Programplaner og emneplaner - Student
KOML6200 The Teaching Profession and Norwegian Language Related to the Teaching Profession Course description
- Course name in Norwegian
- Lærerprofesjonen i Norge og profesjonsrettet norsk
- Study programme
-
Supplementary Teacher Education
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Arbeidskrav 1: Muntlig presentasjon av en didaktisk plan
Studentene skal utarbeide et flerfaglig undervisningsopplegg knyttet til grunnleggende ferdigheter som skal gjennomføres i praksis. En didaktisk plan for undervisningsopplegget skal presenteres for lærer og medstudenter. Det skal gis begrunnelser for valgene studenten har gjort. Lærerne og medstudenter skal gi innspill på presentasjonen. Omfang: ca. 15 minutter.
Arbeidskrav 2: Fagtekst med drøfting
Skriftlig oppgave: Drøfting knyttet til en problemstilling som er relevant for semesteroppgaven Omfang: 1200 ord +/- 10 %.
Arbeidskrav 3: Utkast til semesteroppgaven
Skriftlig oppgave: Studentene skal levere et utkast på oppgaven de senere skal levere til eksamen. Det gis obligatorisk veiledning på utkastet, og studentene skal med bakgrunn i veiledningen arbeide videre med semesteroppgaven frem mot eksamen. Omfang: 2000-3000 ord.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Emnet har krav om 80 % deltakelse i undervisningen. Fravær som overstiger 20 % medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. For utfyllende informasjon om faglig aktivitet med krav om deltakelse, se programplandelen.
Required preliminary courses
En individuell skriftlig semesteroppgave som bygger på erfaringer fra praksis. Omfang: 4500 ord +/- 10 %. Nærmere beskrivelse av rammene for oppgaven vil foreligge ved semesterstart.
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke-bestått karakter vil det være anledning til å omarbeide oppgaven ved første ny og utsatt eksamen. Etter dette leveres ny oppgave. Dersom semesteroppgaven får bestått karakter, kan studenten ikke levere forbedret oppgave, men må eventuelt skrive ny FoU-oppgave ved ny eksamen. Dette innebærer at man skifter temaområde, eventuelt materiale for undersøkelse, faglig grunnlag og problemstilling. Innlevering av forbedret versjon av samme oppgave som ved tidligere eksamen er ikke tillatt, og slik innlevering vil ikke bli vurdert.
Learning outcomes
Alle hjelpemidler tillatt, kilder skal oppgis.
Content
Emnet 2 tar opp følgende hovedområder:
- Norsk språksystem
- Utvikling av begrep og ordforråd, spesielt tilpasset lærerprofesjonen
- Kommunikative øvelser
- Arbeid med skriftlige tekster
- Profesjonsetikk
- Klasse- og læringsledelse
- Den norske skolens innhold og verdigrunnlag
- Overganger mellom trinn og skoleslag
- Demokratisk deltakelse og medvirkning i norsk og samisk perspektiv
Praksis
Det er ingen praksis i dette emnet. For nærmere beskrivelse, se egen plan for praksisopplæring.
Teaching and learning methods
Undervisningen i emnet går over ett semester og tar i bruk varierte arbeidsformer og undervisningsmetoder, som for eksempel individuelt arbeid i form av selvstudium, fagskriving og oppgaveløsning veksler med gruppearbeid, arbeid i klassen, veiledning og forelesninger. Enkelte oppgaver og arbeidskrav vil være knyttet til studentens tidligere erfaring i læreryrket. Som en del av de skriftlige arbeidskravene forventes det at studentene redegjør for arbeidet sitt muntlig i undervisningen.
Course requirements
Videreutdanning for lærere i kunst og håndverk er et delvis nettbasert studium med hybrid løsning.
Læringsutbytte vil bli oppnådd gjennom forelesninger av eksterne og interne faglærere, samt gjennom egne presentasjoner av erfaringsinnhenting ved egen skole/ arbeidsplass. Dette i form av formidling av og praktisk arbeid med digitale medier og verktøy. Praktisk arbeid og problemløsning i arbeid med digitale verktøy under veiledning vil også danne grunnlag for egen læring. I tillegg vil arbeid med kunst- og designprosesser og praktisk skapende arbeid bidra til studentenes læringsutbytte.
Studiet gjennomføres på deltid over et semester. Undervisningen er lagt opp med 2-3 samlinger i semesteret. Studiet omfatter omlag 350 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 70 timer undervisning og veiledning med lærere og medstudenter på samlinger. De øvrige timer vil være arbeid individuelt og i grupper.
Assessment
Arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.
Arbeidskrav:
- Oppgaver gis på samlinger og i mellomperiodene. Det gis til sammen 2 arbeidskrav.
- Ett praktisk-estetisk arbeid og en fagdidaktisk refleksjon formidlet til medstudenter
Permitted exam materials and equipment
Prosjektoppgave som skal gjennomføres individuelt. Prosjektoppgaven skal bestå av en digital dokumentasjon som inneholder:
- Et praktisk-estetisk arbeid dokumentert visuelt.
- Dokumentasjon av prosess med bilder og korte begrunnelser.
- En fagdidaktisk refleksjon.
Totalt 2500 ord +/- 10%. Litteraturliste kommer i tillegg.
Eksamensresultatet kan påklages.
Grading scale
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Examiners
Gradert skala: A-F