EPN-V2

KULT6700 Financial Management in Arts Organisations Course description

Course name in Norwegian
Økonomistyring i kulturorganisasjoner
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
FALL 2025
Schedule
  • Introduction

    This course enables students to analyze and manage the financial performance of an arts organization. Moreover, it provides a foundation of economic and financial concepts.

    Language of instruction is English.

  • Required preliminary courses

    None.

  • Learning outcomes

    After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

    Knowledge

    The student

    • understands how micro-economic concepts apply specifically to arts and cultural organizations (for example, supply and demand of seasonal program offerings and the impact of grants).
    • understands how accounting concepts affect decision-making in arts and cultural organizations (for example, the going concern assumption and the use of budgets).
    • has knowledge of finance concepts relevant to arts and cultural organizations (such as managing liquidity).

    Skills

    The student can

    • determine the financial impact of program offerings of an arts organization (such as program cost, ticket price, need for liquidity and funding).
    • assess economic risks associated with a cultural undertaking or the organization at large.
    • analyze the financial performance of an arts organization, including a comparison with peer organizations in the arts.

    General competence

    • Students will be equipped to take part in board level discussions about the economic conditions and financial performance of an arts organization.
  • Teaching and learning methods

    Dette er det innledende samfunnsvitenskapelige emnet for førstesemesterstudenter på bachelor i norsk tegnspråk. Emnet tar utgangspunkt i at døve og tegnspråklige er en språklig minoritet, og skal gi studentene verktøy og begreper til å beskrive og forstå tegnspråklige som en språklig minoritet i norsk og internasjonalt perspektiv.

    Emneplan ble godkjent i utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.

  • Course requirements

    Emnet har ingen krav til forkunnskaper.

  • Assessment

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • Har innsikt i begreper som brukes innenfor det tverrfaglige forskningsfeltet Deaf studies for å forstå og beskrive døves og hørselshemmedes liv
    • Kan beskrive studier av døve i et mangfoldsperspektiv
    • Kan sammenlikne hovedtrekkene ved sentrale begreper innen fagfeltet deaf studies

    Ferdigheter

    Studenten

    • Kan redegjøre for utviklingen i studier av døves og tegnspråkliges liv
    • Kan diskutere døve og tegnspråklige som språklig minoritet med et interseksjonselt perspektiv
    • Kan forklare sammenhengen mellom endringer i samfunnets syn på døve og tegnspråk og forskning på døve og tegnspråk
    • Kan presentere teoretiske begreper fra deaf studies på tegnspråk,
    • Kan redigere en kort video med egenutviklet presentasjon
    • Kan diskutere ulikhet og mangfold blant døve

    Generell kompetanse

    Studenten

    • Kan bruke sentrale begreper fra deaf studies til å beskrive og analysere observerte eller erfarte hendelser med eller blant døve
    • Kan delta i, og bidra til kunnskapsbaserte dialoger om døve og tegnspråk på fysiske og virtuelle møteplasser
    • Kjenner igjen og kan identifisere ulike perspektiver på døve og tegnspråklige mennesker.
  • Permitted exam materials and equipment

    Undervisningen består av en kombinasjon av forelesninger, arbeid i grupper og prosjektbaserte oppgaver. Det forventes også at studentene tar i bruk digitale videoløsninger for egen produksjon av tegnspråklige tekster og innleveringer.

  • Grading scale

    Alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

    1. Studentene skal oppsøke og delta på en organisert samling med tegnspråklige. Denne hendelsen skal både beskrives og analyseres med bruk av sentrale begreper fra pensum. Arbeidskravet leveres inn skriftlig (1250 ord +/- 10 %) som individuell oppgave. Formålet med arbeidskravet er spesielt å vise at man kan bruke sentrale begreper fra emnets pensum til å beskrive og analysere observerte eller erfarte hendelser med eller blant døve.
    2. Studenten skal diskutere hvordan døve både kan forstås som en språklig minoritet og som funksjonshemmede i lys av relevante teorier. Arbeidskravet leveres inn skriftlig (1250 ord +/- 10 %) som individuell oppgave. Formålet med arbeidskravet er spesielt å vise innsikt i døves status i samfunnet.
    3. Studentene skal i grupper på 2-3 personer lage et opptak av en gruppesamtale (10 minutter +/- 10%). De velger ut hvert sitt begrep fra Deaf studies, og presenterer samt diskuterer disse begrepene opp mot hverandre i en samtale som skal tas opp. Begrepene skal være godkjent av faglærer på forhånd innen fastsatt dato. Arbeidskravet leveres inn som gruppeoppgave. Formålet med arbeidskravet er å vise at studenten kjenner til sentrale begreper i pensum, vise at studenten både kan presentere og diskutere disse i samhandling med andre, samt demonstrere praktiske ferdigheter i bruk av visuelle presentasjonsverktøy. Detaljert informasjon om arbeidskrav blir gitt ved semesterstart.

    Se programplan for generell informasjon om arbeidskrav.

    Krav om deltakelse

    Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.

  • Examiners

    Emnet tar for seg de kultur- og kunnskapspolitiske rammeverk som er viktige for bibliotek og andre kultur- og informasjonsinstitusjoner. Vi ser nærmere på allmenn kulturpolitikk, litteraturpolitikk og politikken relatert til arkiv, bibliotek og museum. Disse politikkområdene blir studert i lys av kulturpolitiske tradisjoner og teknologisk utvikling. Vi ser også nærmere på hva som kjennetegner den kulturpolitiske forskningen.

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Course contact person

    Ingen forkunnskapskrav.