Programplaner og emneplaner - Student
KULT6000 Organization and Management in Arts and Culture Course description
- Course name in Norwegian
- Organisering og ledelse av kunst og kultur
- Study programme
-
One-Year Programme in Arts Management
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Se emneplan under for beskrivelse av studieinnhold.
Required preliminary courses
Vektingsreduksjon på 5 studiepoeng med emne VEIPR6000 Veiledning og vurdering 1, 5 stp.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om kunst- og kulturfeltet som særegen kontekst for organisering og ledelse.
- har avansert kunnskap om særskilte utfordringer for ulike organisasjonstyper, herunder kunstinstitusjonen, det frie kunstfeltet, festivaler, begivenheter, frilansere, små virksomheter, nettverk og kunstproduksjoner.
- kan på en selvstendig måte anvende sentrale begreper, teorier og modeller innen organisasjons- og ledelsesfag for å analysere relevante problemstillinger innen kunst- og kulturfeltet med vekt på resultater, struktur, prosess, ledelse og omgivelser.
- har inngående kunnskap om dilemmaer og konflikter i organisering og ledelse av kunst og kultur,
- har innsikt i ulike kriterier for vurdering av kunst og kultur med vekt på en kritisk tilnærming til måling av kunstnerisk kvalitet og nyskapning.
Ferdigheter
Studenten
- kan beskrive, analysere og reflektere på en selvstendig måte over ulike organisasjonsformer innen kunst- og kulturfeltet.
- kan analysere og forholde seg til sentrale utfordringer tilknyttet organisering og ledelse innen kunst- og kulturfeltet ved å kombinere begreper og teori i faget på en kreativ og selvstendig måte.
- kan under veiledning foreta en selvstendig undersøkelse av en case i kunst- og kulturfeltet.
Generell kompetanse
Studenten
- har analytiske og problemløsende evner innen organisering og ledelse av kunst og kultur, og er i stand til å anvende dette på sentrale problemstillinger innen organisering og ledelse av kunst og kultur.
- kan kommunisere med andre både innenfor og utenfor kunst- og kulturfeltet vedrørende ledelses- og organisasjonsmessige problemstillinger.
Teaching and learning methods
Det vil bli brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, studentpresentasjoner, rollespill og gruppediskusjoner.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Gruppepresentasjon på 45 minutter for resten av klassen. En utdypning av krav til gruppepresentasjonens innhold vil bli delt ut på første forelesning.
- Arbeidskrav 2: Skisse til prosjektoppgave på inntil 3 sider. Skissen danner grunnlag for veiledning og skal godkjennes av faglærer.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Assessment
Eksamen i emnet er en semesteroppgave som skrives individuelt eller i grupper på to personer.
Semesteroppgaven skal ha et omfang på 12-15 sider hvis man skriver individuelt, og 16-20 sider hvis man skriver i gruppe. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri / Verdana 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
En student kan ved ikke bestått levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang. Blir den omarbeidede versjonen av oppgaven vurdert til ikke bestått, må studenten levere en ny oppgave med ny problemstilling.
Studenter som har bestått semesteroppgaven, men ønsker å forbedre karakteren, må levere en ny oppgave med ny problemstilling.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A - F
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.