Programplaner og emneplaner - Student
KULT6000 Organization and Management in Arts and Culture Course description
- Course name in Norwegian
- Organisering og ledelse av kunst og kultur
- Study programme
-
One-Year Programme in Arts Management
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emnet vil studentene få inngående kunnskap om hvordan sentrale begreper og teorier i organisasjons- og ledelsesfaget kan anvendes på den særegne konteksten som kunst- og kulturfeltet representerer. Emnet tar for seg kjennetegn ved kunst- og kulturfeltet og de kreative næringene i Norge, relasjonen mellom kunstfaglig ledelse og administrativ ledelse, kriterier for vurdering av kunst og kultur, og organisering og ledelse av frivillige. Studentene vil analysere ulike organisasjonstyper som kunstinstitusjonen, ensembler og frie grupper, begivenheter og festivaler, frilansere og små virksomheter, nettverk og kunstproduksjoner på en selvstendig og kritisk måte. Det vektlegges evne til å koble teorier og begreper til aktuelle case innen kunst- og kulturfeltet.
Det anbefales sterkt å ta dette emnet i første semester da emnet gir et godt faglig grunnlag for de andre emnene på studiet.
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om kunst- og kulturfeltet som særegen kontekst for organisering og ledelse.
- har avansert kunnskap om særskilte utfordringer for ulike organisasjonstyper, herunder kunstinstitusjonen, det frie kunstfeltet, festivaler, begivenheter, frilansere, små virksomheter, nettverk og kunstproduksjoner.
- kan på en selvstendig måte anvende sentrale begreper, teorier og modeller innen organisasjons- og ledelsesfag for å analysere relevante problemstillinger innen kunst- og kulturfeltet med vekt på resultater, struktur, prosess, ledelse og omgivelser.
- har inngående kunnskap om dilemmaer og konflikter i organisering og ledelse av kunst og kultur,
- har innsikt i ulike kriterier for vurdering av kunst og kultur med vekt på en kritisk tilnærming til måling av kunstnerisk kvalitet og nyskapning.
Ferdigheter
Studenten
- kan beskrive, analysere og reflektere på en selvstendig måte over ulike organisasjonsformer innen kunst- og kulturfeltet.
- kan analysere og forholde seg til sentrale utfordringer tilknyttet organisering og ledelse innen kunst- og kulturfeltet ved å kombinere begreper og teori i faget på en kreativ og selvstendig måte.
- kan under veiledning foreta en selvstendig undersøkelse av en case i kunst- og kulturfeltet.
Generell kompetanse
Studenten
- har analytiske og problemløsende evner innen organisering og ledelse av kunst og kultur, og er i stand til å anvende dette på sentrale problemstillinger innen organisering og ledelse av kunst og kultur.
- kan kommunisere med andre både innenfor og utenfor kunst- og kulturfeltet vedrørende ledelses- og organisasjonsmessige problemstillinger.
Teaching and learning methods
Det vil bli brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, studentpresentasjoner, rollespill og gruppediskusjoner.
Course requirements
The language is English. For Norwegian students, the topic of health management is taught in Norwegian.
This common course is developed for all the bachelor’s degree programmes taught at the Faculty of Health Sciences that are covered by the National Curriculum Regulations for Norwegian Health and Welfare Education (RETHOS).
The course deals with public health and health management. In the Public Health Act, public health is defined as “the state and distribution of health in the population”. The course deals with the distribution of health challenges in the population based on risk factors related to health. Education, work and living conditions and international guidelines are elements affecting disease, illness, health and quality of life in the population at individual, group and societal level. Several of the international sustainability goals direct attention to countering public health risk factors.
Health management emphasis a fundamental understanding of how the health service is organised, relevant legislation, strategies and goals for preventive and health promoting work in Norway. For international students, the focus will be on the Nordic welfare model.
Assessment
The student must have been admitted to the study programme.
Permitted exam materials and equipment
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge and skills:
Knowledge
The student
- can describe and explain factors that affect disease, health and quality of life in groups or the population as a whole
- can describe the epidemiological and demographical foundation for public health work
- can describe social inequality in relation to health, and is familiar with the national and global consequences of inequality
- can describe the purpose, organisation and coordination of health and social care services
- is familiar with relevant laws and regulations relating to the health and social care services
- can describe the relationship between work, education, social participation, inclusion and the experience of health
- can describe the goals for sustainable development and their significance for public health
Skills
The student can
- reflect on ethical challenges related to public health work that aims to change behaviours
- find, assess and refer to health promoting and preventive strategies, organisation and measures in light of the goals for sustainable development
- reflect on how and why the status of Sami as indigenous peoples affects the development of the health and social care services
Grading scale
The teaching and learning methods include digital textbooks and on-campus supervised seminars. The course is organized as flipped classroom. Digital textbooks will be made available to students in advance.
Examiners
None