Programplaner og emneplaner - Student
KULT6300 Arts Marketing Course description
- Course name in Norwegian
- Kunstmarkedsføring
- Study programme
-
One-Year Programme in Arts Management
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Curriculum
-
SPRING 2018
- Schedule
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
En av utfordringene i kunst- og kultursektoren er å sørge for et stabilt kundegrunnlag. Emnet kombinerer teori med praktiske øvelser for å utvikle kompetanse i markedsføring og entreprenørskap for å sikre at organisasjoner og utøvere når alle sine finansielle, sosiale og artistiske mål.
Recommended preliminary courses
Det anbefales at man tar emnet Organisering og ledelse av kunst og kultur før man tar dette emnet.
Required preliminary courses
Arbeidskravene i det obligatoriske startemnet Organisering og ledelse av kunst og kultur KULT6000 må være godkjent.
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten:
- har grunnleggende kunnskap om innovasjon, entreprenørskap og markedsføring og sammenhengen mellom disse
- har kjennskap til ulike verktøy som kan brukes for å løse markedsføringsutfordringer i bedrifter
- har grunnleggende kunnskap om bruk av de ulike virkemidlene i markedsføring (produkt, pris, distribusjon og promotering) i en kunst- og kultursetting
- har grunnleggende kunnskap om markedsanalyse, strategi, kjøpsadferd og markedssegmentering
Ferdigheter
Studenten:
- kan beskrive, analysere og reflektere over hvordan en utvikler nye produkter eller tjenester og starter opp en virksomhet
- kan lage en realistisk forretnings- og markedsplan for en ny virksomhet
- kan bruke sentrale markedsføringsverktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg
Generell kompetanse
Studenten:
- kan identifisere og løse markedsføringsrelaterte problemer og løse problemstillinger knyttet til produkt-/tjenesteutvikling og oppstart av ny virksomhet
Innhold
- Kulturelt entreprenørskap
- Kreativitet og innovasjon
- Entreprenørskap
- Start og etablering av ny virksomhet
- Forretnings- og markedsplanen
- Markedsføringens konkurransemidler
- Publikumsutvikling
- Kultursponsing
Teaching and learning methods
Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger, oppgaveløsing og innlevering av studentarbeider. Studentene forventes å arbeide med utdelte øvingsoppgaver.
Course requirements
En skriftlig gruppeoppgave på 5-10 sider. Hver gruppe skal bestå av ca. fire studenter. Oppgaven presenteres i plenum før innlevering. Oppgaven må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom oppgaven ikke godkjennes, gis det mulighet for å levere forbedret versjon én gang. Faglærer informerer om frister for levering. Gruppens forslag til forretningsidé og forretningsplan skal presenteres og drøftes i plenum.
Assessment
Det avholdes individuell, skriftlig eksamen under tilsyn på 5 timer i slutten av semesteret. Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler.
Grading scale
Gradert skala A - F.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av eksamen.