EPN-V2

LEKO6000 Management of Competence development in Vocational education Course description

Course name in Norwegian
Ledelse av kompetanseutvikling i yrkesfag og videregående opplæring
Study programme
Management of Competence development in Vocational education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Programme description
Course history

Introduction

Ledelse av tilrettelegging for yrkesrelevant og interessedifferensiert opplæring er sentralt i studiet. I videregående skole omhandler dette yrkesretting av programfag, fellesfag og yrkesfaglig fordypning. For å gjøre studiet relevant for studentene vektlegges et tett samarbeid med egen eller annen egnet arbeidsplass.

Required preliminary courses

Opptakskravet er godkjent lærerutdanning, eller bachelorutdanning innen et fagområde i yrkesfaglige utdanningsprogram. Søkere kan alternativt tas opp på bakgrunn av realkompetansevurdering av utdanning og erfaring som tilsvarer opptakskravet. Kompetansen som vurderes er kortere eller lengre utdanning på ulike nivåer, og dokumentert erfaring med opplæring og/eller praksis i virksomheter i arbeidslivet.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om kunnskaps- og erfaringsbasert ledelse i yrkesopplæringen
  • kan analysere yrkesfaglige og yrkesdidaktiske problemstillinger med utgangspunkt i nyere forskning på feltet samt aktuell læringsteori
  • kjenner til coachingteknikker som kan anvendes i arbeidet som leder

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende innovative strategier for utvikling av aktiviteter og tiltak i videregående opplæring, eksempelvis bygging av nettverk og samarbeid med lokalt arbeidsliv
  • kan lede lærere, lærerteam og andre kollegaer i daglig virksomhet og gjennom innovative og entrepreniørielle læreprosesser
  • kan gjennomføre, begrunne og lede evaluering og videreutvikling av kvalitet på pedagogisk virksomhet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til å etablere og videreutvikle samarbeidsarenaer i skole og arbeidsliv
  • kan analysere og vurdere kvalitet på faglig arbeid og yrkeskompetanse basert på nasjonale føringer og nyere forskning
  • kan problematisere og analysere etiske utfordringer i ledelse av kompetanseutvikling

Content

Sentrale temaer i studiet:

  • Yrkesdidaktikk, kvalitet og relevans i faglig arbeid og yrkesopplæring
  • Ledelse av analyseprosesser for yrkesopplæringen, herunder analyse av læreplanverk og andre styringsdokumenter
  • Ledelse og coaching av lærerteam
  • Systematisk kunnskaps- og erfaringsbasert ledelse, evaluering og videreutvikling av innovative prosesser

Teaching and learning methods

Studiet er et samlingsbasert deltidsstudium. Mellom samlingene skal studentene gjennomføre studieoppgaver på egen eller annen egnet arbeidsplass.

Det vil bli lagt vekt på en kollektiv læringsprosess gjennom erfaringsutveksling og refleksjon. Samarbeid i en lærende organisasjon, forankring og felles kompetanseutvikling står sentralt i studiet.

Studiet skal bidra til at studentene kan gjennomføre og lede læringsprosesser på egen eller annen egnet arbeidsplass, både med kollegaer, elever, men også med samarbeidspartnere, i innovasjon og endringsarbeid. Orgsanisering og innhold i studiet er konkret og praktisk. Arbeid med eget prosjekt gjennomføres gjennom utvikling av samarbeidsprosesser og ledelse av endring- og utviklingsarbeid.

Undervisning og læring skjer gjennom en kombinasjon av forelesninger, erfaringsutveksling, øvelser, oppgaver og bruk av digitale verktøy samt gjennomføring av innovativ læringsledelse. Deler av disse aktivitetene kan være basert på veiledning via universitetets elektroniske læringsplattform og arbeidserfaring på egen eller annen egnet arbeidsplass.

Studiet gjennomføres over to semestre.

Course requirements

Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, samt sikre at studenten er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskravene skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan avlegges.

Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slike læringsferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 prosent tilstedeværelse. Fravær ut over 20 prosent må kompenseres ved et ekstra arbeidskrav etter avtale med faglærer.

Arbeidskrav

1. Studentene skal i grupper på to til fire studenter utforme utviklingsmål knyttet til ledelse av endringsarbeid på egen eller annen egnet arbeidsplass, samt utvikle en plan for hvordan de skal arbeide med dette gjennom studieperioden. Arbeidskravet dokumenteres med en digital presentasjon, f eks powerpointpresentasjon inkludert lydfil eller video. Omfang fire til seks minutter.

2. Endringsarbeid i ledelse:

  1. Studentene skal planlegge, gjennomføre og evaluere et endringsarbeid i ledelse.
  2. Erfaringer fra endringsarbeidet skal deles med medstudenter og kollegaer.

Arbeidskravet kan gjennomføres individuelt eller i gruppe på to til fire studenter, og dokumenteres med en multimodal presentasjon på fem til ti minutter.

Assessment

Prosjekteksamen i grupper på to til fire studenter (det kan skriftlig søkes om å levere eksamen individuelt).

I eksamensbesvarelsen skal studentene i grupper på to til fire studenter drøfte erfaringer av arbeidet med endringsarbeidet i lys av teori og studiets læringsutbytte. Besvarelsen leveres som en multimodal presentasjon som skal inneholde minst to av følgende elementer: video/bilde/tekst/ppt/lyd. Ved bruk av for eksempel video og tekst, eller digital historiefortelling, omfanget 10 til 15 minutter.

Innlevering av eksamen er ved avslutning av emnet.

Ny og utsatt eksamen

Til ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av den digitale presentasjonen.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt

Grading scale

Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsform og vurderingsprosess i studieprogrammet.