklingsprosjektet.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle prosessveilederen.

Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med prosessveileder.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om deltakelse på alle deler av samlingene. Studentene har utdanningsbakgrunn med forskjellig faglig fordypning og ledererfaring fra ulike barnehager. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.

Manglende deltakelse medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse.

Assessment

Ved bruk av varierte vurderingsformer legges det til rette for at studentene skal kunne dra nytte av sin erfaringsbakgrunn.

Eksamen gjennomføres i siste semester. Avsluttende vurdering er en individuell rapport fra utviklingsprosjekt med påfølgende muntlig eksamen.

Studenten arbeider med rapporten gjennom utdanningens tre semestre, forventet omfang 9000 - 11000 ord, ca. 30 sider. Muntlig eksamen tar utgangspunkt i rapporten og pensum. Varighet på muntlig eksamen er beregnet til ca. 30. minutter. Nærmere informasjon blir gitt etter studiestart.

Avsluttende vurdering uttrykkes i én karakter ut fra karakterskalaen A-F. Denne karakteren fastsettes etter avsluttet muntlig eksamen. Det benyttes ekstern og intern sensor.

Pensum

Å være leder

Børhaug, Kjetil; Helgøy, Ingrid; Homme, Anne; Lotsberg, Dag Øyvind og Ludvigsen, Kari (2011): Styring, organisering og ledelse i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget.

Del 2. Kapittel 5-8. Ca. 50 s.

Eilifsen, M. (2012). Anerkjennende ledelse - pleasing eller aksjon? I R.I. Skoglund og I. Åmot (Red.). Anerkjennelsens kompleksitet i barnehage og skole (s. 168 - 181). Oslo: Universitetsforlaget * Ca. 13 s

Kvistad, K. (2009). Veiledning som kilde til erkjennelse og endring i barnehagen. I Mørreaunet, S. (Red.). Inspirasjon og kvalitet i praksis: med hjerte for barnehagefeltet. Oslo: Pedagogisk Forum. S 107-122. *Ca. 14 s

Lundestad, M. (2010): Hvordan kan konflikter håndteres? (s.155-171) og De vanskelige samtalene (s.172-200) I: Konflikter- bare til besvær? Konfliktløsning i barnehagen. Kristiansand: Høyskoleforlaget. * 44 s

Martinsen, Ø. L. (red.) (2015): Perspektiver på ledelse. Oslo: Gyldendal Akademiske.

Hele boka; 451 s.

Bolman, Lee G. og Deal, Terrence (2014): Nytt perspektiv på organisasjon og ledelse.

Struktur, sosiale relasjoner, politikk og symboler. Kapittel 1,4, 17, 18, 19 og 20. Ca. 140 s

Ca. 653 sider

Samarbeid og organisasjonsbygging

Bolman, Lee G. og Deal, Terrence: Nytt perspektiv på organisasjon og ledelse. Struktur, sosiale relasjoner, politikk og symboler. Kapittel 1 og 4 - ca. 47 sider.

Evenstad, R og A.A. Becher (2015): Arkitektur og pedagogikk i samspill eller motspill? -om betydningen av koherens mellom planlegging og etablering av nye typer barnehagebygg. Tidsskrift for Nordisk Barnehageforskning, vol. 10, nr.2 (s.1-18) 2015 *

Helgøy, Ingrid, Anne Homme og Kari Ludvigsen (2010): Mot nye arbeidsdelingsmønstre og autoritetsrelasjoner i barnehagen. Tidsskrift for velferdsforskning, vol.13,no.1, 2010 * ca. 13 s.

Larsen, Ann Kristin og Slåtten, Mette (2014): Nye tider-Nye barnehageorganisasjoner. Bergen: Fagbokforlaget. Ca 250 s.

Larsen, A.K. og Slåtten, M.V (2014): Mot en ny pedagogisk lederrolle og lederidentitet? (s.1-19) I: Journal Of Nordic Early Childhood Education research / Tidsskrift for Nordisk Barnehageforskning, Vol.7, nr. 5 (s.1-19) 2014 *

Lundestad, M. (2012). Barnehagen som arbeidsplass: Å vare som pedagog og leder. Bergen: Fagbokforlaget Kap. 7. Ca 20 s.

Løvgren, Mette (2012): I barnehagen er alle like? Om arbeidsdeling blant ansatte i norske barnehager: I B. Aamotsbakken. Ledelse og profesjonsutøvelse i barnehage og skole . Oslo: Universitetsforlaget. * 12 s.

Nissen, K., Pareliussen, I., Schei, S.H og Kvistad, K. (2015). Barnehagens hverdagsliv. Refleksjoner rundt læring og danning i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. Ca. 218 s

Ca. 590 sider

Styring og samfunnsoppdrag

Johnsen, Å. (2007): Resultatstyring i offentlig sektor. Konkurranse uten marked . Kapittel 3,4 og 5. Bergen: Fagbokforlaget. Ca. 79 sider.

Børhaug, Kjetil; Helgøy, Ingrid; Homme, Anne; Lotsberg, Dag Øyvind og Ludvigsen, Kari (2011): Styring, organisering og ledelse i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget.

Del 3. Kap 9-14. Ca 80 s

Haugen, A. O. (2016): Juss i barnehagesektoren. Oslo: Universitetsforlaget. Hele boka, ca. 250 sider.

Irwin, David (2002). Strategy mapping in the public sector. Long Range Planning, 35(6): 637-647. 10 sider. *

Ca. 419 sider.

Utvikling og endring i barnehagen

Lafton, T. (2011). Å bryte opp egen praksis - kritisk refleksjon som utgangspunkt for nye handlinger. I: Otterstad, A. M., Rhedding-Jones, J. (Red.), Barnehagepedagogiske diskurser. Kapittel 6. s. 101-113. Universitetsforlaget. Ca. 12 sider *

Irgens, E. J. (2011). Dynamiske og lærende organisasjoner: Ledelse og utvikling i et arbeidsliv i endring. Bergen: Fagbokforlaget. Ca 200 s.

Larsen, A. K. (2017): En enklere metode. Veiledning i samfunnsvitenskapelig metode. Bergen: Fagbokforlaget. Ca. 100 sider

Mostad, V., Skandsen,T., Wærness, J.I. Lindvig,Y.(2013): Entusiasme for endring i barnehagen. Oslo: Gyldendal Akademiske. Ca. 200 s.

Ca. 512 sider

Barnehagens omsorgs- og læringsmiljø

Aune, Helga (2012) Opplæringslovens og barnehagelovens formålsbestemmelser. Utdanning, likestilling og stereotype kjønnsroller. I: Utdanningsrettslige emner, Jakhelln og Welstad (red.): Oslo: Cappelen Damm forlag (side 101-132)*.

Drugli, M.B. (2014): Emosjonell utvikling og tilknytning (s. 47-70) I: Glaser, Størksen, Drugli (2014): Utvikling, lek og læring i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget.*

Børhaug, K. og K.H. Moen (2014): Aktører i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid. I: Politisk - administrative rammer for barnehageledelse. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 5. Ca. 20 sider.

Hogsnes, H. D. og T. Moser (2014): Forståelser av gode overganger og opplevelse av sammenheng mellom barnehage, skole og sfo. Nordisk BarnehageForskning. Vol.7, s. 1-24.*

Pålerud, T. (2013): Didaktikk for en demokratisk barnehage. Bergen: Fagbokforlaget. Ca 150 s.

Stoll, L., Bolam, R., McMahon A., Thomas, S., Wallace, M., Greenwood, A. og Hawkey, K. (2006): What is a professional learning community? A summary. University of Bristol, Bath and Institute of Education, London. * (2 s)

Skoglund, R. I. (2012). Anerkjennende samarbeid mellom barnehagen og foreldre: en solidarisk kamp for barns beste. I R.I. Skoglund og I. Åmot (Red.). Anerkjennelsens kompleksitet i barnehage og skole (s.183 - 201). Oslo: Universitetsforlaget * Ca 20 s

Larsen, A.K. (2015). Samfunnets mangfold. I: En bok om oppvekst. Samfunnsfag for barnehagelærere. Bergen: Fagbokforlaget. Ca. 14 sider.

* Ca. 2174 sider.

*Kompendiet

NB! Litteraturen er overlappende mellom temaene, og vil bli brukt også på tvers.

Studentene skal gjøre seg kjent med aktuelle lov-og regelverk:

Arbeidsmiljøloven (Lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv.) Barnehageloven (Lov om barnehager) Barneloven (Lov om barn og foreldre) Barnevernloven (Lov om barnevernstjenester) Ferieloven (Lov om ferie) Forvaltningsloven (Lov om behandlingsmåten i forvaltningssaker) Likestillingsloven (Lov om likestilling mellom kjønnene) Opplæringsloven (Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa). Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Hovedavtalen Hovedtariffavtalen.

I tillegg forutsettes det at studentene orienterer seg i aktuelle NOU-er og Stortingsmeldinger.

(Pensumliste ajour: 31.08.2017)

Admission requirements

Opptakskrav

Kvalifiserte søkere må ha bestått bachelorstudium - barnehagelærerutdanning, eller annen utdanning som er godkjent for stillingen som pedagogisk leder i barnehage. I tillegg må søkere være tilsatt som styrer/daglig leder eller assisterende styrer i barnehage og ha faglig ansvar, administrativt ansvar og personalansvar.

Målgruppe

Målgruppen for utdanningen er styrere/daglig ledere og assisterende styrere som ønsker å kvalifisere seg videre for ledelses- og styringsarbeid i barnehagen, og tilbys både nytilsatte styrere/assisterende styrere og styrere/assisterende styrere med lengre erfaring i kommunale og private barnehager.

Studentene skal utvikle seg som ledere til å bli bedre yrkesutøvere av styrerrollen innenfor fagområdet utdanningsledelse. De skal tilegne seg kritisk innsikt i egen yrkesrolle og egen praksis, økt forståelse for barnehagens formål og samfunnsmandat og styrke sin kompetanse og ferdigheter når det gjelder barnehagens rammebetingelser, virkemidler og arbeidsformer.