EPN-V2

LEDU6000 Leadership of school development and change Course description

Course name in Norwegian
Ledelse av utviklings- og endringsarbeid
Study programme
Leadership of school development and change
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Gradert karakter A-F.

Vurderingskriterier/karaktergradering

A: Meget høyt kunnskapsnivå. Meget god analytisk evne. Kan bruke kunnskapen selvstendig. Kandidaten viser solid analytisk forståelse. Kandidaten viser særdeles god kunnskap og særdeles god oversikt over eksamensemnets faglige innhold. Kandidaten viser svært gode ferdigheter i anvendelsen av denne kunnskapen.

B: God oversikt over kunnskapsfeltet. Kan bruke kunnskapen selvstendig. Kandidaten viser meget god analytisk forståelse. Kandidaten viser god kunnskap og oversikt over eksamensemnets faglige innhold. Kandidaten viser gode ferdigheter i anvendelsen av denne kunnskapen.

C: Kan gjøre greie for de viktigste elementene i fagfeltet. Kan til en viss grad bruke kunnskapen selvstendig. Kandidaten viser god analytisk evne og forståelse. Kandidater viser god innsikt i de viktigste kunnskapselementene og sammenhengene i eksamensemnets faglige innhold. Kandidaten behersker bruken av disse kunnskapselementene

D: Har liten oversikt over de viktigste kunnskapselementene. Kan i liten grad bruke kunnskapen selvstendig. Kandidaten viser i en viss grad analytisk evne og forståelse. Kandidaten viser noe innsikt i de viktigste kunnskapselementene og sammenhengene i eksamensemnets faglige innhold. Kandidaten behersker i en viss grad bruken av disse kunnskapselementene.

E: Tilfredsstiller minimumskravene. Kan i svært liten grad bruke kunnskapen selvstendig. Kandidaten viser begrenset analytisk evne og forståelse. Kandidaten har liten oversikt over viktige kunnskapselement i eksamensemnets faglige innhold. Kandidatens kunnskap er ufullstendig og preget av begrenset innsikt i sammenhengene i emnet. Kandidaten behersker i begrenset grad bruken av disse kunnskapselementene.

F (Ikke bestått): Mangler både detaljkunnskap og oversikt. Kandidaten viser svært liten analytisk evne og forståelse. Kandidaten viser store og åpenbare kunnskapsmangler i eksamensemnets faglige innhold. Kandidaten viser liten innsikt i sammenhengene i det faglige innholdet. Kandidaten viser liten evne til å bruke kunnskapen.

Required preliminary courses

Det benyttes ekstern og intern sensor.

Learning outcomes

Opptakskrav

Kvalifiserte søkere må ha utdanning som førskolelærer/barnehagelærer eller annen høgskoleutdanning som gir barnefaglig og pedagogisk kompetanse. I tillegg må søkere være tilsatt som styrer/daglig leder eller assisterende styrer i barnehage og ha faglig ansvar, administrativt ansvar og personalansvar.

Målgruppe

Målgruppen for utdanningen er styrere/daglig ledere og assisterende styrere som ønsker å kvalifisere seg videre for ledelses- og styringsarbeid i barnehagen, og tilbys både nytilsatte og de med lengre erfaring i kommunale og private barnehager.

Content

Studiet er organisert som en deltidsutdanning over to semester:

  • Åtte dager undervisning fordelt på fire samlinger à to dager med tillegg av nettbaserte aktivitet
  • Ett digitalt barnehage- eller skolebesøk
  • Ett digitalt sluttsymposium
  • To individuelle arbeidskrav relatert til eget utviklingsområde, en grupperapport i forbindelse med digitale barnehage- og skolebesøk og en muntlig eksamen
  • Prosessveiledning på arbeidskrav
  • Skriftlig veiledning på arbeidskrav

Emnet består av følgende seks temaer:

Tema 1: Identifisere utviklings- og endringsbehov

Formålet med dette temaet er å gi studentene kunnskap om ulike forståelser for hvordan utvikling og endringer skjer gjennom studier av:

  • Ulike faser i utvikling- og endringsarbeid
  • Identifisering av utviklings- og endringsbehov
  • Historisk og empirisk analyse
  • Kvalitetssikring og forankring av endringsbehovene i barnehagens og skolens praksis
  • Data som grunnlag for analyse og utvikling av tiltak
  • Pedagogisk analyse

Tema 2: Planlegge og lede utviklings- og endringsarbeid

Formålet med dette temaet er å gi studentene kunnskaper om hvilke elementer som må inn i en helhetlig utviklingsplan gjennom studier av:

  • Hvilke pedagogiske og organisatoriske tiltak som bør inngå i en plan
  • Hvordan skape tilslutning blant ansatte og lærerne om tiltak, framdrift og ansvarliggjøring
  • Hvordan tilpasse ambisjonsnivået til enhetens øvrige drift og andre satsingsområder
  • Hvordan følge opp utviklingsprosjekter i implementeringsfasen
  • Hvordan finne en fornuftig balansegang mellom kontroll og tillit
  • Hvordan håndtere eventuell motstand som kan oppstå underveis i utviklingsprosessen

Tema 3: Evaluere utviklings- og endringsarbeid

Formålet med dette temaet er å utvikle studentens kunnskap i evaluering og hvordan denne kunnskapen kan anvendes i ledelse av evalueringsarbeidet gjennom studier av:

  • Hvordan følge opp forpliktende aksjoner i utprøving av ny praksis
  • Anvendelse av evalueringsverktøy som observasjon, intervju med ansatte/lærere og eller barn/elever, samt reflekterende loggnotater fra ansatte/lærere og kartleggingsundersøkelser
  • Utvikling av analyse- og refleksjonskompetanse

Tema 4: Utvikle kollektive prosesser, herunder profesjonelle læringsfellesskap og barnehage- og skolebasert kompetanseutvikling

I dette emnet legges det vekt på teamkompetanse og praktisk trening i konkret design av læringsarenaer, metoder for gjennomføring og oppfølging av læringssentrerte møter, metoder for å utvikle pedagogisk analysekapasitet i kolleger, og metoder for observasjon av praksis.

  • Øke kjennskapet til medarbeidere
  • Etablere sterkere verdier
  • Hvordan lede kollektive læringsprosesser
  • Hvordan utøve tillitsbasert og distribuert ledelse
  • Læringssentrerte møter
  • Ledelse av profesjonelle læringsfellesskap
  • Ledelse av barnehage- og skolebasert kompetanseutvikling

Tema 5: Analysere og utvikle barnehagens og skolens kultur

Formålet med dette temaet er å gi studentens kunnskap om hvordan barnehage- og skolekulturer påvirker handlingsrommet gjennom studier av:

  • Sammenhenger mellom barnehage- og skolekultur og rammene for styring og ledelse
  • Barnehagens og skolens handlingsrom
  • Analyse av barnehage/skolekulturen og organisasjonskulturen
  • Hvordan kulturanalyser kan fortolkes, og få forståelse av hvordan den kan hemme eller fremme utvikling i organisasjonen

Tema 6: Utvikle og lede nettverk

Formålet med dette temaet er å gi studenten kunnskap om det å utvikle og lede nettverk gjennom studier av:

  • Lærende nettverk som utviklingsstrategi
  • Hvordan bygge og drive ledernettverk på barnehage- og skolenivå
  • Hvordan ledelse av nettverk må forankres til teori om -utviklings- og endringsarbeid

Teaching and learning methods

Godkjent av rektor 1. juni 2011

Godkjent av studieutvalget ved fakultetet 11. mai 2017

Siste revisjon godkjent av prodekan for studier 31. januar 2020

Emneplanen gjelder fra høstsemester 2020

Course requirements

Arbeidskrav

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren. Arbeidskrav vurderes til «Godkjent» eller «Ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «Ikke godkjent», har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

Arbeidskrav 1 (individuelt)

Arbeidskravet omfatter å velge et utviklingsområde ved egen barnehage eller skole gjennom på den ene siden å beskrive barnehagens eller skolens organisasjonskultur (1/3 av arbeidskravet) og på den andre siden gjennomføre analysedelen av pedagogisk analyse (2/3 av arbeidskravet). Omfang: 1500 ord +/- 10%.

Arbeidskrav 2 (læringsgruppen)

Arbeidskravet består i at gruppen sammen skriver et notat fra barnehage- eller skolebesøket, basert på intervjuene som er gjennomført. Omfang: 1000 ord +/- 10%.

Arbeidskrav 3 (individuelt)

På bakgrunn av den pedagogiske analysen (fra arbeidskrav 1) velger studenten seg ut to til fire av de faktorene som opprettholder situasjonen på egen enhet. Arbeidskravet innebærer å beskrive noen avgrensede tiltak som vil redusere betydningen av de opprettholdende faktorene (tiltaksdelen i pedagogisk analyse) (2/3 av arbeidskravet), og reflektere over hvordan tiltakene dine skal føre til organisasjonslæring (1/3 av arbeidskravet). Omfang: 1500 ord +/- 10%. Etter godkjent arbeidskrav skal tiltakene prøves ut i egen barnehage eller skole.

Arbeidskrav 4 (individuelt)

Sluttsymposium: Muntlig presentasjon av arbeid med eget utviklingsområde. Omfanget på presentasjonen er på omlag 15 minutter. Presentasjonen skal redegjøre for hvilke analyser som er gjort (jf. arbeidskrav 1), hvilke tiltak som er planlagt (jf. arbeidskrav 2), og hvordan tiltakene er gjennomført og evaluert.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

  • Deltakelse på ett digitalt barnehage eller skolebesøk.
  • For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse. Begrunnelsen for dette er at det faglige innholdet på samlingene kun kan tilegnes ved tilstedeværelse, og at en avgjørende del av læringsarbeidet skjer i læringsgruppene på samlingene.

Deltakelse på barnehage- eller skolebesøket er obligatorisk siden det er bakgrunnen for å kunne utføre ett av arbeidskravene. Av velferdsgrunner kan det gis fritak for undervisning inntil et maksimum av 20 prosent samlet undervisningstid for hvert emne.

Assessment

LEDU6000. Andre semester:

Muntlig eksamen.

Eksamen er en individuell digital muntlig eksamen med en faglig presentasjon over et oppgitt tema som involverer ledelse av utviklings- og endringsarbeid. Praksiseksempler og teoretiske begreper trekkes inn for å belyse temaet og er utgangspunkt for selvstendig drøfting og kritisk refleksjon. Eksamen gjenspeiler en lederoppgave styrere og skoleledere må kunne mestre; det å holde en faglig presentasjon med en gjennomgående argumentasjon og evne å imøtekomme spørsmål og mulige innvendinger.

Studenten skal i løpet av to uker forberede en faglig presentasjon som følges opp av spørsmål fra to interne sensorer (om lag 15 minutter).

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Grading scale

Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått. Studentene får tilbakemelding etter sensormøte som avholdes umiddelbart etter spørsmålsrunden.

Vurderingskriterier/karaktergradering

Kriterier for bestått er at studenten gjennom presentasjonen dokumenterer god faglig innsikt i det valgte temaet. Temaet skal belyses med et praksiseksempel fra eget endrings- og utviklingsarbeid. Det er også et kriterium at studenten viser evne til selvstendig drøfting og kritisk refleksjon over sammenhengen mellom oppgavens teorivalg og praksiseksemplet.

Examiners

To interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.

Admission requirements

Målgruppe

Målgruppen for emnet er ledere i barnehage og skole som har fullført og bestått Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager (30 studiepoeng) eller Nasjonal rektorutdanning (30 studiepoeng) eller minimum 30 studiepoeng i ledelse eller tilsvarende.

Opptakskrav

Opptakskrav er fullført og bestått Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager (30 studiepoeng) eller Nasjonal rektorutdanning (30 studiepoeng) eller minimum 30 (eller 15+15) studiepoeng i ledelse eller tilsvarende. Med tilsvarende menes for eksempel emner i organisasjon og ledelse og/eller administrasjon og ledelse.

Kvalifiserte søkere må være ansatt som leder i barnehage eller skole. Ansettelsesforholdet skal dokumenteres med oppdatert informasjon fra barnehage- eller skoleeier.