Programplaner og emneplaner - Student
KOML6200 The Teaching Profession and Norwegian Language Related to the Teaching Profession Course description
- Course name in Norwegian
- Lærerprofesjonen i Norge og profesjonsrettet norsk
- Study programme
-
Supplementary Teacher Education
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Through work with the literature and the course work, the student should be able to choose and design methods for electronic assessment that is adapted to the group of students and content at hand. The tuition is in English if English speaking students attend the course.
Required preliminary courses
Emnet inngår i studieprogrammet for kompletterende lærerutdanning, og er beregnet på studenter som har fått innvilget opptak på dette programmet.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har videreutviklet praktisk kunnskap om norsk språksystem og om relevant fagspråk som angår lærerprofesjonen
- har kunnskap om karakteristiske trekk ved norsk fagspråk og norske fagtekster
- har videreutviklet kunnskap om ulike typer norske fagtekster og lesestrategier for å finne informasjon og orientere seg i disse
- har kunnskap om grunnleggende profesjonsetiske prinsipper og dilemmaer i tilknytning til undervisning og læring i skolen
- har kunnskap om overganger mellom trinn og skoleslag
- har kunnskap om arbeid med verdier og holdninger i undervisningen for å fremme kritisk refleksjon og handlingskompetanse hos elevene
- har kunnskap om ulike samiske kulturuttrykk og språk, levemåter og kamp for politiske og utdanningsmessige rettigheter i et historisk perspektiv
- har kunnskap om klasseledelse og klasseledelses betydning for læring og læringsmiljø
Ferdigheter
Studenten
- kan forstå hovedinnholdet, vesentlige detaljer, komplekse argumentasjonsrekker og ulike synspunkter i forelesninger, artikler og fagbøker, foredrag og andre profesjonsrelaterte og akademiske presentasjoner på norsk
- kan uttrykke seg presist og nyansert på norsk, gjøre rede for egne meninger, kommentere andres innspill og argumentere ved å gå i dybden og forklare ulike synspunkter i samtaler og diskusjoner i profesjons- og studiesammenheng
- kan lese på norsk med stor grad av selvstendighet, bruke hensiktsmessige lesestrategier etter teksttype og formål, vurdere kilder kritisk og referere til ulike kilder i egne fagtekster
- kan skrive klare sammenhengende tekster på norsk, der informasjon fra ulike kilder blir vurdert, sammenfattet og formidlet på en saklig og nyansert måte, der egne og andres synspunkter underbygges med tydelig argumentasjon og eksempler
- kan reflektere og planlegge undervisning som fremmer oppslutning om bærekraftig utvikling og demokrati
- kan reflektere over klasseledelse og elevers læringsmiljø, og drøfte hvordan ulike faktorer påvirker elevers læringsarbeid.
Generell kompetanse
Studenten
- kan delta i faglige diskusjoner, lede gruppediskusjoner på en demokratisk måte ved å gi rom for å anerkjenne ulike bidrag og synspunkter, oppdage misforståelser og føre samtalen videre
- kan bruke det norske språket som verktøy for læring
- har videreutviklet forståelse for hvilken rolle språk og kommunikasjon har i profesjons- og utdanningssammenheng
- har innsikt i egen språklæringsprosess, og kan videreutvikle sine språkferdigheter for å ta del i mer komplekse språklige sammenhenger
- kan aktivt forholde seg til hvordan profesjonelle verdivalg påvirker elevenes læringsarbeid
- kan forstå sammenhenger mellom relevant forskning og muligheter i pedagogisk praksis
Content
Emnet 2 tar opp følgende hovedområder:
- Norsk språksystem
- Utvikling av begrep og ordforråd, spesielt tilpasset lærerprofesjonen
- Kommunikative øvelser
- Arbeid med skriftlige tekster
- Profesjonsetikk
- Klasse- og læringsledelse
- Den norske skolens innhold og verdigrunnlag
- Overganger mellom trinn og skoleslag
- Demokratisk deltakelse og medvirkning i norsk og samisk perspektiv
Praksis
Det er ingen praksis i dette emnet. For nærmere beskrivelse, se egen plan for praksisopplæring.
Teaching and learning methods
Undervisningen i emnet går over ett semester og tar i bruk varierte arbeidsformer og undervisningsmetoder, som for eksempel individuelt arbeid i form av selvstudium, fagskriving og oppgaveløsning veksler med gruppearbeid, arbeid i klassen, veiledning og forelesninger. Enkelte oppgaver og arbeidskrav vil være knyttet til studentens tidligere erfaring i læreryrket. Som en del av de skriftlige arbeidskravene forventes det at studentene redegjør for arbeidet sitt muntlig i undervisningen.
Course requirements
See general rules in the programme plan. Students must have the following course requirements approved before examination:
- Present at least one paper from the list of literature for the peer students through a chosen medium (i.e. text, audio, video). Length: appr. 750 words +/- 10 % / 10 minutes
- Comment on at least two of the other literature presentations. Length: appr. 150 words +/- 10 % / 5 minutes
- Participate in making an overview of technology for assessment and its supposed application Length of individual presentations: appr. 750 words +/- 10 % / 10 minutes
- Plan and discuss one assessment session for a given case, related to the course literature. Length of presentation: appr. 750 words +/- 10 % / 10 minutes
These tasks should be documented in a portfolio for each student.
Assessment
The students will be assessed according to a digital portfolio consisting of two elements:
- Presentation of a revised version of one of the course work requirements 1, 2 or 4, including your own comments on strengths and weaknesses. Length of presentation varies according to the chosen course work requirement (see above).
- A scientific text (about 2250 words +/- 10 %) discussing a self-defined research question within the field of e-assessment. The essay should employ at least two of the theoretical approaches presented in this course literature, and discuss the research questions according to these approaches.
New/postponed exam will be organized in the same way as the ordinary exam. A revised version of the portfolio can be submitted.
Permitted exam materials and equipment
A graded scale from A to E for passed and F for not passed will be used. See assessment criteria in the programme plan.
Grading scale
The portfolio will be evaluated by an internal and external examiner.
Examiners
The following are sub themes of the course:
- Evaluation and assessment
- Formative and summative assessment
- Self assessment, peer assessment and teacher-student-assessment
- Technology for evaluation and assessment