EPN-V2

KUDRA6200 Drag in Society Course description

Course name in Norwegian
Drag i Samfunnet
Study programme
The Art of Drag
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Programme description
Course history

Introduction

Praksisstudier: i kommunehelsetjenesten/spesialisthelsetjenesten, psykisk helse (8 uker), inkludert selvstudier, simulering, digitale læringsressurser, forelesninger og seminarer.

Deler av undervisningen er organisert som omvendt undervisning. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig på forhånd. 

I INTER1300 «Tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn, unge og familiene deres» benyttes universitetets læringsplattform brukes for kommunikasjon, informasjon, kunnskapsinnhenting og kunnskapsutvikling. Studentene får tilgang til faglige tekster og/eller interaktive oppgaver, informasjon, pensum og caser på universitetets læringsplattform.

Required preliminary courses

Praksisstudier innehar krav om tilstedeværelse (90 %), egenpresentasjon til praksisstart og egenvurdering til midt- og sluttvurdering, deltakelse på seminar, simulering - relasjonelle ferdigheter og samhandling, refleksjonsoppgave - individuell oppgave om etikk, makt og lovverk relatert til egen erfaring i praksisstudiene. Omfang 1000 ord (+/- 10 %).

 

Learning outcomes

Vurdering i praksis

Vurderingen tar utgangspunkt i gitte kriterier basert på læringsutbytter for emnet, vurderingskriterier, den løpende vurderingen, skikkethetsvurderingen og obligatoriske aktiviteter gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.

Teaching and learning methods

På dette studiet lærer studentene praktiske og teoretiske tilnærminger til kunstformen drag, studentene får lære om det norske dragfeltet og ta del i samarbeid med representanter fra dette, og skal utvikle projekter med utgangspunkt i drag som metode. De skal anvende teori i praktisk arbeid alene eller i samarbeid med andre, og en sentral forskningstradisjon på dette studiet er aksjonsforskning hvor det praktiske arbeidet drives av spørsmål om endringsbehov.

I studiet brukes det arbeidsformer som forelesning, demonstrasjoner, forestilingsarbeid, utprøvinger av kostyme og sminke, konseptutvikling, sminking, kostymedesign, seminar, veiledning og faglig diskusjon, og det forutsettes aktiv deltagelse i undervisningen. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, ferdigheter og faglige forståelse. Det forventes at studenten anvender pensum i emnet, samt innhenter og anvender relevant fagstoff utenfor pensum.

Course requirements

Arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter:

1. Prosjektbeskrivelse: Studenten skal skrive en prosjektbeskrivelse av sitt prosjekt på mellom 700 - 1200 ord.

2. Praktisk estetisk: Studenten skal ta del i og gjennomføre et dragprosjekt alene eller sammen med andre (minimum 1, maks 5) på studiet der studenten benytter seg av det hen har tilegnet seg av kunnskaper og erfaringer for å utvikle et dragprosjekt som skal formidles til en tenkt målgruppe. Det er ikke noe krav om at studenten selv må være delaktig på scenen, men hen skal ha ansvar for det kunsteriske og produksjonsmessige ved prosjektet.

Arbeidskravene må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen. Det er emne- og/eller fagansvarlig som godkjenner arbeidskravene.

Obligatorisk oppmøte

Oppmøte i forelesning/workshops er obligatorisk. Det kreves minimum 80% tilstedeværelse. Ved fravær ut over 20% må studentene levere inn et alternativt arbeidskrav. Hvor mange undervisningsaktiviteter som utgjør 80% blir avklart av emneleder ved studiestart når timeplanen er publisert. Ved fravær ut over 25% mister studenten retten til å framstille seg for eksamen. Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som både er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.

Assessment

Bestått-Ikke bestått.

Permitted exam materials and equipment

Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått-ikke bestått fattes av universitetet.

Grading scale

Gradert skala A - F.

Examiners

SYKKPRA50 og SYKPPRA50 er 100 % overlappende.

Admission requirements

Drag i Samfunnet (Drag in Society) er for ulike yrkesgrupper som ønsker å jobbe med kunstformen drag og utvikle sin mangfoldskompetanse og som kunstdidaktisk praksis. Studiet retter seg mot kunstnere, miljøarbeidere, lærere i grunnopplæringen og andre formidlere som ønsker å jobbe med drag som et pedagogisk og fagdidaktisk redskap. I tillegg vil dramapedagoger og dragartister som ønsker faglig kompetanseheving innen sitt felt være sentrale målgrupper.

Videreutdanningen er for kunstpedagoger og dragartister som ønsker å løfte sin kompetanse i kreativ, estetisk og innovativ tenkning og utvikling. Dette innebærer både en refleksjon om hvordan vi lærer gjennom skapende praksiser, men også om konkret opplæring. Med dette emnet ønsker vi å skape et rikt pedagogisk læringsmiljø hvor man eksperimenterer i forholdet mellom estetisk uttrykksform, design, pedagogikk og fellesskap. I videreutdanningstilbudet skal studentene både individuelt og i fellesskap være aktive skapere av drag som perfomancekunst, praktisk håndverk, og også anvende drag som en blikkåpner og se samfunnet fra et normkritisk perspektiv.

Course contact person

Overlapping courses

Ingen