EPN-V2

KULT6200 Project Management Course description

Course name in Norwegian
Prosjektledelse
Study programme
One-Year Programme in Arts Management
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Prosjekter er en sentral arbeidsform innen kunst- og kultursektoren. Da er det viktig å kunne lede, styre og jobbe med prosjekter i samspill med andre aktører. Emnet tar for seg ledelse, organisering, styring og gjennomføring av prosjekter, og gruppeprosesser og teamarbeid knyttet til prosjekter, samt hjelpemidler til bruk innen prosjektstyring. Emnet gir en solid innsikt i teoretiske forhold knyttet til prosjekt som fenomen, og kombinerer det med praktiske øvelser for å utvikle kompetanse i prosjektledelse.

Undervisningsspråk er norsk.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om anvendelse av prosjekt som format innenfor de komplekse, konfliktfylte og usikre rammer som preger kunst- og kulturfeltet.
  • har inngående kunnskap om sentrale teorier innen prosjektarbeid og prosjektledelse.
  • har avansert kunnskap om sentrale forhold knyttet til prosjektteam og gruppeprosesser.
  • kan anvende kunnskap om prosjekt som grunnlag for å kunne skape verdi for de som er involvert i prosjekter.
  • har innsikt i å kunne identifisere og forstå usikkerhets- og interessenthåndtering i prosjektledelse.
  • har analytiske ferdigheter som setter studenten i stand til å vurdere ulike prosjektkonsepter og strategier for prosjektgjennomføring.

Ferdigheter

Studenten

  • kan konseptualisere særegne forhold for prosjekter innen kunst- og kulturfeltet, for derigjennom å identifisere og anerkjenne betingelsene og rammene for anvendelse av prosjekter på en egnet måte.
  • kan reflektere over egne og andres bidrag i prosesser i et prosjektteam, og er i stand til å styre og lede prosjekter innen kunst- og kulturfeltet.
  • kan anvende metodiske hjelpemidler innen prosjektstyring.

Generell kompetanse

Studenten

  • har gode samarbeidsevner og kan løse problemstillinger på en kreativ måte.
  • har evne til å vurdere hvilke prosjektformater som kan anvendes under ulike betingelser.

Teaching and learning methods

Det vil bli brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, studentpresentasjoner, øvelser og gruppediskusjoner.

Course requirements

Studentene deles inn i grupper på 4-6 personer som jobber sammen gjennom semesteret. Gruppen skal gjennomføre et opplegg basert på prosjektadministrative metoder og tilnærminger. Prosjektene som studentene skal gjennomføre, vil bli avklart tidlig i semesteret. Det vil i løpet av semesteret være tre arbeidskrav knyttet til prosjektet.

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: En skriftlig gruppeinnlevering, ca. 900 ord.
  • Arbeidskrav 2: En skriftlig gruppeinnlevering, ca. 900 ord.
  • Arbeidskrav 3: Muntlig gruppepresentasjon på ca. 15-20 minutter, med tilhørende digital presentasjon/powerpoint.

Formålet med arbeidskravene er at studentene skal øve på å anvende fagstoffet selvstendig.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Assessment

Eksamen i emnet består av to deler:

1) Prosjektrapport i gruppe. Prosjektrapporten i gruppe vil utformes etter nærmere presisering og skal ha et omfang på 5000 ord (+/- 10 %), ekskludert forside, innholdsfortegnelse og vedlegg. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri / Verdana 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

2) Individuell faglig innleveringsoppgave. Den individuelle faglige innleveringsoppgaven skal ha et omfang på 3000 ord (+/- 10 %), ekskludert forside, innholdsfortegnelse og vedlegg. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri / Verdana 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Det gis en samlet karakter på de to innleveringene, der gruppeoppgaven utgjør 40% av karakteren og den individuelle oppgaven utgjør 60%.

Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen i de(n) delen(e) som ikke er bestått. Ved stryk på individuell oppgave må studenten levere en ny besvarelse. Ved stryk på gruppeoppgave kan gruppen levere en omarbeidet versjon av oppgaven.

Permitted exam materials and equipment

This course provides insight into the complex role of child welfare officers as professionals in the Norwegian welfare system. The students will be given an introduction to the history of the child welfare service, its social mandate and welfare policy goals, and ethical guidelines for child welfare officers. The division of tasks and responsibility in the welfare system as a whole and the sphere of child welfare in particular, are central aspects of the course. The students will gain insight into their own role as future child welfare officers and how previous experience can influence their interactions with children and parents/guardians. An introduction to creative methods will give the students an opportunity to reflect on their reactions and feelings, and they will learn how creative methods can be used in practical child care and welfare work.

Grading scale

None

Examiners

Knowledge

The student

· has knowledge of the child welfare service’s social mandate and the division of tasks and responsibility in the social welfare administration

· has knowledge of children’s upbringing and childhood with particular emphasis on understanding children, young people and families in vulnerable life situations

· has knowledge of preventive work and social pedagogy work with children and young people in vulnerable life situations and their families

· has knowledge of social pedagogy, their own profession and the history of child welfare and its role in society

· has knowledge of how the design of health and social policy affects priorities and professional practice in the area of child welfare

· is familiar with entrepreneurship and innovation in child welfare

· has knowledge of how creative methods form part of a child welfare officer's relational competence

Skills

The student

· can reflect on the effect of welfare policy on professional practice

· can reflect on the complex professional role of child welfare officers

· has an understanding of how different activities are initiated and managed with emphasis on mastery and participation

· can reflect on how their own reactions, feelings and experience can influence interactions with others

General competence

The student

· is familiar with key health and social policy issues, the development of the welfare state and relevant professions

· has an understanding of how the child welfare service’s organisation and structure affect the performance of social pedagogy work

· has insight into how creative methods can be used in relational work with children and families

· has emerging insight into how to sort their own reactions and feelings in their professional practice

Course contact person

The course is taught through lectures, self-study, base groups, skills training in groups and other teaching methods as needed.