EPN-V2

KULT6300 Arts Marketing Course description

Course name in Norwegian
Kunstmarkedsføring
Study programme
One-Year Programme in Arts Management
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Suksessen til moderne kunst- og kulturinstitusjoner vil avhenge av kreative, ukonvensjonelle og koordinerte langsiktige tilnærminger for å forstå omgivelsene, skape publikumsverdi og for å kommunisere med interessentene. Markedsføring er en kjerneaktivitet i alle kunst- og kulturvirksomheter, der en av utfordringene er å sørge for et stabilt publikumsgrunnlag. Emnet tar for seg hvilke strategiske, taktiske og operative virkemidler, konsepter og teknikker kunstmarkedsførere kan bruke for å kunne operere i kunst- og kulturmarkedet. Emnet trekker fra en mengde markedsførings- og forbruksforskning, og kombinerer både ledelses-, relasjons- og kultursinnsikter. Emnet kombinerer teori med praktiske øvelser for å utvikle kompetanse i markedsføring av kunst- og kulturprodukter og bidra til at virksomheter og utøvere når sine kunstneriske, økonomiske og sosiale mål.

Undervisningsspråk er norsk, men undervisningsmateriale og mulige gjesteforelesninger er på engelsk.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om de særegne forholdene som preger verdi- og meningsmettede produkter og tjenester i kunst- og kultursektoren.
  • har inngående kunnskap om ulike verktøy som kan brukes for å løse markedsføringsutfordringer i kunst- og kulturvirksomheter.
  • har bred kunnskap om rammeverk for strategiutvikling og markedsplanlegging.
  • har avansert kunnskap om ulike metoder for å samle og bruke informasjon om publikum, konkurrenter og virksomhetens omgivelser i markedsarbeidet.
  • har bred kunnskap om publikumssegmentering og målgruppeanalyse.
  • har kunnskap om posisjonering og merkebygging i kunst- og kultursektoren.
  • har dybdekunnskap om forskjellen mellom produkter og tjenester og hvordan tjenesteprodusenter skiller seg fra andre produsenter.
  • har dybdekunnskap om kunstmarkedsføring og bruk av de taktiske virkemidler som produkt- og tjenesteutvikling, prissetting, gjøre produkter og tjenester tilgjengelig for publikum, markedskommunikasjon og relasjonsmarkedsføring.

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere og vurdere markedsføringsutfordringer kunst- og kulturvirksomheter står overfor.
  • kan identifisere og utforske markedsføringsmuligheter og systematiske tilnærminger for å løse utfordringer virksomhetene står overfor.
  • kan analysere kunst- og kulturvirksomheters nåværende markedsorientering.
  • kan bruke sekundære forskningskilder for å definere og bedre forstå målgrupper og konkurransesituasjonen i bransjen.
  • kan gjennomføre egne undersøkelser for å identifisere segmenter og målgrupper samt analysere publikumsadferd.
  • kan identifisere og gjennomføre aktiviteter som vil øke virksomhetens verdiskaping.
  • kan segmentere publikum og velge målgruppe.
  • kan posisjonere kunst- og kulturvirksomheter i markedet og bygge merkevarer.
  • kan bruke sentrale markedsføringsverktøy, konsepter og teknikker, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere kritisk over markedsføringens betydning for kunst- og kulturliv.
  • kan identifisere og løse markedsføringsrelaterte problemer og løse problemstillinger knyttet til oppstart og utvikling av tilbud og virksomhet.

Teaching and learning methods

Emnet tar for seg praksislærers ansvar og forpliktelse i vurdering av studentenes helhetlige lærerkompetanse i samsvar med nasjonale retningslinjer, styringsdokumenter og en løpende skikkethetsvurdering.

Utvikling av evne til kritisk refleksjon over egen rolle som lærerutdanner, og et helhetlig syn på lærerutdanning står sentralt.

Course requirements

Ingen

Assessment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har solid kunnskap om aktuelle nasjonale og lokale styringsdokumenter som omhandler vurdering i pedagogisk praksis
  • har bred kunnskap om vurdering på ulike arenaer i pedagogisk praksis
  • har bred kunnskap om etiske perspektiver i vurdering av studenter i pedagogisk praksis
  • har solid kunnskap om skikkethetsvurdering av studenter i pedagogisk praksis

Ferdigheter

Studenten

  • kan observere og vurdere studenter i pedagogisk praksis utfra en helhetlig kompetanse og skikkethet
  • kan gjennomføre vurderingsarbeid av studenter i pedagogisk praksis i samsvar med lover, forskrifter, og nyere forskning på feltet
  • kan formidle fremover- og tilbakemeldinger som fremmer mestring og motivasjon hos studenten
  • kan legge til rette for faglige vurderingssamtaler i tråd med læringsutbyttebeskrivelsene for praksisopplæringen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere og drøfte etiske utfordringer og dilemmaer knyttet til vurdering i pedagogisk praksis.
  • kan samarbeide med utdanningsinstitusjonen om vurderingen av studenter i praksis
  • kan bidra i utvikling av koherens og samarbeid mellom lærerutdanningsinstitusjonene og praksis
  • er godt kjent med forskrifter og prosedyrer angående tvil om skikkethet og fare for ikke bestått praksis, og kan handle i samsvar med disse

Permitted exam materials and equipment

Arbeidsmåtene veksler mellom teoretiske innføringer, fordypning i faglitteratur og forskning, arbeid med oppgaver, utprøving av veiledningsmetoder og innlevering av arbeidskrav. Studentenes egenaktivitet og egne refleksjoner er sentrale.

Studenten kan ta kontakt med emneansvarlig ved behov.

Grading scale

Det er ett arbeidskrav knyttet til emnet som må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen:

  • Individuelt skriftlig refleksjonsnotat om løpende vurdering av lærerstudentens skikkethet og faglig progresjon. Refleksjonsnotatet skrives i lys av relevant litteratur, forskning og aktuelle styringsdokumenter. Omfang: 1 000 +/-10%.

Se nærmere beskrivelse av gjennomføring av arbeidskrav og konsekvensene av ikke godkjent eller ikke gjennomført arbeidskrav i programplanen.

Examiners

Eksamen er en individuell multimodal presentasjon med utgangspunkt i relevant litteratur, forskning og aktuelle styringsdokumenter. Presentasjonen skal være en PowerPoint-presentasjon eller annet selvkjørende presentasjonsverktøy med tekst, bilder (figurer) og egne kommentarer knyttet til et gitt tema. Omfang: Den multimodale presentasjon skal ha en varighet på inntil 10 minutter.

Ny og utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen.Ved første ny og utsatt eksamen kan den multimodale presentasjonen bearbeides, ved senere forsøk må det lages ny presentasjon

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Course contact person

Alle hjelpemidler er tillatt, men det skal benyttes korrekt referanseteknikk og alle kilder skal oppgis.