Programplaner og emneplaner - Student
KUDRA6100 The Art of Drag Course description
- Course name in Norwegian
- Kunsten å dragge
- Study programme
-
The Art of Drag
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
«Kunsten å dragge» (eng. "The Art of Drag"), et utøvende og tverrestetisk studie som går ut på at studenten skal bli kjent med kunstformen «drag» og hva som skal til for å anvende og formidle drag. Drag ses her som iscenesettelse av kjønn og uttrykk gjennom transformasjonsteknikker og scenekunst. Studenten skal tilegne seg kunnskaper og ferdigheter gjennom praktisk-teoretisk undervisning/workshops med hovedvekt på det praktiske. Her får studenten det som skal til for å kunne skape sitt draguttrykk og formidle et kunstnerisk drag-konsept på en scene. Dette videreutdanningsstudiet foregår i løpet av et halvår og gir til sammen 15 studiepoeng.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om både norsk og internasjonal draghistorie og dragfagfeltet i Norge.
- har kunnskap om kjønns- og queer teori, og kan se fenomenet drag i lys av dette.
- har kunnskap om teorier om drag og perfomativitet.
- har kunnskaper om dramaturgi, dragsjangerens formspråk og sceniske virkemidler.
Ferdighet
Studenten.
- kan utforske, reflektere og drøfte draguttrykk og selv skape sin egen dragpersona.
- kan anvende ulike transformasjonteknikker i arbeid med å skape en dragkarakter.
- kan selv og i samarbeid med andre, planlegge, utøve og reflektere over egne og andres draguttrykk og dragacts.
- kan drøfte fenomenet drag opp mot samfunnsrelevante temaer, gjennom argumentasjon og kritisk tenkning.
- kan drøfte drag opp mot andre relevante fagfelt.
Generell kompetanse
Studenten.
- kan se nyttefunksjoner drag og performatitivitet kan ha i egne og andres fagfelt.
- kan benytte seg av dragkonvensjoner og -teori i arbeid ved ulike arenaer.
- kan foreta valg i forhold egne og andres visjoner og konsepter innen dragsjangeren.
- kan jobbe tverrestetisk og tverrfaglig for å utforske potensiale i dragsjangeren.
Content
Emne 4 skal legge til rette for at studentene gjennomfører et aksjonsforskningsprosjekt knyttet til lesing og/eller skriving med utgangspunkt i analyser av behov på egen skole. Vesentlig i emnet er drøfting av vitenskapelig forsking i et utdanningsperspektiv, slik som etiske problemstillinger, etablerte tenkemåter i vitenskapsteori, aksjonsforskning, metoder for innsamling av data, skoleutvikling, veiledning og kollegiale læringsfellesskap.
Teaching and learning methods
Ingen.
Course requirements
I forkant av eksamenen skal studenten gjennomføre et arbeidskrav der hen muntlig forklarer, viser og reflekterer over et kunstnerisk konsept. Dette konseptet blir utgangspunktet for den praktiske eksamenen og må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 % fravær i emnet.
Assessment
Etter å ha gjennomført dette studiet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om sentrale emner og problemstillinger innen digitale medier
- har kunnskap om visuell kommunikasjon i digitale medier
- kjenner til og kan oppdatere sin kunnskap når det gjelder trender og utvikling i digitale medier og vårt nettbaserte samfunn
- kjenner til digitale verktøy og arbeidsmetoder innen estetiske fag
- har kunnskap om digital kunst og kultur i undervisning og samfunn
- kjenner til digital formidling av kunst og kultur
Ferdighet
Studenten:
- kan formidle sentrale emner, problemstillinger, verktøy og metoder innen digitale medier
- kan beherske relevante digitale verktøy og teknikker og uttrykksformer
- har kommunikative og visuelle ferdigheter i digitale medier til bruk i undervisningen
- kan planlegge og utvikle enkle digitale læringsressurser og digitalt undervisningsmateriell
- kan analysere ulike digitale læringsressurser innen relevante fagfelt
- kan formidle kunst og kultur i digitale medier
Generell kompetanse
Studenten:
- kjenner til nytenkning og utvikling av de estetiske fagene i et digitalt perspektiv
- har bevissthet om personvern, nettetikette, opphavsrett og Intellectual property rights (IPR)
- har kunnskaper om og ferdigheter i bruk og utprøving av nettbasert programvare og tjenester i skolen
- har videreutviklet fagdidaktisk kompetanse og kan tilrettelegge for undervisning i digitale medier
- kan utveksle synspunkter og erfaringer når det gjelder visuell kommunikasjon og digitale læringsressurser
Permitted exam materials and equipment
Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdet. Det forutsettes at studentene tilegner seg innsikt og ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudier og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide med å analysere, vurdere, formulere og reflektere over faglige og metodiske problemstillinger, samt lede samtaler og holde egne innlegg.
Studiet gjennomføres på deltid over et semester. Undervisningen er lagt opp med 3-5 samlinger i semesteret. Studiet omfatter omlag 350 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 80 timer undervisning og veiledning med lærere på samlinger. De øvrige timer vil være arbeid individuelt og i grupper.
Grading scale
Et arbeidskrav er et obligatorisk arbeid/en obligatorisk aktivitet som må være godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav vurderes til Godkjent/Ikke godkjent .
Formålet med hvert enkelt arbeidskrav er at studentene selv skal erfare det som har vært gjennomgått på samlingen gjennom eget praktisk arbeid og utprøving. Ett arbeidskrav vil omfatte løsning av en gitt problemstilling gjennom anvendelse av relevante verktøy samt utprøving og erfaringsinnhenting ved egen arbeidsplass.
Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel legedokumentasjon, fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke innfrir arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for innfrielse av arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Studenter som samlet har mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse, får ikke anledning til å avlegge eksamen. Studenter som står i fare for å overskride fraværskvoten, får skriftlig melding om dette. I dette studiet er det obligatorisk tilstedeværelse på samlingene.
Studenter som får vurderingen Ikke godkjent på hele eller deler av arbeidskravet avtaler selv ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.
Arbeidskrav:
- Oppgaver gis på samlinger og i mellomperiodene. Det gis til sammen 5 arbeidskrav.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studentene kan ikke ha mer enn 20 % fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse:
- faglige innføringer og demonstrasjoner
- felles faglige drøftinger og vurderinger underveis og til slutt i forhold til studieoppgave
- erfaringsinnhenting i bedrifter og skoler
- gruppe- og prosjektarbeid
Examiners
Det foretas også en løpende uformell vurdering av studentenes arbeider og innsats i forhold til studiets læringsutbytte. I vurdering av oppgaver underveis tar en sikte på å øve opp studentenes evne til å reflektere over praktiske og teoretiske tilnærmingsmåter. Den endelige formelle vurderingen skjer ved eksamen.
Muntlige og praktiske eksamener skal ha to sensorer da disse eksamensformene ikke kan påklages. Formelle feil kan likevel påklages. Andre eksamensformer kan påklages.
Ny/utsatt eksamen
Oppmelding til ny/utsatt eksamen gjøres av studenten selv. Ny/utsatt eksamen arrangeres normalt sammen, tidlig i påfølgende semester. Ny eksamen - for studenter som har levert eksamen og ikke fått bestått. Utsatt eksamen - for studenter som ikke fikk avlagt ordinær eksamen.
Eksamen i emnet er todelt:
1. Muntlig prosjektoppgave som kan gjennomføres i grupper eller individuelt. Prosjektoppgaven skal bestå av følgende to komponenter:
- En enkel digital læringsressurs knyttet til kunst og kultur med prosessdokumentasjon. Skriftlig begrunnelse for de valg som er gjort underveis, basert på valgt målgruppe og målsetting for oppgaven.
- En muntlig presentasjon av prosjektoppgaven for medstudenter og faglærer.
Prosjektoppgaven vurderes som en muntlig eksamen og vurderes av to interne sensorer. Eksamenen kan ikke påklages.
Muntlig prosjektoppgave teller 60 prosent av sluttkarakteren
2. En individuell skriftlig oppgave
I form av et refleksjonsnotat (om lag 2000 ord) basert på eget arbeid med prosjektoppgaven og læringsprosessen gjennom studiet.
Vurderes av intern og ekstern sensor
Individuell skriftlig oppgave teller 40 prosent av sluttkarakteren
Admission requirements
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
Begge eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emne. De to eksamensdelene i avsluttende eksamen gir én sluttkarakter. Denne fremkommer på karakterutskriften.
Course contact person
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.