Programplaner og emneplaner - Student
KROP6200 Physical Education 1, Level 5-10, Subject 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Kroppsøving 1 for trinn 5-10, emne 2
- Study programme
-
Physical Education 1, level 5–10
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I emnet skal studentene tilegne seg kunnskap om kroppen i bevegelse. Dette innebærer undervisning om natur- og samfunnsvitenskaplige perspektiver på kropp og bevegelse. Det legges vekt på å knytte teori til praksis i den hensikt å utvikle en bredere kunnskap og forståelse av kroppslig læring. Friluftslivsundervisningen i emnet legger vekt på uteaktiviteter og naturferdsel i nærmiljøet. Gjennom egen praksis skal studentene øve på å utvikle sin egen undervisningspraksis i kroppsøving. Vurdering både av og for læring blir tillagt spesiell vekt i dette emnet.
Required preliminary courses
Undervisningen i emne 2 bygger på emne 1.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ulike vurderingsformer i kroppsøving, samt dokumentasjon av læring i lys av kroppsøvingsfagets egenart
- har kunnskap om fagdidaktisk forskning i kroppsøving
- har kunnskaper om forskningsmetoder som kan brukes for å utvikle egen praksis
- har kunnskap om dannelsesperspektivets innvirkning på undervisningen i kroppsøving
- har kunnskap om forutsetninger for læring på bakgrunn av vekst og motorisk utvikling hos eleven
- har kunnskap om menneskekroppens oppbygning og funksjon og dens betydning for motorisk og kroppslig læring
- har kunnskap om trening og treningsprinsipper for barn og unge
- har kunnskap om hvordan ulike bevegelsesmiljø påvirker barn og unges læring av bevegelser og motoriske ferdigheter
- har kunnskap om hvordan barn og unge sanser og erfarer i bevegelsesaktiviteter, samt hvilke konsekvenser dette kan ha for læring i faget.
- har kunnskap om kroppen som symbol i dagens samfunn, med vekt på hvordan dette kommer til uttrykk i barne- og ungdomskultur
- har kunnskap om orientering, livberging og sikkerhet ved undervisning i kroppsøving
Ferdigheter
Studenten
- kan vurdere elevers forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring og læringsfremmende tilbakemeldinger
- kan vurdere elevens måloppnåelse, begrunne vurderingene og legge til rette for elevens egenvurdering
- kan identifisere farer, samt vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø.
- kan inkludere de grunnleggende ferdighetene i undervisningen på fagets premisser
- kan anvende relevant teori og forskning for å forbedre og utvikle egen undervisningskompetanse i kroppsøving
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingsarbeid knyttet til egen lærerkompetanse i kroppsøving
- kan identifisere farer, vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og miljø
- kan utføre livreddende førstehjelp, selvberging og livberging i vann utendørs
- kan utvikle egen-ferdighet i ulike bevegelsesaktiviteter og reflektere over egen læringsprosess
- kan forebygge og håndtere mobbing, trakassering og diskriminering i faget
- kan gjennomføre utviklingsprosjekter i egen praksis
Generell kompetanse
Studenten
- kan arbeide med kroppsøving og bevegelsesaktivitet i tverrfaglig perspektiv
- kan bidra til nytekning og innovasjon i faget kroppsøving og til skoleutvikling med utgangspunkt i kroppsøving
- kan kommunisere med elever, foresatte og kolleger om kroppsøving
Content
Emnet inngår i studieprogrammet for kompletterende lærerutdanning, og er beregnet på studenter som har fått innvilget opptak på dette programmet.
Teaching and learning methods
Det blir lagt opp til undervisning basert på prinsippet om omvendt klasserom, der studentene før, mellom og etter samlingene arbeider med digitale produkt, pensumlitteratur og praktisk aktivitet. På samlingene blir det lagt vekt på student-aktive læringsformer som gruppearbeid, diskusjons-seminar og praktisk-metodiske øvinger i ulike bevegelsesmiljø.
Course requirements
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Individuell digital mappe med produkt som dokumenterer arbeid mellom samlingene:
- Refleksjonsnotat om vurdering for læring i egen praksis. Omfang: 1500 ord +/- 10%.
- Refleksjonsnotat fra kunnskapsdeling i eget kollegium om utprøving av ny faglig kunnskap. Omfang: 1500 ord +/- 10%.
- Fagdidaktisk video om undervisning og læring i en valgfri aktivitet fra emnet. Omfang: 3 minutt +/- 10%.
Alle delene må være godkjent for at mappen skal vurderes som godkjent. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om minimum 80 prosent deltakelse i all praktisk undervisning. Kravet stilles av blant annet følgende grunner:
- Mye av innholdet i praktiske aktiviteter kan man vanskelig lese seg til og er av en slik art at det ikke kan prøves til eksamen, for eksempel erfaringslæring, ferdighetslæring, progresjonsoppbygging og praksis.
Assessment
Eksamen gjennomføres i vårsemesteret. Eksamen er en individuell FoU-oppgave med omfang 5000 ord +/- 10%. Oppgaven leveres elektronisk innen oppgitt frist.
Oppgaven må oppfylle IKT-krav og bestemte krav til utforming. Slike kriterier publiseres på universitetets læringsplattform i god tid før studenten begynner på sin oppgave. Egenerklæring vedrørende fusk og plagiering og egenerklæring knyttet til hvorfor oppgaven ikke utløser NSD-krav, skal ligge som vedlegg i FoU-oppgaven ved innlevering.
Ny/utsatt eksamen
Ved ikke bestått karakter vil det være anledning til å omarbeide oppgaven ved første ny/utsatt eksamen. Etter dette leveres ny oppgave. Dersom FoU-oppgaven får bestått karakter, kan studenten ikke levere forbedret oppgave, men må eventuelt skrive ny FoU-oppgave ved ny eksamen. Dette innebærer at man skifter temaområde, eventuelt materiale for undersøkelse, faglig grunnlag og problemstilling. Innlevering av forbedret versjon av samme oppgave som ved tidligere eksamen er ikke tillatt, og slik innlevering vil ikke bli vurdert.
Permitted exam materials and equipment
Språk er et viktig verktøy for læring og for deltaking i samfunn og arbeidsliv. I emnet språk, læring og kommunikasjon de grunnleggende ferdighetene skriving, lesing og muntlig vektlagt. Det er nøkkelferdigheter både for studentenes egen læring av fagene på høgskolen og for å kunne utvikle elevenes læring i skolefagene. Mestring av disse ferdighetene legger grunnlag for videre utdanning og arbeidsliv.
Grading scale
Emnet inngår i studieprogrammet for kompletterende lærerutdanning, og er beregnet på studenter som har fått innvilget opptak på dette programmet. Studenter må ha bestått minimum 10 studiepoeng fra emne 1 eller 2 og dokumentere norsk språk på B2-nivå, skriftlig og muntlig, fra Kompetanse Norge sin norskprøve.
Examiners
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kjennskap til barn og unges språk- og litterasitetsutvikling
- har kunnskap om norsk språk i et typologisk og kontrastivt perspektiv, og kan se eget morsmål i lys av dette
- har kunnskap om flerspråklighet på individ- og samfunnsnivå og om spesielle språklige utfordringer andrespråkselever kan ha i norsk skole
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke varierte arbeidsmåter for å legge til rette for språk- og litterasitetsutvikling hos elevene
- kan på en selvstendig måte og i samarbeid med andre integrere de grunnleggende ferdighetene muntlig, skriving og lesing i fagopplæringen
- kan skrive ulike typer akademiske tekster om komplekse profesjonsrelaterte tema med en oversiktlig, leservennlig og hensiktsmessig oppbygging og uttrykksform og med utfyllende og nyansert argumentasjon og drøfting
Generell kompetanse
Studenten:
- kan bruke norsk skriftlig og muntlig på en tilfredsstillende måte i sin yrkesutøvelse som lærer
- kan bruke språket muntlig og skriftlig til å videreformidle, bearbeide og sammenfatte informasjon på en hensiktsmessig måte
- har kjennskap til språksituasjonen i Norge med to sidestilte skriftlige målformer og ikke-normert talemål og har strategier for å forholde seg til begge målformer og ulike talemålsvarianter i profesjonssammenheng
- kan videreutvikle egen og andres språkforståelse ved å utforske nye språklige uttrykk, å gjøre komplekst og utfordrende innhold mer tilgjengelig for målgruppen og bruke sine flerspråklige og faglige ressurser og erfaringer i sin yrkesutøvelse som lærer
Admission requirements
Emnet omhandler ulike problemstillinger knyttet til tredimensjonal form, der romforståelse, håndverksferdigheter og designprosesser inngår. Gjennom arbeid i emnet erfarer studenten hvordan man kan jobbe med innovasjon i kunst- og designprosesser. Praktisk skapende arbeid med form, teknologi og håndverkstradisjoner vektlegges. I emnet legges det vekt på utvikling av nysgjerrighet, kreativitet, mot, skaperglede, utholdenhet og evne til å løse problemer gjennom skapende prosesser. Arbeid med kjerneelementer, vurdering, grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige temaer står sentralt.
Innhold:
- Arkitektur, skulptur, design og miljø.
- Skapende arbeid med arkitektur, skulptur og design.
- Digital formidling av arkitektur, skulptur, design og miljø.
- Innovasjon og entreprenørskap.