Programplaner og emneplaner - Student
KUDRA6200 Drag in Society Course description
- Course name in Norwegian
- Drag i Samfunnet
- Study programme
-
The Art of Drag
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
«Drag i samfunnet» (eng. "Drag in Society") er et skapende, tverrestetisk og tverrfaglig studie som går ut på at studenten skal anvende kunstformen «drag» i formidlingsprosjekter rettet mot ulike målgrupper i samfunnet. Drag ses her som iscenesettelse av kjønn og uttrykk gjennom transformasjonsteknikker og scenekunst. Studenten skal tilegne seg kunnskaper og ferdigheter gjennom praktisk-teoretisk undervisning/workshops med hovedvekt på det praktiske. Her får studenten det som skal til for å kunne utvikle sitt drag-prosjekt og formidle dette til sin tenkte målgruppe. Dette videreutdanningsstudiet foregår i løpet av et halvår og gir til sammen 15 studiepoeng.
«Drag i samfunnet» er et enkeltemne (15 studiepoeng) der studentene jobber tverrfaglig og tverrestetisk. Læringsutbyttene fra dette studiet har relevans i andre fagfelt da det kan gi mangfoldskompetanse og verktøy å ta med seg videre inn i andre fagfelt. Særlig estetiske, pedagogiske og/eller kjønnteoretiske studier, som drama og teaterkommunikasjon, kunstformidling, design, og håndverk, pedagogikk, dans, sang og andre.
Undervisningen legges opp slik at studentene får muligheten til å tilnærme seg den kunnskapen og ferdighetene de trenger for å gjennomføre eksamen. Det legges vekt på det utøvende aspektet med drag, og derfor er all undervisning obligatorisk å delta på. Her må studenten regne med å jobbe fysisk på gulvet, samarbeide med medstudenter, utforske ulike uttrykk, utprøve på seg selv sminke, leke med kostymer og andre teknikker for å transformere seg selv inn til en dragkarakter. I tillegg skal vi koble på teori og praksis, mens vi jobber utøvende for å kunne reflektere over og drøfte drag opp mot relevante samfunnsnyttige problemstillinger.
Required preliminary courses
Dette studiet bygger videre på emnet KUDRA6100 - Kunsten å dragge og krever at studenten enten har 15 studiepoeng i Kunsten å dragge, eller har en tilsvarende kunstnerisk praksis. Tilsvarende kunstnerisk praksis kan være aktiv drag-praksis over en periode på minimum 2 år. Sistnevnte krever en CV med kun drag-relatert utvalg som et tilleggsdokument ved søknad.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- Har bred kunnskap om utvikling og formidling av kunstneriske konsepter til ulike målgrupper.
- Har kunnskaper om kunstnerisk utviklingsarbeid, queer metodologi og aksjonsforskning.
- Kjenner til norske og internasjonale drag-prosjekter/praksiser.
Ferdighet
Studenten:
- Kan anvende kunnskap om drag, kunstneriske prosesser og produksjon til å skape egne prosjekter, og gjennomføre kreative prosesser.
- Kan selv og med andre planlegge, utøve og reflektere over egne og andres dragpraksis.
- Kan drøfte fenomenet drag opp mot samfunnsrelevant spørsmål, og la dette gjenspeiles i den kunstneriske prosessen.
- Kan utvikle en problemformulering for et dragprosjekt i samfunnet med utgangspunkt i sitt og andres skapende arbeid.
Generell kompetanse
Studenten:
- Kan beskrive, analysere og kommunisere eget og andres kunstneriske dragpraksis til fagfeller og til allmennheten.
- Kan plassere sitt eget arbeid i relasjon til tverrfaglig og samtidskunstnerisk praksis og teori.
Teaching and learning methods
På dette studiet lærer studentene praktiske og teoretiske tilnærminger til kunstformen drag, studentene får lære om det norske dragfeltet og ta del i samarbeid med representanter fra dette, og skal utvikle projekter med utgangspunkt i drag som metode. De skal anvende teori i praktisk arbeid alene eller i samarbeid med andre, og en sentral forskningstradisjon på dette studiet er aksjonsforskning hvor det praktiske arbeidet drives av spørsmål om endringsbehov.
I studiet brukes det arbeidsformer som forelesning, demonstrasjoner, forestilingsarbeid, utprøvinger av kostyme og sminke, konseptutvikling, sminking, kostymedesign, seminar, veiledning og faglig diskusjon, og det forutsettes aktiv deltagelse i undervisningen. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, ferdigheter og faglige forståelse. Det forventes at studenten anvender pensum i emnet, samt innhenter og anvender relevant fagstoff utenfor pensum.
Course requirements
Arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter:
1. Prosjektbeskrivelse: Studenten skal skrive en prosjektbeskrivelse av sitt prosjekt på mellom 700 - 1200 ord.
2. Praktisk estetisk: Studenten skal ta del i og gjennomføre et dragprosjekt alene eller sammen med andre (minimum 1, maks 5) på studiet der studenten benytter seg av det hen har tilegnet seg av kunnskaper og erfaringer for å utvikle et dragprosjekt som skal formidles til en tenkt målgruppe. Det er ikke noe krav om at studenten selv må være delaktig på scenen, men hen skal ha ansvar for det kunsteriske og produksjonsmessige ved prosjektet.
Arbeidskravene må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen. Det er emne- og/eller fagansvarlig som godkjenner arbeidskravene.
Obligatorisk oppmøte
Oppmøte i forelesning/workshops er obligatorisk. Det kreves minimum 80% tilstedeværelse. Ved fravær ut over 20% må studentene levere inn et alternativt arbeidskrav. Hvor mange undervisningsaktiviteter som utgjør 80% blir avklart av emneleder ved studiestart når timeplanen er publisert. Ved fravær ut over 25% mister studenten retten til å framstille seg for eksamen. Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som både er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.
Assessment
Eksamen i dette emnet er todelt, med én skriftlig og én muntlig del:
Del 1: Muntlig
I etterkant av den praktisk estetiske arbeidskravet, gjennomføres en muntlig eksaminasjon som innledes med en presentasjon fra studenten og en dialog med sensorene. I presentasjonen skal studenten drøfte den kreative prosessen, kunstneriske valg, teoretiske perspektiver og selve gjennomføringen ved å sette dette opp mot hverandre. Studenten disponerer 20 minutter på presentasjonen og deretter følger det en samtale med spørsmål fra sensorene på ca. 15 minutter.
Muntlig eksamen teller 70% av karakteren, og kan ikke påklages.
Del 2: Skriftlig
Med utgangspunkt i arbeidskravene, skal studenten reflektere, diskutere og drøfte sitt prosjekt opp mot samfunnsrelevante spørsmål og relevant teori. Oppgaven skal være mellom 2500 - 3000 ord.
Skriftlig eksamen teller 30 % av karakteren, og kan påklages.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Emnet er en introduksjon til den norske lærerprofesjonen. Gjennom undervisningen i emnet får studentene kunnskap om samfunnsfaglige perspektiver knyttet til bærekraftig utvikling og demokratiopplæring i skolen. De får også kunnskap om lærerarbeid og lærerprofesjonalitet i skolen gjennom tema som profesjonsetikk og klasseledelse. Studentene skal også videreutvikle sine norskferdigheter, for å kunne forstå lengre sammenhengende muntlig framstillinger og fagtekster om profesjonsrelaterte temaer som er behandlet i undervisningen, og uttrykke seg skriftlig og muntlig om disse.
Examiners
Emnet inngår i studieprogrammet for kompletterende lærerutdanning, og er beregnet på studenter som har fått innvilget opptak på dette programmet.
Course contact person
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har videreutviklet praktisk kunnskap om norsk språksystem og om relevant fagspråk som angår lærerprofesjonen
- har kunnskap om karakteristiske trekk ved norsk fagspråk og norske fagtekster
- har videreutviklet kunnskap om ulike typer norske fagtekster og lesestrategier for å finne informasjon og orientere seg i disse
- har kunnskap om grunnleggende profesjonsetiske prinsipper og dilemmaer i tilknytning til undervisning og læring i skolen
- har kunnskap om overganger mellom trinn og skoleslag
- har kunnskap om arbeid med verdier og holdninger i undervisningen for å fremme kritisk refleksjon og handlingskompetanse hos elevene
- har kunnskap om ulike samiske kulturuttrykk og språk, levemåter og kamp for politiske og utdanningsmessige rettigheter i et historisk perspektiv
- har kunnskap om klasseledelse og klasseledelses betydning for læring og læringsmiljø
Ferdigheter
Studenten
- kan forstå hovedinnholdet, vesentlige detaljer, komplekse argumentasjonsrekker og ulike synspunkter i forelesninger, artikler og fagbøker, foredrag og andre profesjonsrelaterte og akademiske presentasjoner på norsk
- kan uttrykke seg presist og nyansert på norsk, gjøre rede for egne meninger, kommentere andres innspill og argumentere ved å gå i dybden og forklare ulike synspunkter i samtaler og diskusjoner i profesjons- og studiesammenheng
- kan lese på norsk med stor grad av selvstendighet, bruke hensiktsmessige lesestrategier etter teksttype og formål, vurdere kilder kritisk og referere til ulike kilder i egne fagtekster
- kan skrive klare sammenhengende tekster på norsk, der informasjon fra ulike kilder blir vurdert, sammenfattet og formidlet på en saklig og nyansert måte, der egne og andres synspunkter underbygges med tydelig argumentasjon og eksempler
- kan reflektere og planlegge undervisning som fremmer oppslutning om bærekraftig utvikling og demokrati
- kan reflektere over klasseledelse og elevers læringsmiljø, og drøfte hvordan ulike faktorer påvirker elevers læringsarbeid.
Generell kompetanse
Studenten
- kan delta i faglige diskusjoner, lede gruppediskusjoner på en demokratisk måte ved å gi rom for å anerkjenne ulike bidrag og synspunkter, oppdage misforståelser og føre samtalen videre
- kan bruke det norske språket som verktøy for læring
- har videreutviklet forståelse for hvilken rolle språk og kommunikasjon har i profesjons- og utdanningssammenheng
- har innsikt i egen språklæringsprosess, og kan videreutvikle sine språkferdigheter for å ta del i mer komplekse språklige sammenhenger
- kan aktivt forholde seg til hvordan profesjonelle verdivalg påvirker elevenes læringsarbeid
- kan forstå sammenhenger mellom relevant forskning og muligheter i pedagogisk praksis
Overlapping courses
For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Arbeidskrav 1: Samfunnsfag, demokrati og bærekraftig utvikling
Studenten skal, med bakgrunn i pensumlitteraturen, presentere et samfunnsfaglig tema for lærer og medstudenter. Muntlig fremlegg (omlag 15 minutter). Formålet med arbeidskravet er å identifisere og diskutere relevante samfunnsfaglige spørsmål knyttet til demokrati og/eller bærekraftig utvikling.
Arbeidskrav 2: Profesjonsetikk
Arbeidskravet består av to deler:
a) Individuell skriftlig innlevering (800 ord +/- 10 %).
b) Individuell muntlig presentasjon (om lag 15 minutter).
Arbeidskravet er knyttet til pensum og studentene skal reflektere rundt et profesjonsetisk dilemma, og analysere dette ved bruk av teori og modeller. Målet med arbeidskravet er at studentene skal få øvelse i å forholde seg aktivt til etiske verdivalg i læreres hverdag.
Arbeidskrav 3: Overganger
Skriftlig tekst med omfang (800 ord +/- 10 %) ord pluss eventuelle vedlegg. Arbeidskravet gjennomføres individuelt. Formålet med dette arbeidskravet er at studentene skal få erfaring med å skrive fagrelaterte tekster og å få øvelse i å utrykke meninger og forklare synspunkt ved bruk av profesjonsrelatert fagspråk.
Arbeidskrav 4: Klasse- og læringsledelse
Skriftlig tekst med omfang (800 ord +/- 10 %). Dette kan være sammendrag av fagartikkel eller annen relevant tekst om klasse- og læringsledelse. Arbeidskravet gjennomføres individuelt. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal få øvelse i å lese og forstå fagtekster, oppsummere hovedinnholdet, uttrykke sine meninger og skrive en sammenhengende tekst.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Språklæringen forutsetter aktiv deltakelse i undervisningen, som vil rette seg mot utvikling av studentenes muntlige og skriftlige ferdigheter i profesjonsrelatert norsk. Gjennom studiet skal studentene utvikle sin yrkesspråklige kompetanse i norsk, gjennom interaksjon med andre studenter og faglærere, få nødvendige skriftlige og muntlige øvelser og relevant tilbakemelding på sin språkutvikling. Slike ferdigheter kan ikke tilegnes kun ved selvstudier, men må opparbeides gjennom reel dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Emnet har krav om 80 % deltakelse i undervisningen. Fravær som overstiger 20 % medfører at studenten ikke får avlegge eksamen.
For utfyllende informasjon om faglig aktivitet med krav om deltakelse, se programplandelen.
For å kunne fortsette studiet etter andre semester, må studentene dokumentere oppnådd B2-kompetanse innenfor alle delferdigheter på norskprøven (muntlig og skriftlig), jf. forskrift om opptak til høyere utdanning § 2-2. Studenten må derfor delta på norskprøve på nivå B1–B2. Norskprøven arrangeres eksternt og består av en skriftlig og en muntlig prøve som kan tas uavhengig av hverandre. Mer informasjon om norskprøven og alternativer til hvor denne kan gjennomføres vil bli gitt ved semesterstart.