Programplaner og emneplaner - Student
LEDL6000 Leadership for Professional Learning Communities (E) Course description
- Course name in Norwegian
- Ledelse av profesjonelle læringsfellesskap (BM)
- Study programme
-
Leadership for Professional Learning Communities
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Det er et eller flere arbeidskrav i hvert emne. Arbeidskravene varierer mellom individuelle skriftlige oppgaver og gruppeoppgaver. Arbeidskravene er nærmere beskrevet under det enkelte emne. Arbeidskrav i hvert emne skal være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke godkjennes, har studenten rett til å levere forbedret versjon én gang innen angitt tidsfrist. Dersom arbeidskravet igjen ikke blir godkjent, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen i det aktuelle emnet.
Required preliminary courses
Vurdering og sensur skal foregå i samsvar med bestemmelsene om vurdering i lov av 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler og Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet. Studentene plikter å sette seg inn i gjeldende regler. Vurderingsformene i studiet er skriftlige innleveringer som hjemmeeksamen og mappeeksamen. Vurderingsform er nærmere beskrevet under det enkelte emne. En forutsetning for å kunne framstille seg til eksamen er at studenten har fått godkjent arbeidskrav.
Som vurderingsuttrykk brukes en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, jf. Lov om universiteter og høyskoler § 3-9 (6). Det benyttes intern og ekstern sensor på hver eksamen. Studenter som har gyldig fravær på eksamen eller ikke består eksamen, har rett til ny/utsatt eksamen.
Studenten har rett til begrunnelse og rett til å klage på karakterfastsetting og/eller formelle feil ved eksamen, i samsvar med Lov om universiteter og høyskoler §§ 5-2 og 5-3.
Learning outcomes
Se fagplanen.
Content
Studiet er organisert som en deltidsutdanning over to semester:
- Åtte dager undervisning fordelt på fire samlinger à to dager med tillegg av nettbaserte forelesninger i kjernetemaer og en eksamenssamling
- To arbeidskrav
- To litteratur-web-seminarer
- Veiledning
Emnet har følgende fire temaer som emnet bygges opp om:
Tema 1: Tolke og forstå læreplanverket
Gjennom studiet vil studentene utvikle sine ferdigheter i analytiske kompetanse gjennom arbeid med styringsdokumenter, forskning og egne fortolkningsrammer gjennom studier av:
- hvilke ideer som ligger til grunn (ideenes læreplan)
- hvordan teksten skrives fram og hvilke begreper som anvendes i det skriftlige dokumentet (den formelle læreplanen)
- hvordan læreplanverket settes inn i en utdanningspolitisk sammenheng uttrykt i ulike styringsdokumenter (den oppfattede læreplan)
- hvordan læreplanverket kan tilpasses og implementeres i skolens praksis (den operasjonaliserte læreplan)
- hvordan den nye praksisen kan evalueres og utvikles gjennom erfaringsdeling og erfaringslæring (den erfarte læreplan)
Tema 2: Skape en felles forståelse på skolen av sentrale begreper og prinsipper i læreplanverket
Formålet med dette temaet er å gi studentene kunnskaper og ferdigheter i å lede læreplananalysen i personalet på en slik måte at:
- lærerne får innsikt i hva som er de sentrale prinsippene i læreplanverket
- lærerne får innsikt i hvordan de samsvarer/ikke samsvarer med skolens praksis
- ledere og lærere kan skape en felles retning i det videre læreplanarbeidet
Tema 3: Bruke læreplanverket til å lede ansattes lærings- og utviklingsarbeid
Formålet med dette temaet er å møte den utfordring som tidligere evaluering av læreplaner har vist, at aktørene i skolesektoren omtolker reformer i sitt eget bilde og i hovedsak fortsetter en praksis som de utførte tidligere. En ansvarliggjøring kan skje gjennom at læreres kompetanseutvikling bygges på følgende forutsetninger:
- lærere må sikres en bedre forståelse av sammenhengen mellom skolereformer og samfunnsutvikling
- lærerne må ha kunnskap i betydningen innsikt i og forståelse av hva de ønskede endringene dreier seg om
- lærerne må endre pedagogisk grunnsyn
- lærerne må ønske å endre gammel praksis
- lærerne må kunne utvikle nye undervisningsferdigheter
Tema 4: Utvikle og lede profesjonsfellesskapet ved skolen
Formålet med dette temaet er å utvikle studentens kompetanse i å utvikle og lede profesjonsfellesskapet ved skolen i prosessen med læreplanimplementeringen. I dette emnet legges derfor vekt på praktisk trening i konkret design av læringsarenaer, metoder for gjennomføring og oppfølging av læringssentrerte møter, metoder for å utvikle pedagogisk analysekapasitet i kolleger, og metoder for observasjon av praksis. Faglig og metodisk trekker temaet veksler på gruppeforskning og teamforskning, og det legges vekt på praktisk utprøving i et eget organisasjonsområde. Temaet tar gjennom praktiske tilnærminger opp fem faser i tillitsbasert ledelse fra rektors side:
- øke kjennskapet til medarbeidere
- bygge gjensidige relasjoner til interessentene
- etablere sterkere verdier
- autentisk ledelsespraksis
- mestringsorientert ledelse
Teaching and learning methods
Se fagplanen.
Course requirements
Se fagplanen.
Assessment
Se fagplanen.
Grading scale
Se fagplanen.
Examiners
Se fagplanen.
Admission requirements
Se fagplanen.