EPN-V2

KOMLP6300 Practical Training, 5th Term Course description

Course name in Norwegian
Praksis, 5 semester
Study programme
Complementary teacher education
Supplementary Teacher Education
Weight
0.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
FALL 2019
Schedule
Course history

Introduction

Praksisopplæringen har som overordnet mål å gi studenter som tar kompletterende lærerutdanning den kompetansen de trenger for å arbeide som lærere i den norske grunnskolen. Studentene skal bli kjent med den norske grunnskolen, lærerens arbeid og mangfoldet i den norske skole. Dette oppnås gjennom et tett samarbeid mellom Høgskolen og praksisopplæring. Praksisopplæringen har en progresjon hvor studentene får flere selvstendige oppgaver og større grad av ansvar. Det legges stor vekt på at studenten får utvikle et fagspråk, tilpasset norsk skolekontekst

Required preliminary courses

Ingen

Learning outcomes

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om klasseledelse og tilpasset opplæring
  • har kunnskap om hvordan bruke mangfoldet i klasserommet som en ressurs i undervisningen
  • har kunnskap om hvordan konflikter og mobbing kan forebygges og håndteres

Ferdigheter

Studenten

  • kan fremme dialog, gjensidig toleranse og respekt i læringsfellesskap preget av språklig og kulturelt mangfold
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingssamtaler og foreldresamtaler
  • kan bruke observasjon og intervju som metoder i pedagogisk arbeid i skolen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og håndtere ulike former for mangfold i klasserommet og i skolen
  • kan legge til rette for demokratisk praksis i klasserommet

Content

Arbeids- og undervisningsformer i emnet er erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, gruppearbeid, praktisk utviklingsarbeid.

Praksis

  • 5 dager yrkesfaglig praksis (jfr. praksisguiden).

Course requirements

Arbeidskrav knyttet til praksis

Studenten skal levere skriftlige veiledningsgrunnlag med didaktiske og fagdidaktiske vurderinger for all undervisning de har ansvar for. Arbeidskrav knyttet til praksis framkommer i emneplanen for profesjonsfaget (emne 1 og 3) og emneplanen for språk og læring (emne 2). Studenter som tar norskspråklige emner kan også ha arbeidskrav knyttet til praksis. Dette fremkommer i emneplanene

Obligatorisk deltakelse

Veiledet observasjon og veiledet praksis utgjør en sentral del av studiet. Deltakelse i praksisopplæringen er obligatorisk og krever derfor 100% oppmøte (jf. Retningslinjer for praksisopplæringen ved grunnskole- og faglærerutdanningen, fakultetet LUI). Manglende deltakelse medfører at studenten ikke vil kunne få vurdert praksisperioden. Sykdom fritar ikke for krav om deltakelse.

Assessment

Emnet omhandler praktisk arbeid i å dokumentere arbeidsprosess og yrkesfaglig kompetanse på et høyt nivå. Refleksjon rundt framtidige endringsbehov innen yrkene, være kritisk i forhold til yrkesetiske utfordringer og bruk av visuell dokumentasjon innen design-, håndverks- og medieproduksjonsyrkene. Arbeidet skal utvikles i tråd med yrkesetiske retningslinjer, ses i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv og drøftes opp mot yrkesopplæringen i yrkesfagene innen design og håndverk/medieproduksjon.

Emnet består av 15 studiepoeng yrkesfag (bredde/dybde)

Grading scale

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen