Programplaner og emneplaner - Student
KROP6100 Physical Education 1, Level 5-10, Subject 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Kroppsøving 1 for trinn 5-10, emne 1
- Study programme
-
Physical Education 1, level 5–10
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet er en innføring i å være lærer i kroppsøving på trinn 5-10 i grunnskolen. Det legges vekt på å utvikle undervisningskompetanse i bevegelse og kroppslig læring, samt deltagelse og samspill i bevegelsesaktiviteter. Kunnskap om hvordan kroppsøving bidrar til elevens helhetlige utvikling står sentralt. Fagdidaktikken i emnet bygger på en praktisk tilnærming, der studentene lærer gjennom deltagelse og erfaring i ulike bevegelsesaktiviteter og i variert undervisning. Det blir lagt særlig vekt på tilpasset opplæring og læreres arbeid med å ta utgangspunkt i en mangfoldig elevgruppe for å skape inkluderende læringsmiljø i kroppsøving.
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om kroppsøvingsfagets formål, egenart og legitimering og forbindelse til andre skolefag
- har kunnskap om hva som kan fremme bevegelsesglede for elever
- har kunnskap om undervisningsplanlegging, -gjennomføring og -evaluering i kroppsøving
- har kunnskap om kroppsøving og kroppslig læring i et tverrfaglig perspektiv
- har kunnskap om hvordan fair play-begrepet kan anvendes i kroppsøvingsfaget
- har kunnskap om idretts- og bevegelsesaktiviteter, friluftsliv, leik, dans og tidsaktuelle bevegelsesaktiviteter i barne- og ungdomskultur
- har kunnskap om leik som fenomen
- har kunnskap om tilpassa opplæring og inkludering for en mangfoldig elevgruppe
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i kroppsøving ut fra lovverk, gjeldende læreplan og profesjonsetiske retningslinjer
- kan legge til rette for læringsarbeid som kan fremme bevegelsesglede i leik og andre bevegelsesaktiviteter
- kan utvikle og bruke egne ferdigheter og kunnskaper innen leik, friluftsliv, dans, idrett og andre bevegelsesaktiviteter med tanke på undervisning i kroppsøving
- kan utforske egne kroppslige uttrykk og lede og gjennomføre skapende prosesser hvor bevegelseserfaring og refleksjon er sentralt
- kan gi svømmeopplæring på 5.-10. trinn og utføre livreddende førstehjelp og livberging i vann
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjøre nytte av mangfoldet blant elevene i undervisningen
- reflektere over fagets innhold og rolle i en flerkulturell skole
- kan drøfte på hvilken måte kroppsøving kan bidra til elevens allmenndanning
- kan utøve profesjonalitet som kroppsøvingslærer
Content
Eksamensform
Eksamen består av en 4-timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Teaching and learning methods
Det blir lagt opp til undervisning basert på prinsippet om omvendt klasserom, der studentene før, mellom og etter samlingene arbeider med digitale produkt, pensumlitteratur og praktisk aktivitet. På samlingene blir det lagt vekt på student-aktive læringsformer som gruppearbeid, diskusjons-seminar og praktisk-metodiske øvinger i ulike bevegelsesmiljø.
Course requirements
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Individuell digital mappe med produkt som dokumenterer arbeid mellom samlingene:
- Refleksjonsnotat om tilpasset opplæring og inkludering. Omfang: 1500 ord +/- 10%.
- Refleksjonsnotat om egen undervisningspraksis. Omfang: 1500 ord +/- 10%.
- Fagdidaktisk video om undervisning og læring i en valgfri aktivitet fra emnet. Omfang: Tre minutt +/- 10%.
Alle delene må være godkjent for at mappen skal vurderes som godkjent. For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om minimum 80 prosent deltakelse i all praktisk undervisning både i og ved campus. Kravet stilles av blant annet følgende grunner:
- Mye av innholdet i praktiske aktiviteter kan man vanskelig lese seg til og er av en slik art at det ikke kan prøves til eksamen, for eksempel erfaringslæring, ferdighetslæring, progresjonsoppbygging og praksis.
Assessment
Eksamen gjennomføres i høstsemesteret. Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen over én uke (syv dager). Oppgaven skal ha et omfang på 4000 ord (+/- 10%).
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Ingen.
Grading scale
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om elevers læring i naturfag og hvordan en kan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk på mellom- og ungdomstrinnet
- har kunnskap om hvordan en kan drive dialogisk, variert og utforskende undervisning med elever på mellom- og ungdomstrinnet
- har kunnskap om elevers hverdagsforestillinger i biologi, fysikk, geologi, kjemi og teknologi
- har kunnskap om progresjon i elevers læring av naturfaglige fenomener
- har kunnskap om partikkelmodellen og kan bruke den for å konkretisere oppbygging av ulike stoffer og for å forklare grunnleggende fysiske endringer i dagliglivet og naturen
- har kunnskap om navnsetting, oppbygging og egenskaper til vanlige kjemiske stoffer, og kan bruke periodesystemet til å forklare dette
- har grunnleggende kunnskap om kjemiske reaksjoner på makro- og mikronivå med fokus på syre- og base-, fellings- og redoksreaksjoner
- har kunnskap om noen av menneskets organsystemer, pubertet, seksualitet og helse og hvordan en kan undervise temaene for elever på mellom- og ungdomstrinnet
- har kunnskap om livsprosesser i celler og oppbygging av celler
- har kunnskap om den biologiske systematikken, og hvordan grupper av organismer og arter er tilpasset norsk natur, samt hvorfor det er viktig med dette fokuset
- har kunnskap om økologi og bærekraftig utvikling og hvordan en kan undervise temaene gjennom tverrfaglig undervisning og bruk av varierte læringsarenaer inne og ute
- har kunnskap om sentrale systemer som organsystemer, økosystemer, bergartssyklusen, solsystemet og systemet jord-sol-måne og hvordan de kan introduseres for elevene ved å vise hvordan bestanddeler i hvert system henger sammen
- har grunnleggende kunnskap om krefter og mekanikk, inkludert kinetisk og potensiell energi
- har grunnleggende kunnskap om elektrisitet og magnetisme
- har kunnskap om bølger, lyd og lys som fysiske fenomener og kan knytte dette til syn og hørsel
- har kunnskap om ytre og indre geologiske prosesser på jorda og med fokus på vanlige norske mineraler og bergarter
- har kunnskap om programmering og algoritmisk tenking og hvordan det kan brukes i naturfag
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning på mellom- og ungdomstrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på utforskende arbeidsmåter og integrasjon av alle grunnleggende ferdigheter
- kan gjennomføre aktiviteter, forsøk og målinger inne og ute med bruk av egnet utstyr, bearbeide og presentere måledata, samt vurdere nødvendige sikkerhetstiltak
- kan gjøre beregninger i temaer det er relevant
- kan bruke, vurdere og utvikle relevante modeller til å forklare naturfaglige fenomener i biologi, fysikk, geologi og kjemi, og kan argumentere for bruk av ulike former for modeller for å støtte elevers læring
- kan bruke formativ vurdering som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring på mellom- og ungdomstrinnet
- kan gjennomføre teknologiundervisning med fokus på å designe og lage teknologiske produkter og knytte teknologi til relevante tema i naturfag
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i naturfagets betydning som allmenndannende fag og naturvitenskapens metoder og tenkemåter med fokus på utforskende arbeidsmåter
- kan analysere og bruke gjeldende læreplan for mellom- og ungdomstrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
- kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
Examiners
Se fagplanen.
Admission requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse er beskrevet i den innledende delen av fagplanen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:
Felles i temaene Fysikk 1-2, Kjemi 1-2, Jorda 1 og Kropp og helse 1-2:
- Individuell praktisk prøve i laboratorieteknikker og praktisk arbeid (inntil 30 minutter)
I temaet Jorda 1-2:
- Individuell test i arter og objekter (20 minutter)
I temaet Naturfagdidaktikk 1-2:
- Lage en "omvendt undervisning"-sekvens (Flipped classroom) i tildelt tema i grupper på 2-3 studenter. Hver gruppe gir tilbakemelding til en annen gruppe
Aktiviteter med obligatorisk deltakelse
Fordi det er svært vanskelig å tilegne seg kunnskaper om feltarbeid i naturen på egen hånd er det knyttet 100 % deltakelse til feltkurset. Dersom studenten har gyldig fravær fra feltkurset, vil det bli tilrettelagt for ny gjennomføring.
I temaet Jorda 1-2:
- Feltkurs med for- og etterarbeid i Oslo-området uten overnatting (omfang 3-4 dager).
Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.