EPN-V2

KROP6200 Physical Education 1, Level 5-10, Subject 2 Course description

Course name in Norwegian
Kroppsøving 1 for trinn 5-10, emne 2
Study programme
Physical Education 1, level 5–10
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Gradert skala: A-F

Required preliminary courses

En intern hovedsensor. En intern medsensor vurderer et utvalg av eksamensoppgavene. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ulike vurderingsformer i kroppsøving, samt dokumentasjon av læring i lys av kroppsøvingsfagets egenart
  • har kunnskap om fagdidaktisk forskning i kroppsøving
  • har kunnskaper om forskningsmetoder som kan brukes for å utvikle egen praksis
  • har kunnskap om dannelsesperspektivets innvirkning på undervisningen i kroppsøving
  • har kunnskap om forutsetninger for læring på bakgrunn av vekst og motorisk utvikling hos eleven
  • har kunnskap om menneskekroppens oppbygning og funksjon og dens betydning for motorisk og kroppslig læring
  • har kunnskap om trening og treningsprinsipper for barn og unge
  • har kunnskap om hvordan ulike bevegelsesmiljø påvirker barn og unges læring av bevegelser og motoriske ferdigheter
  • har kunnskap om hvordan barn og unge sanser og erfarer i bevegelsesaktiviteter, samt hvilke konsekvenser dette kan ha for læring i faget.
  • har kunnskap om kroppen som symbol i dagens samfunn, med vekt på hvordan dette kommer til uttrykk i barne- og ungdomskultur
  • har kunnskap om orientering, livberging og sikkerhet ved undervisning i kroppsøving

Ferdigheter

Studenten

  • kan vurdere elevers forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring og læringsfremmende tilbakemeldinger
  • kan vurdere elevens måloppnåelse, begrunne vurderingene og legge til rette for elevens egenvurdering
  • kan identifisere farer, samt vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø.
  • kan inkludere de grunnleggende ferdighetene i undervisningen på fagets premisser
  • kan anvende relevant teori og forskning for å forbedre og utvikle egen undervisningskompetanse i kroppsøving
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingsarbeid knyttet til egen lærerkompetanse i kroppsøving
  • kan identifisere farer, vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og miljø
  • kan utføre livreddende førstehjelp, selvberging og livberging i vann utendørs
  • kan utvikle egen-ferdighet i ulike bevegelsesaktiviteter og reflektere over egen læringsprosess
  • kan forebygge og håndtere mobbing, trakassering og diskriminering i faget
  • kan gjennomføre utviklingsprosjekter i egen praksis

Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeide med kroppsøving og bevegelsesaktivitet i tverrfaglig perspektiv
  • kan bidra til nytekning og innovasjon i faget kroppsøving og til skoleutvikling med utgangspunkt i kroppsøving
  • kan kommunisere med elever, foresatte og kolleger om kroppsøving

Content

  • Praktisk-metodisk aktivitetslære: friluftsliv i nærmiljøet (inkludert livberging utenfor basseng), individuelle aktiviteter, moderne bevegelsesformer.
  • Fagdidaktikk.
  • Vurdering av og for læring.

Teaching and learning methods

Ingen utover opptakskravet.

Course requirements

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser og hvordan disse kan benyttes i ulike fag
  • har kjennskap til praktiske og estetiske metoder og verktøy i utvikling av undervisning som bygger opp under fagovergripende kompetanser
  • har kjennskap til ulike estetiske teorier og hvordan anvende disse i planlegging av undervisning

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke praktiske og estetiske metoder og verktøy for individuell og kollektiv læring
  • kan gjenkjenne og vurdere tverrfaglige praktiske og estetiske kompetanser i ulike undervisningssammenhenger
  • kan benytte ulike estetiske uttrykksformer i en-faglige og tverrfaglige undervisningssammenhenger
  • kan legge til rette for elevers bruk av praktiske og estetiske uttrykksformer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre et tverrfaglig, praktisk og estetisk undervisningsprosjekt alene og sammen med lærere med andre fag
  • kan produsere og presentere et tverrfaglig praktisk og estetisk arbeidalene og i samarbeid med andre
  • kan reflektere over forholdet mellom fagenes innhold og bruk av egnede praktiske og estetiske uttrykksformer

Assessment

Emnet er nett- og samlingsbasert og tilpasset studenter som på grunn av bosted, arbeids- eller livssituasjon ikke har anledning til å studere fast ved universitetets campus. Du kan følge samlingene heldigitalt eller møte fysisk på campus. For å kunne gjennomføre emnet heldigitalt må du ha tilgang til pc og aktuell gratis programvare. Digital og fysisk undervisning foregår parallelt, med en lærer på hver plattform.

Emnet legger opp til utprøving og eksperimentering i kombinasjon med erfaringsinnhenting ved egen skole/kulturskole. Bruk av både digitale og fysiske verktøy vil stå sentralt, i tillegg til sanslige innganger til læring.

Emnet omfatter omlag 350 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 70 timer undervisning og veiledning med lærere og medstudenter på samlinger. De øvrige timer vil være arbeid individuelt og i grupper.

Det forventes mellomarbeid og utprøving på eget arbeidssted mellom samlingene.

All undervisning strømmes direkte i et digitalt klasserom, hvor kun de som er tilknyttet emnet har tilgang. Her er underviser hovedsaklig i fokus, men tidvis vil også studenter kunne synes og/eller høres under strømmingen. Noe av undervisningen vil filmes for opptak, som legges ut på Canvas. Disse opptakene vil kun være tilgjengelig for studenter og involverte ansatte i emnet PEFKO6200. Opptakene slettes når studieåret er over.

Permitted exam materials and equipment

Studenten skal, individuelt eller i gruppe med medstudenter, utvikle en digital, tverrfaglig læringsressurs tilpasset selvvalgt elevgruppe. Ressursen skal kunne brukes i en tenkt undervisningssituasjon. Ressursen må kunne presenteres som en podcast, video, eller andre digitale uttrykksformer.

Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ikke godkjente arbeidskrav kan forbedres og fremstilles for ny vurdering.

Grading scale

Prosjektoppgave som skal gjennomføres individuelt og inneholder:

  • Et praktisk-estetisk arbeid. Enkelt dokumentert med korte begrunnelser
  • Fagdidaktisk refleksjon i lys av sentral teori.

Totalt 2500 ord +/- 10%. Litteraturliste kommer i tillegg.

Eksamensresultatet kan påklages.

Examiners

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Admission requirements

Se programplanen.