EPN-V2

KREFT6900 The Platform of Knowledge in Cancer Nursing Related to Social Science and Phenomenology Course description

Course name in Norwegian
Kreftsykepleiens samfunnsvitenskapelige og fenomenologiske kunnskapsgrunnlag
Study programme
Advanced Programme in Cancer Nursing
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Programme description
Course history

Required preliminary courses

Opptak til studiet

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten

  • har avansert kunnskap innenfor kreftsykepleierens funksjons- og ansvarsområder
  • har inngående kunnskap om eksistensielle og åndelige behov
  • har avansert kunnskap om pasienters og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov i alle faser av kreftsykdommen
  • har avansert kunnskap om kommunikasjon med pasient og pårørende ved kreftsykdom
  • har inngående kunnskap om undervisningsmetoder
  • har inngående kunnskap om betydningen av pasientens nettverk
  • har inngående kunnskap om organisering av helse- og omsorgstilbudet til pasienter som har kreft, i kommuner, fylker og på landsbasis
  • har inngående kunnskap om nettverksarbeid og tverrfaglig samarbeid
  • har inngående kunnskap om lover som omhandler rettigheter og plikter til kreftpasienter i alle faser av behandlingen
  • har inngående kunnskap om dokumentasjon og kommunikasjon mellom ulike nivå i helsetjenesten
  • har inngående kunnskap om symptomlindring ved livets slutt og hospicefilosofi
  • har inngående kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder relatert til kreftsykepleie
  • har inngående kunnskap om sykepleievitenskap og etikk relatert til kreftsykepleie

Ferdigheter:

Studenten

  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i kreftsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen kreftsykepleie
  • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor kreftsykepleie
  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen kreftsykepleie med utgangspunkt i relevant fagkunnskap, forskningskunnskap, erfaringskunnskap og pasientkunnskap
  • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis

Teaching and learning methods

Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudium.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgave være godkjent:

  • Oppgave 1: Kreftsykepleierens funksjon og ansvar i ulike deler av kreftpasientens sykdomsforløp.

Utføres i gruppe på 3 studenter.

Omfang: 3000 ord (+/¿ 20 %).

Muntlig fremlegg i gruppe.

Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig tilbakemelding fra faglærer.

Assessment

Skriftlig fordypningsoppgave utført normalt i gruppe på inntil 3 studenter. Oppgaven skal være et grunnlag for en prosjektbeskrivelse som kan brukes til en masteroppgave. Oppgaven skal utarbeides i henhold til gjeldende retningslinjer. Det avsettes 5 skriveuker til arbeidet med oppgaven. Det gis 3 timer veiledning pr. oppgave og ett veiledningsseminar.

Omfang: 5000 ord (+/¿ 20 %).

Oppgavens tittel vil stå på karakterutskriften.

Grading scale

Det gis bokstavkarakter i skalaen A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er ikke bestått. Ved gruppeeksamen gis det en felles karakter for alle studentene i gruppen.

Examiners

Uttrekk på minimum 20% av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Intern sensor fortsetter deretter sensuren sammen med en annen intern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.