Programplaner og emneplaner - Student
KULT6500 Aesthetics and Leadership Course description
- Course name in Norwegian
- Estetikk og ledelse
- Study programme
-
One-Year Programme in Arts Management
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Curriculum
-
SPRING 2018
- Schedule
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Studentene vil i dette emnet få en gjennomgang av tradisjonelle og nyere ledelsesteorier. Disse kobles opp mot og drøftes i sammenheng med ulike forståelsesmodeller og perspektiver på strategi og strategiutvikling i organisasjoner. Teoriene vil illustreres med eksempler fra kunst- og kulturfeltet. Studentene inviteres til å reflektere over de særlige utfordringene som lederskap innen kunst- og kulturfeltet innebærer så vel som vekselvirkninger mellom kunstnerisk og administrativ ledelse.
Forelesningene vil også omhandle det å utøve lederrollen, dens begrunnelse, ansvar og rammer. I tillegg til faglærer vil det i undervisningen også bli trukket inn gjesteforelesere med ledererfaring fra denne typen virksomheter.
Recommended preliminary courses
Det anbefales at man tar emnet Organisering og ledelse av kunst og kultur før man tar dette emnet.
Required preliminary courses
Arbeidskravene i det obligatoriske startemnet Organisering og ledelse av kunst og kultur KULT6000 må være godkjent.
Learning outcomes
Kunnskap
Studenten:
- kjenner til begreper, modeller og teorier i tradisjonelle og nyere ledelsesteorier
- kjenner til ulike perspektiver og modeller for organisasjonsendring
- har kunnskap om ledelsens rolle i endringsprosesser
- har kunnskap om læring og medvirkning som grunnlag for organisasjonsutvikling
Ferdigheter
Studenten:
- kan analysere og forstå ledelsesfaglige problemstillinger og utfordringer gjennom anvendelse av teoretisk innsikt i ledelsesfaget
- kan bruke noen utvalgte analytiske verktøy til strategisk analyse og beslutningstaking
- kan bidra i planleggingen og ledelsen av en strategiprosess
Generell kompetanse
Studenten:
- kan reflektere selvstendig og kritisk over ulike teorier for strategi og ledelse, samt over egen og andres lederadferd
Content
- Teorier om ledelse og organisasjonsmessig læring
- Kunstledelse
- Strategisk analyse
- Strategiprosesser og beslutninger
Teaching and learning methods
Undervisningsformene er forelesninger, arbeid med konkrete case (reelle organisasjoner/ledere) i grupper og drøftinger i plenum. Studentpresentasjoner av både teori/forskning og case vil ha en sentral plass.
Course requirements
Alle studenter skal foreta en presentasjon i gruppe av et emne for resten av klassen. Emnet, som kan være en artikkel eller en case, fastlegges i begynnelsen av semesteret. I tillegg skal studenten levere skisse til semesteroppgave. Skissen er grunnlag for veiledning i plenum eller individuelt/skriftlig og skal godkjennes av faglærer. Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent for å få gå opp til eksamen.
Assessment
Eksamen består av en innlevert semesteroppgave på 12-15 sider. Semesteroppgaven kan skrives i grupper på inntil 2 studenter og skal ta utgangspunkt i en egendefinert problemstilling fra en reell organisasjon/leder. Innholdet i semesteroppgaven skal være en analyse av problemstillingen basert i teori og forskning, samt drøfting av løsningsforslag/tiltak. Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt.
Grading scale
Gradert skala A - F.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene.