Programplaner og emneplaner - Student
KULT6300 Arts Marketing Course description
- Course name in Norwegian
- Kunstmarkedsføring
- Study programme
-
One-Year Programme in Arts Management
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Suksessen til kunst- og kulturinstitusjoner i det 21. århundre og fremover vil avhenge av kreative, ukonvensjonelle og koordinerte langsiktige tilnærminger for å forstå omgivelsene, skape publikumsverdi og for å kommunisere med interessentene. Markedsføring er en kjerneaktivitet i alle kunst- og kulturvirksomheter, der en av utfordringene er å sørge for et stabilt publikumsgrunnlag. Emnet tar for seg hvilke strategiske, taktiske og operative virkemidler, konsepter og teknikker kunstmarkedsførere kan bruke for å kunne operere i kunst- og kulturmarkedet. Emnet har både en fot i "the managerial school" med et industrielt, transaksjonsbasert syn, og en fot i "den nordiske skolen" med relasjonsmarkedsføring. Emnet kombinerer teori med praktiske øvelser for å utvikle kompetanse i markedsføring av kunst- og kulturprodukter og bidra til at virksomheter og utøvere når sine kunstneriske, økonomiske og sosiale mål.
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om de særegne forholdene som preger verdi- og meningsmettede produkter og tjenester i kunst- og kultursektoren.
- har inngående kunnskap om ulike verktøy som kan brukes for å løse markedsføringsutfordringer i kunst- og kulturvirksomheter.
- har bred kunnskap om rammeverk for strategiutvikling og markedsplanlegging.
- har avansert kunnskap om ulike metoder for å samle og bruke informasjon om publikum, konkurrenter og virksomhetens omgivelser i markedsarbeidet.
- har bred kunnskap om publikumssegmentering og målgruppeanalyse.
- har kunnskap om posisjonering og merkebygging i kunst- og kultursektoren.
- har dybdekunnskap om forskjellen mellom produkter og tjenester og hvordan tjenesteprodusenter skiller seg fra andre produsenter.
- har dybdekunnskap om kunstmarkedsføring og bruk av de taktiske virkemidler som produkt- og tjenesteutvikling, prissetting, gjøre produkter og tjenester tilgjengelig for publikum, markedskommunikasjon og relasjonsmarkedsføring.
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere og vurdere markedsføringsutfordringer kunst- og kulturvirksomheter står overfor.
- kan identifisere og utforske markedsføringsmuligheter og systematiske tilnærminger for å løse utfordringer virksomhetene står overfor.
- kan analysere kunst- og kulturvirksomheters nåværende markedsorientering.
- kan bruke sekundære forskningskilder for å definere og bedre forstå målgrupper og konkurransesituasjonen i bransjen.
- kan gjennomføre egne undersøkelser for å identifisere segmenter og målgrupper samt analysere publikumsadferd.
- kan identifisere og gjennomføre aktiviteter som vil øke virksomhetens verdiskaping.
- kan segmentere publikum og velge målgruppe.
- kan posisjonere kunst- og kulturvirksomheter i markedet og bygge merkevarer.
- kan bruke sentrale markedsføringsverktøy, konsepter og teknikker, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg.
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere kritisk over markedsføringens betydning for kunst- og kulturliv.
- kan identifisere og løse markedsføringsrelaterte problemer og løse problemstillinger knyttet til produkt-/tjenesteutvikling og oppstart av ny virksomhet.
Teaching and learning methods
Emnet tar for seg praksislærers ansvar og forpliktelse i vurdering av studentenes helhetlige lærerkompetanse i samsvar med nasjonale retningslinjer, styringsdokumenter og en løpende skikkethetsvurdering.
Utvikling av evne til kritisk refleksjon over egen rolle som lærerutdanner, og et helhetlig syn på lærerutdanning står sentralt.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Arbeidskravet er en skriftlig innleveringsoppgave, som løses i gruppe på inntil tre studenter. Omfang på innleveringsoppgaven skal være mellom 1000-1500 ord.
Formålet med arbeidskravet er at studentene skal anvende teori i praksis.
For studenter som ikke får gjennomført arbeidskravet på grunn av godkjent fravær, avtales alternativt arbeidskrav med faglærer.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Assessment
Eksamen i emnet er en hjemmeeksamen over en periode på to dager (48 timer).
Besvarelsen skal ha et omfang på 10 sider (+/- 10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Besvarelsen leveres individuelt eller sammen med én annen.
Permitted exam materials and equipment
Arbeidsmåtene veksler mellom teoretiske innføringer, fordypning i faglitteratur og forskning, arbeid med oppgaver, utprøving av veiledningsmetoder og innlevering av arbeidskrav. Studentenes egenaktivitet og egne refleksjoner er sentrale.
Studenten kan ta kontakt med emneansvarlig ved behov.
Grading scale
Det er ett arbeidskrav knyttet til emnet som må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen:
- Individuelt skriftlig refleksjonsnotat om løpende vurdering av lærerstudentens skikkethet og faglig progresjon. Refleksjonsnotatet skrives i lys av relevant litteratur, forskning og aktuelle styringsdokumenter. Omfang: 1 000 +/-10%.
Se nærmere beskrivelse av gjennomføring av arbeidskrav og konsekvensene av ikke godkjent eller ikke gjennomført arbeidskrav i programplanen.
Examiners
Eksamen er en individuell multimodal presentasjon med utgangspunkt i relevant litteratur, forskning og aktuelle styringsdokumenter. Presentasjonen skal være en PowerPoint-presentasjon eller annet selvkjørende presentasjonsverktøy med tekst, bilder (figurer) og egne kommentarer knyttet til et gitt tema. Omfang: Den multimodale presentasjon skal ha en varighet på inntil 10 minutter.
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen.Ved første ny og utsatt eksamen kan den multimodale presentasjonen bearbeides, ved senere forsøk må det lages ny presentasjon
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Course contact person
Alle hjelpemidler er tillatt, men det skal benyttes korrekt referanseteknikk og alle kilder skal oppgis.