EPN-V2

KULT6500 Aesthetics and Leadership Course description

Course name in Norwegian
Estetikk og ledelse
Study programme
One-Year Programme in Arts Management
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
SPRING 2020
Schedule
Course history

Introduction

Studentene vil i dette emnet få en gjennomgang av tradisjonelle og nyere ledelsesteorier. Disse kobles opp mot og drøftes i sammenheng med ulike forståelsesmodeller og perspektiver på strategi og strategiutvikling i organisasjoner. Teoriene vil illustreres med eksempler fra kunst- og kulturfeltet. Studentene inviteres til å reflektere over de særlige utfordringene som lederskap innen kunst- og kulturfeltet innebærer så vel som vekselvirkninger mellom kunstnerisk og administrativ ledelse.

Forelesningene vil også omhandle det å utøve lederrollen, dens begrunnelse, ansvar og rammer. I tillegg til faglærer vil det i undervisningen også bli trukket inn gjesteforelesere med ledererfaring fra denne typen virksomheter.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Kunnskap

Studenten:

  • kjenner til begreper, modeller og teorier i tradisjonelle og nyere ledelsesteorier.
  • kjenner til ulike perspektiver og modeller for organisasjonsendring.
  • har kunnskap om ledelsens rolle i endringsprosesser.
  • har kunnskap om læring og medvirkning som grunnlag for organisasjonsutvikling.

Ferdigheter

Studenten:

  • kan analysere og forstå ledelsesfaglige problemstillinger og utfordringer gjennom anvendelse av teoretisk innsikt i ledelsesfaget.
  • kan bruke noen utvalgte analytiske verktøy til strategisk analyse og beslutningstaking.
  • kan bidra i planleggingen og ledelsen av en strategiprosess.

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan reflektere selvstendig og kritisk over ulike teorier for strategi og ledelse, samt over egen og andres lederadferd.

Content

Ingen forkunnskapskrav.

Teaching and learning methods

Undervisningsformene er forelesninger, arbeid med konkrete case (reelle organisasjoner/ledere) i grupper og drøftinger i plenum. Studentpresentasjoner av både teori/forskning og case vil ha en sentral plass.

Course requirements

Det er to arbeidskrav i dette emnet. Alle studenter skal foreta en presentasjon i gruppe av et emne for resten av klassen. Emnet, som kan være en artikkel eller en case, fastlegges i begynnelsen av semesteret. I tillegg skal studenten levere skisse til semesteroppgave. Skissen er grunnlag for veiledning i plenum eller individuelt/skriftlig og skal godkjennes av faglærer. Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent for å få gå opp til eksamen.

Assessment

Eksamen består av en innlevert semesteroppgave på 12-15 sider. Semesteroppgaven kan skrives i grupper på inntil 2 studenter og skal ta utgangspunkt i en egendefinert problemstilling fra en reell organisasjon/leder. Innholdet i semesteroppgaven skal være en analyse av problemstillingen basert i teori og forskning, samt drøfting av løsningsforslag/tiltak.

Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt.

Grading scale

Gradert skala A - F.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av eksamen.

Course contact person

Emnet gir kunnskap om grunnleggende økonomi. Studentene får innføring i regnskap og budsjettering samt grunnleggende bedriftsøkonomi.