Programplaner og emneplaner - Student
LEDL6000 Leadership for Professional Learning Communities (E) Course description
- Course name in Norwegian
- Ledelse av profesjonelle læringsfellesskap (BM)
- Study programme
-
Leadership for Professional Learning Communities
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The course consists of 1 introductory meeting, and 6 - 12 seminars of 4 x 45 minutes, and time for discussion and a final seminar (4 x 45 minutes). The introductory meeting takes place 2 weeks ahead of the main part of the course. At this meeting, the structure, content and purpose of the course are presented. The students are asked to give short presentations of their Ph.D. projects, and describe how the course is relevant to it. The main purpose of this early session is to help the students to start systematic work with the course readings.
The seminars target central themes from the course readings for discussion and reflection. A high level of student participation is expected. During this time, students will produce several reaction papers (3 - 4 pages double spaced), and a final presentation of one central theme from the course. Themes are assigned by the lecturers.
The final seminar consists of a discussion of the presentations, which are distributed in advance as papers not to exceed 10 pages double spaced, and introduced by each candidate in a short (3 minute) session. Course teachers mediate the discussions.
Required preliminary courses
- All papers approved,
- attendance in at least 80 % of the seminars, and
- approved paper presentation in final seminar.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- Spesialisert kunnskap om tolking og forståelse av læreplanverket
- Avansert kunnskap om ideene i det nye læreplanverket
- Dybdeinnsikt i hvordan læreplanendringene påvirker skolens etiske og verdimessige fundament
- Dybdeinnsikt i hvordan ansvarliggjøring skjer gjennom kompetanseutvikling
- Inngående kunnskap om hvordan skoleledere i samarbeid med skolens tilsatte kan utvikle organisasjonen som et profesjonelt lærende fellesskap
Ferdigheter
Studenten kan:
- Gjennomføre en læreplananalyse
- Lede analyseprosesser i personalet
- Utvikle ledelse som lagarbeid og mellomledernes potensial
- Lede praktisk utprøving av tiltak i egen organisasjon og evaluering av disse sammen med tilsatte
- Lede skolens kompetanseutvikling i forebygging og inkluderende læringsmiljø i et profesjonelt fellesskap
Generell kompetanse
Studenten kan:
- Identifisere og forstå hvilken betydning utfordringer i læreplanverket har for elevens læring
- Ha en overordnet og samtidig detaljert forståelse av de kompliserte forholdene som inngår i en læreplanimplementering
- Se sammenhenger mellom læreplanverket og de ansattes lærings- og utviklingsarbeid og elevens læringsmiljø
- Kommunisere med allmennheten og skolens interessenter om hvordan ideene i det nye læreplanverket kan bidra til utvikling av elevenes læring
Content
Studiet er organisert som en deltidsutdanning over to semester:
- Åtte dager undervisning fordelt på fire samlinger à to dager med tillegg av nettbaserte forelesninger i kjernetemaer og en eksamenssamling
- To arbeidskrav
- To litteratur-web-seminarer
- Veiledning
Emnet har følgende fire temaer som emnet bygges opp om:
Tema 1: Tolke og forstå læreplanverket
Gjennom studiet vil studentene utvikle sine ferdigheter i analytiske kompetanse gjennom arbeid med styringsdokumenter, forskning og egne fortolkningsrammer gjennom studier av:
- hvilke ideer som ligger til grunn (ideenes læreplan)
- hvordan teksten skrives fram og hvilke begreper som anvendes i det skriftlige dokumentet (den formelle læreplanen)
- hvordan læreplanverket settes inn i en utdanningspolitisk sammenheng uttrykt i ulike styringsdokumenter (den oppfattede læreplan)
- hvordan læreplanverket kan tilpasses og implementeres i skolens praksis (den operasjonaliserte læreplan)
- hvordan den nye praksisen kan evalueres og utvikles gjennom erfaringsdeling og erfaringslæring (den erfarte læreplan)
Tema 2: Skape en felles forståelse på skolen av sentrale begreper og prinsipper i læreplanverket
Formålet med dette temaet er å gi studentene kunnskaper og ferdigheter i å lede læreplananalysen i personalet på en slik måte at:
- lærerne får innsikt i hva som er de sentrale prinsippene i læreplanverket
- lærerne får innsikt i hvordan de samsvarer/ikke samsvarer med skolens praksis
- ledere og lærere kan skape en felles retning i det videre læreplanarbeidet
Tema 3: Bruke læreplanverket til å lede ansattes lærings- og utviklingsarbeid
Formålet med dette temaet er å møte den utfordring som tidligere evaluering av læreplaner har vist, at aktørene i skolesektoren omtolker reformer i sitt eget bilde og i hovedsak fortsetter en praksis som de utførte tidligere. En ansvarliggjøring kan skje gjennom at læreres kompetanseutvikling bygges på følgende forutsetninger:
- lærere må sikres en bedre forståelse av sammenhengen mellom skolereformer og samfunnsutvikling
- lærerne må ha kunnskap i betydningen innsikt i og forståelse av hva de ønskede endringene dreier seg om
- lærerne må endre pedagogisk grunnsyn
- lærerne må ønske å endre gammel praksis
- lærerne må kunne utvikle nye undervisningsferdigheter
Tema 4: Utvikle og lede profesjonsfellesskapet ved skolen
Formålet med dette temaet er å utvikle studentens kompetanse i å utvikle og lede profesjonsfellesskapet ved skolen i prosessen med læreplanimplementeringen. I dette emnet legges derfor vekt på praktisk trening i konkret design av læringsarenaer, metoder for gjennomføring og oppfølging av læringssentrerte møter, metoder for å utvikle pedagogisk analysekapasitet i kolleger, og metoder for observasjon av praksis. Faglig og metodisk trekker temaet veksler på gruppeforskning og teamforskning, og det legges vekt på praktisk utprøving i et eget organisasjonsområde. Temaet tar gjennom praktiske tilnærminger opp fem faser i tillitsbasert ledelse fra rektors side:
- øke kjennskapet til medarbeidere
- bygge gjensidige relasjoner til interessentene
- etablere sterkere verdier
- autentisk ledelsespraksis
- mestringsorientert ledelse
Teaching and learning methods
Problemorientering og tilpasning i samlingene
Problemorientering og tilpasning i samlingene
Innholdet i samlingene er problembasert og rettet mot skolenes praksisutvikling.
Læringsaktiviteter i samlingene
Læringsaktivitetene i samlingene er varierte og omfatter:
- Forelesninger
- Digitale læringsressurser
- Selv-vurderinger og problemanalyse
- Casearbeid i læringsgrupper
- Ferdighetstrening i læringsgrupper
- Faglig belysning og diskusjoner i basisgrupper og plenum
- Gruppeveiledning/gruppecoaching
- Formativ vurdering gjennom studierådmetodikk
- Simulering og reflekterende team
Evaluering av samlingene
Ved annenhver samling gjennomføres et studieråd: Alle læringsgruppene drøfter seg frem til gruppevurdering av konkrete og spesifikke problemstillinger knyttet til samlingens læringsmål; inklusiv forslag til forbedring. Etter gruppearbeidene møtes faglig stab og gruppelederne til felles gjennomgang. Det utarbeides så referat med eventuelle tiltak for justering og føringer for etterfølgende samlinger. Fokus i denne evalueringen er nytteverdi for egen ledelse og relevans for praksisutvikling.
Course requirements
All
Assessment
Pass / Fail
Grading scale
Internal
Examiners
Principles of behavior, behavioral research, verbal behavior, motivation, selectionist sciences, complex behavior, integration of analytical units
Admission requirements
Målgruppe
Målgruppen for emnet er ledere i skolen som har fullført og bestått Nasjonal rektorutdanning (30 studiepoeng) eller minimum 30 studiepoeng i ledelse eller tilsvarende.
Opptakskrav
Opptakskrav er fullført og bestått Nasjonal rektorutdanning (30 studiepoeng) eller minimum 30 (eller 15+15) studiepoeng i ledelse eller tilsvarende. Med tilsvarende menes for eksempel emner i organisasjon og ledelse og/eller administrasjon og ledelse.
Kvalifiserte søkere må være ansatt som leder i skolen. Ansettelsesforholdet skal dokumenters med oppdatert informasjon fra skoleeier.