Programplaner og emneplaner - Student
KULT6500 Aesthetics and Leadership Course description
- Course name in Norwegian
- Estetikk og ledelse
- Study programme
-
One-Year Programme in Arts Management
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om læreplaner og fagområdets stilling og utviklingspotensial i videregående opplæring
- har kunnskap om fagområdets teoretiske forankring og kulturelle betydning med utgangspunkt et historisk og nåtidig samfunnsperspektiv
- har kunnskap om relevante forskningsperspektiver knyttet til undervisning i videregående opplæring og arenaer for anvendt teater
- har kunnskap om ulike undervisnings- vurderings- og veiledningsformer som egner seg i videregående opplæring og andre arenaer for anvendt teater
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisningsforløp med utgangspunkt i læreplaner for videregående opplæring
- kan samarbeide om å skape et trygt og inkluderende læringsmiljø, tilpasse undervisningen til elevenes forutsetninger, interesser og lokale rammefaktorer i VGS og andre arenaer for anvendt teater
- kan anvende ulike veilednings- og vurderingsstrategier i undervisningen
- kan drøfte og reflektere over kunstpedagogiske teorier knyttet til undervisning, tverrfaglige prosjekter og eget skapende arbeid
Generelle kompetanse
Studenten
- kan samarbeide med aktuelle partnere i lokalsamfunnet som teaterkunstnere og dramapedagoger på ulike institusjoner, bedrifter og offentlige etater
- kan reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv
- kan bidra til å fremme forståelse for mangfold og ulike kulturelle uttrykk i samtiden
- kan anvende forskningsmetoder for forsøks- og utviklingsarbeid innen fagområdet
Required preliminary courses
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KunnskapStudenten har
- kunnskap om hvordan teknologi brukes innen eget fagfelt og hvordan dette påvirker fagarbeiderens yrkesutøvelse
- kunnskap om bruk av ny teknologi og digital kompetanse for planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og vurdering av opplæringen i sentrale yrkesoppgaver innen egne utdanningsprogram
FerdigheterStudenten kan
- anvende ny teknologi og digital kompetanse til å dokumentere bruken av yrkesfaglige arbeidsprosesser på en hensiktsmessig måte
- anvende ny teknologi og digital kompetanse til planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og vurdering av sentrale yrkesoppgaver innen eget utdanningsprogram
- vurdere og dokumentere hvordan ny teknologi kan innvirke på yrkesfaglige arbeidsprosesser
- bruke nettbaserte tjenester til deling av erfaringer og kunnskaper
Generell kompetanse
Studenten kan
- utvikle grunnlag for læringsoppgaver som bygger relevant kompetanse for å møte ulike yrkers bruk av ny teknologi
- bruke teknologi til samhandling og læring
- bruke teknologi på en etisk forsvarlig måte
Learning outcomes
Gradert karakterskala A-F.
Teaching and learning methods
Eksamen er en individuell, skriftlig semesteroppgave. I besvarelsen skal studenten drøfte erfaringer med arbeidskravene i lys av studiets læringsutbytte og relevant teori. Besvarelsen skal være på 2000 ord +/- 10% .
Arbeid med eksamensoppgaven foregår i siste halvdel av emnet og innlevering er ved avslutning av emnet.
Ny/utsatt eksamen
Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.
Course requirements
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Assessment
Gradert skala A-F
Permitted exam materials and equipment
Assessment of practical training. The assessment is based on the learning outcomes for the course and the continuous assessment that students are subject to throughout the practical training period.
Students can only be assessed if they meet the minimum attendance requirement of 90% for the practical training. For more information, see the general part of the programme description about practical training assessment.
Resit assessment: Students who fail a period of practical training normally have to retake the whole practical training period.
Grading scale
Anbefalt gjennomført og bestått Fagdidaktikk 1
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.
Course contact person
The midway and final assessments are made by the practical training supervisor in cooperation with the contact lecturer. The final decision on whether to award a pass or fail grade is made by the university.