Programplaner og emneplaner - Student
KUDRA6100 The Art of Drag Course description
Introduction
Alle hjelpemidler tillatt.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om både norsk og internasjonal draghistorie og dragfagfeltet i Norge.
- har kunnskap om kjønns- og queer teori, og kan se fenomenet drag i lys av dette.
- har kunnskap om teorier om drag og perfomativitet.
- har kunnskaper om dramaturgi, dragsjangerens formspråk og sceniske virkemidler.
Ferdighet
Studenten.
- kan utforske, reflektere og drøfte draguttrykk og selv skape sin egen dragpersona.
- kan anvende ulike transformasjonteknikker i arbeid med å skape en dragkarakter.
- kan selv og i samarbeid med andre, planlegge, utøve og reflektere over egne og andres draguttrykk og dragacts.
- kan drøfte fenomenet drag opp mot samfunnsrelevante temaer, gjennom argumentasjon og kritisk tenkning.
- kan drøfte drag opp mot andre relevante fagfelt.
Generell kompetanse
Studenten.
- kan se nyttefunksjoner drag og performatitivitet kan ha i egne og andres fagfelt.
- kan benytte seg av dragkonvensjoner og -teori i arbeid ved ulike arenaer.
- kan foreta valg i forhold egne og andres visjoner og konsepter innen dragsjangeren.
- kan jobbe tverrestetisk og tverrfaglig for å utforske potensiale i dragsjangeren.
Content
«Kunsten å dragge» er et enkeltemne (15 studiepoeng) som kan kombineres med andre fag, særlig estetiske, pedagogiske og/eller kjønnteoretiske studier, som drama og teaterkommunikasjon, kunst, design, og håndverk, pedagogikk, dans, sang og andre fagfelt der drag kan både være en uttrykksform og/eller en metode.
All undervisning og prosjekter på dette emnet er obligatoriske, der det på slutten av semestret vil være to eksamener, en praktisk eksamen og en skriftlig eksamen.
Undervisningen legges opp slik at studentene får muligheten til å tilnærme seg den kunnskapen og ferdighetene de trenger for å gjennomføre eksamenene. Det legges vekt på det utøvende aspektet med drag, og derfor er all undervisning obligatorisk å delta på. Her må studenten regne med å jobbe fysisk på gulvet, utforske ulike uttrykk, utprøve på seg selv sminke, leke med kostymer og andre teknikker for å transformere seg selv inn til en dragkarakter. I tillegg skal vi koble på teori og praksis, mens vi jobber utøvende for å kunne reflektere over og drøfte drag opp mot relevante samfunnsnyttige problemstillinger.
Teaching and learning methods
Intern og ekstern sensor.
Course requirements
I forkant av eksamenen skal studenten gjennomføre et arbeidskrav der hen muntlig forklarer, viser og reflekterer over et kunstnerisk konsept. Dette konseptet blir utgangspunktet for den praktiske eksamenen og må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 % fravær i emnet.
Assessment
Emnet Profesjonsrettet pedagogikk (30 studiepoeng) er bygget opp av to deler:
- Fellestema - et klasserom for alle
- Fordypningstema - profesjonsrettet pedagogikk
Del 1. Fellestema - et klasserom for alle
Fellestemaet består av følgende tre deltemaer, som hver har følgende innhold:
Inkludering og klassen som fellesskap:
- elevkultur for læring og danning
- mangfold, likeverd og likestilling
- den digitale dimensjonen i barn og unges hverdagsliv
Det profesjonelle møtet:
- kommunikasjon og samhandling
- pedagogisk veiledning
- interprofesjonelt samarbeid
Utviklings- og endringsarbeid:
- lokalt utviklingsarbeid
- kritikk, analyse og handlingsrom
- kreativitet og utforskende virksomhet
Del 2. Fordypningstema - profesjonsrettet pedagogikk 1
Fordypningstemaet består av følgende tre deltemaer, som hver har følgende innhold:
Tema 1: Lærerarbeid i et mangfoldig klasserom for alle
- Profesjonskunnskap og profesjonsetikk
- Klasseromsforskning
- Dialogisk undervisning og læring
- Fellesskap og ulikhet
- Eleven og nye kompetanseområder
Tema 2: Sosialpedagogisk lærerarbeid
- Oppvekst og sosialisering i dagens samfunn
- Barn og unge i vanskelige livssituasjoner
- Skolens arbeid med psykisk helse og livsmestring
- Veiledning og profesjonell utvikling
- Flerfaglig samarbeid
Tema 3: Forsknings - og utviklingsarbeid i profesjonsfellesskapet
- Utdanningspolitiske rammer for skolens forsknings- og utviklingsarbeid
- Profesjonsfelleskapet
- Praksisbaserte tilnærminger til forsknings- og utviklingsarbeid
- Planlegging og analyse av lokalt utviklingsarbeid
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A - F.
Examiners
Begge eksamene har en intern og en ekstern sensor.
Admission requirements
Studiet er for de som ønsker å jobbe med og anvende drag som et estetisk kommunikasjonsfag og forankre dette i teaterkunsten, pedagogikken, og andre kunstfag og fagfelt. Dette er for de som liker å jobbe utøvende og praktisk, som vil utfordre seg selv og som ønsker mer kunnskap og ferdigheter innenfor dragsjangeren. Dette er også for dem som ønsker å fylle sin verktøykasse med nye metoder, teorier og refleksjoner til å benytte i andre fagfelt hvor dette er relevant.
Studiet krever at du har generell studiekompetanse/realkompetanse og enten 60 st.p i estetiske emner eller tilsvarende estetisk realkompetanse. Den estetiske realkompetansen tilsvarer minst ett års fulltidsarbeid/fagskole/folkehøgskole innen estetiske fag.
Course contact person
Emneansvarlig: Remi Johansen Hovda